Vahvan brändin luominen vaatii näkemystä, johtamista ja työkaluja. Dokumentoitu ohjeisto auttaa yrityksiä ja organisaatioita yhtenäisen, erottuvan ja tunnistettavan brändi-identiteetin pitkäjänteisessä rakentamisessa.
Ohjeisto on ensimmäinen askel kohti brändin visuaalisen ilmeen johdonmukaista ja suunnitelmallista noudattamista ja sitä kautta muistijäljen rakentamista asiakkaan tajuntaan.
Se antaa raamit ja haluttaessa myös yksityiskohtaiset ohjeet sekä brändin visuaalisista toteutuksista että viestinnän sävystä.
Parhaimmillaan ohjeisto on koko työyhteisön yhteinen työkalu, joka tukee henkilöstöä brändin edustamien arvojen ja toimintatapojen sisäistämisessä ja käytännön toteuttamisessa. Se auttaa myös viestintä- ja markkinointikumppaneitasi tuottamaan tyyliltään ja ilmeeltään brändin mukaisia ja sitä vahvistavia sisältöjä.
Ohjeisto kiteyttää brändin ydinajatuksen olemassaolostaan ja kertoo, miten nämä asiat välitetään asiakkaille ja muille sidosryhmille kaikessa toiminnassa ja viestinnässä. Ohjeisto on konkreettinen ja kustannustehokas tapa tehdä visuaaliset linjaukset näkyviksi ja kertoa miten yhtenäistä ilmettä ja viestintää sovelletaan eri yhteyksissä.
Pienikin yritys voi teettää tai tehdä ainakin brändin visuaalisen ilmeen perusasiat sisältävän ohjeiston. Ilman ohjeistoa yhtenäisen ilmeen säilyttäminen on vaikeaa, varsinkin jos visuaalisen suunnittelun kanssa tekemisissä olevia ihmisiä on paljon tai markkinoinnin ja mainonnan toteuttaminen on hajautettu monille tahoille tai useampaan toimistoon.
Varmista, että brändiohjeistosi on selkeä, helppokäyttöinen ja käytännönläheinen sekä mahdollisimman tiivis, jotta sen soveltaminen käytäntöön on sujuvaa.
Perusohjeisto keskittyy usein vain logoon ja logon ympärillä olevien graafisten elementtien määrittelyyn ja niiden yksityiskohtiin. Näihin kuuluvat:
Hyvä esimerkki ytimekkäästä graafisesta ohjeesta on Spotify.
Tutustu Spotifyn ohjeistoon tästä.
Visuaalisten elementtien määrityksiä laajempana brändiohjeisto voi kertoa lisäksi yrityksen kohderyhmistä ideologiasta, strategiasta, toimintatavoista sekä viestinnän sävystä. Ohjeistossa esitellään brändin edustama arvomaailma, näkemys siitä, miksi brändi on olemassa ja mihin se on menossa. Viestinnän sisällöstä voidaan antaa yksityiskohtaisiakin kirjoitusasua tai tonaliteettiä ohjaavia suuntaviivoja.
Hyvä esimerkki laajasta ohjeistosta on interaktiivinen Cisco brand book, jossa brändi ja sen tapa kommunikoida linjataan kattavasti. Ciscolla on lisäksi erillinen yksityiskohtainen ohjeisto vinkkeineen väreistä ja niiden suhteista infografiikassa, verkkosivuilla ja mainonnassa.
Kun ohjeisto on tehty, sitä pitää soveltaa käytännön tekemisessä. Onkin tärkeää huolehtia, että se on helposti saatavilla. Spotifyn kaltaiset itsevarmat brändit julkaisevatkin ohjeistonsa avoimesti kaikkien saataville.
Tärkeä osa hallittua brändin rakentamista on avoin ja selkeä viestintä. Jos brändiä työstävillä ihmisillä on eriävä käsitys brändistä ja sen elementeistä, on hyvin epätodennäköistä, että brändi kehittyisi eheään suuntaan. Ja päin vastoin: mitä selkeämmän ja ristiriidattomamman ohjeiston yritys pystyy luomaan, sitä paremmat eväät brändillä on kehittyä vahvaksi.