Myynnin sekvenssit ovat puoliautomatisoituja viesti- ja tehtäväketjuja, jotka tehostavat ja yhteinäistävät myyntitiimin työtä. Puoliautomatisoituja ne ovat siksi, että useimmiten ne vaativat myynnin aktiivisen toimenpiteen sekvenssin käynnistämiseksi.
Sekvenssiviestit ovat täysin tavallisia sähköposteja, jotka lähetetään myyjän toimesta ja sähköpostiosoitteella. Sekvenssejä voidaan käyttää myyntiprosessin eri vaiheissa – aina alusta loppuun.
Jokaisen potentiaalisen liidin kontaktoiminen erikseen oikeassa paikassa ja oikeaan aikaan vie todella paljon myynnin voimavaroja. Automaatio ja valmiit sekvenssiviestit helpottavat myyntitiimin työtä vapauttaen tärkeää työaikaa ja luoden viesteille yhteisen punaisen langan.
Sekvenssit on helppo toteuttaa esimerkiksi HubSpotin avulla. HubSpotin avulla voit esimerkiksi:
Nyt kun tiedät mitä sekvenssiviestit ovat, on aika tutustua erilaisten sekvenssien mahdollisuuksiin. Myynnin sekvenssit voivat esimerkiksi tähdätä tapaamisen tai demon varaamiseen.
Oli mukava tavata {XYZ} messuilla! Kuten juttelimme, pystymme auttamaan teitä haasteissa {X} ja {Y} seuraavilla ratkaisuilla:
1) Ratkaisu {A}
2) Ratkaisu {B}
Olisiko sinulla aikaa 30 min. etäpalaverille tällä viikolla? Voit varata ajan suoraan kalenteristani tästä.
Ystävällisin terveisin,
Hei {Etunimi},
Huomasin, että olit ladannut meidän webinaarin {X}. Minua kiinnostaisi, mitä ajatuksia se herätti ja oliko siinä jotain asioita joiden kanssa te painitte tällä hetkellä? Keskustelen mielelläni lisää näistä asioista.
Tässä myös muutama linkki referensseihin, joita olemme auttaneet tehostamaan työskentelyä:
Hei {Etunimi},
Sain tiedon tiimiläiseltämme, että olit kiinnostunut tuotteestamme {X}. Ehdotankin, että esittelen ratkaisuamme demon muodossa niin pääset näkemään sen hyödyt käytännössä. Voit varata demon suoraan kalenteristani tästä.
Hei {Etunimi},
En ole kuullut teistä pitkään aikaan – mitä teille kuuluu? Onko teille herännyt kysymyksiä tai onko jotain missä voisimme teitä auttaa?
Tässä uusi ladattava vinkkilistamme, josta on ollut paljon hyötyä teidänkaltaisille yrityksille.
Muista, että jokaisen viestin pitää antaa vastaanottajalle jotakin hyödyllistä. Tämä voi olla erilaisten tarjousten lisäksi esimerkiksi opettavaa tai yrityksesi asiantuntijuutta alleviivaavaa sisältöä. Konversioviesteissä pitää aina olla tarkasti mietitty ohjaus, jotta tarjolla olevan konversion toteutuminen on mahdollisimman helppoa. Mukauta viestiä sen mukaan haluatko ohjata kontaktin suoraan esimerkiksi ostamaan, rekisteröitymään tai tekemään jonkin muun toiminnon.
Sekvenssien luominen vaatii jonkin verran aikaa, mutta kunnollisen pohjatyön jälkeen niitä pystyy räätälöimään eri käyttötarkoituksiin ja niiden käytöstä tulee muutenkin rutiininomaista myynnille.