Inbound-markkinoinnin yksi olennaisista elementeistä on verkkosivuilla sisältösi yhteydessä oleva toimintakehote eli Call To Action, CTA. Sen avulla voit saada kävijän muutettua liidiksi laskeutumissivulla ja siirrettyä hänet eteenpäin ostopolulla. Kysymys on ennen kaikkea motivoinnista: millä tavalla saat parhaiten poistettua oston tai toiminnan esteitä ja kannustettua asiakkaan toimintaan.
Tässä hyväksi todettuja vinkkejä parempien toimintakehotteiden luomiseksi. Niitä soveltamalla voit aloittaa testaamisen omalla verkkosivustollasi. Inbound-markkinointiin liittyy olennaisesti ostajapersoonien määrittely: jos se on tehty hyvin, sinulla pitäisi olla jo hyvä peruskäsitys kohderyhmäsi motiiveista ja tarpeista. Se jos jokin auttaa myös vetovoimaisten kehotteiden luomisessa.
Digimaksamisen pioneeri PayPal kertoo jo ennen toimintaasi mitä tulee tapahtumaan, jos toimit nyt. Tapahtumat on kerrottu videomuodossa. Tämä poistaa pelkoja ja madaltaa toimintakynnystä.
Videopuhelusovellus Skype tarjoaa kävijöilleen kahta mahdollista tapaa ottaa sovellus käyttöönsä: verkon kautta tai lataamalla sovelluksen puhelimeensa. Skypen preferenssi on saada ladattua enemmän sovelluksia puhelimiin, joten sen nappi on värikkäämpi ja houkuttelevampi kuin toinen.
Oikeinkirjoitussovellus Grammarly on onnistunut saamaan useita eri funktioita yhden CTA:n alle:
HubSpotin Website Grader on superkätevä palvelu verkkosivun tiettyjen mittareiden tarkistamiseen pelkän verkkosivuosoitteen pohjalta. Tavallisen ”Kokeile nyt”-tekstin sijasta he kirjoittavat CTA:n nappitekstiin: ”Tästä saat vastauksesi” vedoten suoraan lukijansa uteliaisuuteen.
Jos toivottu toiminta vaatii luottokorttia tai mitään kriittistä informaatiota, kannattaa aina painottaa sen antamisen turvallisuustekijöitä. Millä kaikilla tavoilla se on suojattu, mitä sillä tehdään ja mikä on tietosuojapolitiikka.
Dropboxin mobiiliapplikaation CTA poistaa turhia vaiheita rekisteröitymisestä antamalla mahdollisuuden kirjautua omalla puhelinnumerolla ja CTA-klikkauksella. Tämä nopeuttaa ja helpottaa huomattavasti prosessia ja parantaa Click Through Ratea eli klikkausprosenttia.
Sivukävijöitä mietityttävät monet asiat ennen aktivoitumista. CTA:t ovatkin tavallaan kuin köydenvetokilpailu. Mitkä asiat tekevät siitä houkuttelevan ja mitkä taas eivät. Esimerkiksi palvelun hinta askarruttaa usein potentiaalisia asiakkaita. Suosittua on tarjota ilmaista kokeilua tai X päivää kestävää kokeiluajanjaksoa, jossa voi myös kokeilla eripituisten pilottijaksojen vetovoimaa A/B-testinä. Kokeilu on tapana tuttu monista pilvi- ja videopalveluista ja sillä on monia etuja, joista ehkä tärkein on päästää asiakas heti uppoutumaan tuotteeseen ja saada liidi edelleen nurturoitavaksi.
Klassinen suoramarkkinointikikka on luoda toimimiselle kiireen tuntua.
Kuluttajat eivät halua tutkimusten mukaan liikaa vaihtoehtoja. On vähemmän stressaavaa valita omenan ja appelsiinin välillä, kuin valinta kuuden muunkin hedelmän välillä. Aihetta tutki mm. Mark Lepper Columbian yliopistossa. Saat klikin nopeammin, kun vaihtoehtoja on sopivasti.
Muista antaa toimintakehotteellesi sen ansaitsema tila sen ympärille, ettei se hukkuisi muun sisällön sekaan. Tee siitä sivujesi Mona Lisa.
Hyvällä copylla on suuri merkitys. Tyylejä on useita: huumori tai muu huomionarvoinen alalta poikkeavaa asennetta huokuva teksti tekee ihmeitä. Kun napissa lukee: ”Muutu taituriksi”, ”Ole upea” tai ”Aloita taikojen tekeminen”, on se heti hieman erilaista kuin pelkkä ”Paina tästä”.
Testaa eri versioita: testaa kokoa, väriä, tyyliä, copya ja asemointia yksi asia kerrallaan. Jo pienillä muutoksilla voi olla dramaattisia seuraamuksia.