Mikä on CRM-integraatio? CRM-integraatio on saumaton yhteys CRM:n eli asiakkuuksien hallintajärjestelmän ja toisen sovelluksen välillä. Integraation avulla voidaan automatisoida toimintoja ja laajentaa ohjelmiston toiminnallisuutta sekä vähentää tarvetta tehdä samat asiat useaan kertaan eri sovelluksiin. Vaikkapa myyjänä et välttämättä halua kopioida asiakkaiden kontaktitietoja useampaan eri sovellukseen käsin, vaan haluat nauttia siitä että tiedot ovat automaattisesti ajan tasalla.
Otan tässä esimerkiksi HubSpot CRM:n, mutta yleisesti ottaen integraatiot toimivat samoilla periaatteilla muissakin CRM-järjestelmissä. HubSpotin CRM sisältää kahdenlaisia integraatiomahdollisuuksia: natiivi-integraatiot ja räätälöidyt integraatiot.
HubSpotin natiivi-integraatiot
Natiivi-integraatioita ovat esimerkiksi Gmail, Outlook, Microsoft Dynamics ja Zapier.
Esimerkiksi Gmailin tai Outlookin yhdistäminen HubSpotiin onnistuu helposti, ja tällöin voit hallita postilaatikkoasi HubSpot CRM:n kautta. Sen kautta voit lähettää suoraan viestejä kontakteille, sekä hyödyntää kaikkia myynnin ja markkinoinnin työkaluja.
Zapier on sovellus jonka avulla voi tehdä integraatiot yli 1000 sovellukseen helposti, ilman koodaustarvetta. Esimerkiksi jos haluat HubSpotin lomakkeilta tulevat tiedot tallentumaan Google Sheetiin, se onnistuu helposti Zapierin avulla. Tai vaikkapa yhteystiedot päivittymään automaattisesti Google Contactista HubSpotiin. Yksinkertaisimmat integraatiot onnistuvat 5 minuutissa klikkailemalla Zapieriin halutut sovellukset ja päivitettävät kentät. Toki kattavammat integraatiot on syytä suunnitella ja määritellä huolellisesti siten, että ne tukevat liiketoimintaprosesseja mahdollisimman tehokkaasti.
Koko lista HubSpotin natiivi-integraatioista löytyy täältä: https://ecosystem.hubspot.com/marketplace/apps.
Räätälöidyt integraatiot
Jos valmiit integraatiomahdollisuudet eivät riitä, HubSpot sisältää kattavan Rest API -rajapinnan, jonka kautta on mahdollista toteuttaa integraatiot käytännössä mihin tahansa toiseen sovellukseen joka sisältää tarvittavat rajapinnat, tai joissakin tapauksissa vaikkapa suoraan tietokantaan. Tällöin tarvitaan enemmän teknistä osaamista tai kumppania integraation määrittelyyn ja toteutukseen.
12 esimerkkiä tärkeimmistä integraatioista:
1. Emailintegraatiot
Integroimalla Gmail- tai Outlook-sähköpostitili CRM:n kanssa yhteen, viestien hallinta helpottuu ja CRM:n asiakastiedot ovat automaattisesti käytettävissä sähköpostiviestien ja -kontaktien kanssa. Voit myös luoda valmiita sähköpostipohjia joita voit hyödyntää toistuvissa viesteissä, kuten uutiskirjeissä.
2. Kalenteri-integraatiot
Integroimalla Googlen tai Outlookin kalenterin CRM:ään, voit esimerkiksi lisätä tapaamisia suoraan CRM:n kautta, luoda muistutuksia ja lähettää palaverikutsuja. HubSpotin CRM:ssä löytyy sovellus nimeltä HubSpot Meeting Schedule App, jonka avulla sivustolle voidaan lisätä ajanvaraus joka perustuu omaan kalenteriisi.
3. Räätälöidyt integraatiot
CRM:n voi käytännössä integroida hyvin moniin sovelluksiin, kunhan sovelluksesta löytyy sopiva rajapinta tätä varten. Paljon käytettyjä integraatiotyökaluja ovat Zapier ja Automate.io, joista löytyy valmiita integraatioita moniin paljon käytettyihin sovelluksiin. API-rajapintojen kautta on mahdollista toteuttaa täysin räätälöidyt integraatiot silloin kun kyseiseen sovellukseen ei löydy valmista integraatiomahdollisuutta yllä mainituista työkaluista.
