Ohita navigaatio

Avoin kirje asiakkaalleni

Markkinointialkemisti

Sitä luulisi, että kun ammattilaiset tekevät yhdessä, syntyisi aina ammattilaistason jälkeä ja tuloksia. Onnistuminen ei kuitenkaan ole automaatti. Miksi? 

Yli kahdenkymmenen vuoden uran aikana olen ehtinyt tehdä töitä aika monen kanssa. Yleensä yhteistyö on tuottanut molemminpuolisia onnistumisen tunteita, mutta joskus on kirves kilahtanut kiveen. 

Vanha viisaus sanoo, että kotiläksyt voi tehdä tai sitten jättää tekemättä. Kumpikin vaikuttaa todistukseen, toinen suotuisasti ja toinen vähemmän. Sama pätee markkinointiosaamisen ostamiseen ja työstä saatavaan tulokseen. 

Tiedä mitä tilaat

Aina et ole etukäteen miettinyt mitä haluat, mitkä ovat tavoitteesi, mitä haluat sanoa ja kenelle. Olet saattanut luottaa siihen, että kyllä siitä hyvä tulee, ammattilaiset osaavat arvata mitä mielessäsi on.  

Mutta sellaista markkinointialkemistia ei ole, joka osaisi loihtia tyhjästä kultaa. 

Tee siis itsellesi palvelus ja mieti tarkkaan millaiset ainekset annat timanttisen markkinoinnin luomiseen. 

Saattaa tuntua itsestäänselvyydeltä, mutta pohdi kohderyhmät, tavoitteet ja viesti etukäteen. Mitä enemmän näet vaivaa ja määrittelet asioita etukäteen, sen laadukkaamman ja perustellumman ehdotuksen saat – oli yhteistyökumppanisi kuka tahansa. 

Jos ennakkomäärityksiä ei ole tehty, joutuu tiimisi käyttämään suurimman osan ajastaan tulkitsemiseen ja arvaamiseen vajavaisilla lähtötiedoilla. 

Tilanne on toki toinen, jos nimenomaan haluat ostaa konsultointia ja sparrausta. Silloin on ihan okei olla vähän epämääräisempi – konsultin tehtävä kun on auttaa löytämään sumussa oikea suunta. Mutta silloin emme puhu esimerkiksi kampanjasuunnittelusta, jonka arvo loppujen lopuksi mitataan luovan idean yllättävyydellä, erottelevuudella ja toimivuudella. Ei niinkään esityksessä ennen leiskoja olleella perusteluosuudella. 

Kannattaa pitää mielessä kun seuraavan kerran kokoat briefiä! 

Valitse ajankäytön jakauma

Seuraa paljastus, kurkistus konepellin alle. 

Jos brief on epäselvä ja tarkentavista kysymyksistä huolimatta hähmäinen, kuluu leijonan osa laskutettavasta ajasta tehtävänannon ja käsillä olevan viestinnällisen haasteen hahmottamiseen. Kun tiimi on vihdoin päässyt (omasta) mielestään jyvälle, voi se ryhtyä ratkomaan käsillä olevaa tehtävää. Tavallisesti deadline alkaa silloin jo olla lähellä. Tulee kiire. Konsepti saadaan kyllä kasaan ja kalvosetti valmiiksi. Palaveri pidetään ja ajatuksesta joko tykätään tai ei tykätä. Hyvässä lykyssä on saatu aikaiseksi jotain hienoa, kehnommassa keskinkertaista. 

Projektiin budjetoitu aika on kuitenkin käytetty viimeistä minuuttia myöten. Se jakautuu seuraavasti:  

Taulukko1-02

Mutta kun brief on selkeä eikä jätä liikaa tulkinnanvaraa, pääsee tiimi lennosta töihin. Assosioidaan, kiteytetään, rinnastetaan, kokeillaan, leikitellään, kirkastetaan. Syntyy useita kilpailevia tutkintasuuntia. Niistä elinkelpoisimmat pääsevät jatkokehitykseen ja yhdestä hioutuu kimalteleva jalokivi, jota voi ylpeänä esitellä. 

Aika kuluu tässäkin tapauksessa, mutta eri asioihin. Katso: 

Taulukko2-03

On ihan okei tehdä kummin päin vain, mutta briefin laatu on syytä pitää mielessä lopputulosta arvioitaessa. Sitä saa mitä tilaa, kuten eräs poliittinen liike on lasauttanut. Autamme mielellämme myös briefin kokoamisessa, mutta silloin kyse on usein työpajatyöskentelystä ja projektia saatetaan kutsua esimerkiksi nimillä “brändin kirkastus” tai “kilpailuedun löytäminen”. 

Keskustele ja kuuntele

Jos sinulla ja suunnittelijatiimillä on erilainen mielikuva käsillä olevasta projektista, on tiedossa ongelmia. Viimeistään presentaatiossa nimittäin selviää, että suunnittelun lähtökohdat ovat olleet väärät. Aikaansaannokset eivät olekaan sellaisia, mitä olet on odottanut. On vastattu väärään kysymykseen, tulkittu asioita väärin, ratkaistu väärä ongelma tai luotu kokonaan uusi. 

Hyvällä briiffillä ja luottamuksen ilmapiirillä ei moiseen tilanteeseen jouduta.

Ja onnistumiseen tarvitaan meidän kaikkien panosta. 

Timo Vennonen

Timo hallitsee markkinoinnin ja viestinnän strategisen suunnittelun ideoinnista toteutukseen saakka.

Timo Vennonen

Katso myös