4. Someintegraatiot
Sosiaalinen media on tärkeä myynnin työkalu lähes kaikessa bisneksessä. Integroimalla yrityksesi sosiaalisen median tilit CRM:ään voit saada arvokasta lisätietoa sosiaalisesta verkostostasi: mitä sisältöä ihmiset jakavat ja mikä sisältö vaikuttaa heihin eniten. Integraatio voi myös auttaa virtaviivaistamaan ja automatisoimaan postauksia. Voit yhdistää esimerkiksi Facebookin, Twitterin ja LinkedInin CRM:ääsi.
5. Integraatiot asiakashankintasovelluksiin
Jos sinulla on käytössäsi kolmannen osapuolen työkalu helpottamaan potentiaalisten asiakkaiden tunnistusta ja hankintaa, integroimalla sen CRM:ääsi viestintä helpottuu merkittävästi. Esimerkiksi LinkedIn Sales Navigatorin integroimalla saa suoraan sen tuottamat liidit CRM:ään.
6. Tiimiviestinnän integraatiot
Käyttämällä tiimiviestintätyökalua, kuten esimerkiksi Slack, voit parantaa ryhmän koordinointia ja saavutettavuutta. Kun integroit Slackin CRM:ään, voit käyttää chat-toimintoja joko suoraan Slackissa tai CRM:ssä, joten sinun ei tarvitse siirtyä edestakaisin sovellusten välillä.
7. Lomakkeiden ja tiedonkeruun integraatiot
Jos käytät liidien ja kontaktitietojen keräämiseen ja rikastamiseen esimerkiksi Survey Monkeytä tai Typeformia, kaikki niiden kautta saatavat tiedot voidaan synkronoida CRM:n kontaktitietoihin. Esimerkiksi HubSpotin kontakteille voidaan lisätä vapaasti erilaisia lisätietokenttiä, joihin voidaan tallentaa monipuolisesti lisätietoja.
8. Puhelinsovelluksien integraatiot
Kun integroit puhelu- tai neuvotteluohjelmiston CRM:ään, puhelutiedot ja yhteystiedot kirjataan CRM:ään tulevaa käyttöä varten.
9. Asiakaspalvelusovelluksien integraatiot
Esimerkiksi Zendeskin tai Service Hubin integroiminen CRM:ään voi tarjota hyödyllistä asiakastietoa myyntiä varten.
10. Asiakirjojen ja sopimusdokumenttien integroinnit
Jos käytössäsi on esim PandaDoc, sen integrointi mahdollistaa asiakirjojen ja sopimusten luonnin suoraan CRM:ssä, sekä CRM:n datan viemisen asiakirjoihin.
11. Live Chat -integraatiot
HubSpotissa on Live Chat -ominaisuus jonka avulla on helppo lisätä nettisaitille chat-ikkuna. Sitä kautta saadut yhteystiedot tallentuvat automaattisesti HubSpotin kontakteihin. HubSpotin Live Chat voidaan myös integroida ulkoiseen CRM:ään.
12. Tapahtumasovellusten integraatiot
Esimerkiksi integroimalla Eventbrite-ohjelma CRM:ään, saat sen kautta tulleet osallistujat myös CRM:n kontakteihin.
Tänä päivänä sovellusten väliset integraatiot ovat yhä tärkeämmässä asemassa, kun yrityksissä on käytössä monia eri järjestelmiä. Integraatioiden avulla erilaiset sovellukset osaavat keskustella keskenään, mikä säästää manuaaliseen tiedonsiirtoon kuluvan ajan tuottavampaan ja mielekkäämpään tekemiseen.
Lisätietoa HubSpot-integraatioista
Miten pääset alkuun? Soita meille (+358 207792100) tai ota yhteyttä niin mietimme yhdessä millainen ratkaisu sopii yrityksellenne parhaiten!
Ari Paloniitty
Ari on monipuolinen tekninen suunnittelija, joka kehittää ja toteuttaa käyttäjäystävällisiä sekä visuaalisesti tyylikkäitä verkkosivustoja ja verkkosovelluksia.