Artikkelia on päivitetty 26.6.2019. vastaamaan paremmin nykytilannetta*
Markkinoinnin automaatiotyökalujen käyttö on kasvanut huimasti Suomessa viimeisen viiden vuoden aikana. Kovasta kasvusta huolimatta arviolta alle 2 000 yritystä Suomessa käyttää kyseisiä teknologioita. Tämä on melko vähäinen määrä kun sitä verrataan esimerkiksi CRM:ää käyttävien yritysten määrään (vaikkei tästä dataa löydykään).
Käyttöasteeseen toki vaikuttavat esimerkiksi se, että automaatiotyökalujen potentiaalinen hyöty suhteessa hintaan on suurempi mikroyrityksiä isommille yrityksille. Joka tapauksessa työkalujen käyttö on Suomessa suhteellisesti suositumpaa kuin suurimmassa osassa muita Euroopan maita.
Suomessa markkinaykkösellä HubSpotilla on yli puolet (56 %) kymmenen suurimman työkalun markkinaosuudesta. Kun samaa kymmenikköä verrataan maailmanlaajuisesti, HubSpotin osuus on 44 %.
Vaikka Blink Helsinki on HubSpotin partneri, tämä vertailu on tehty mahdollisimman objektiivisesti omia kokemuksia ja ulkopuolisia lähteitä hyödyntäen. Työkalujen suora vertailu tai arvottaminen on vaikeaa, koska niiden ominaisuudet ja hinnat vaihtelevat paljon toisistaan. Siksi kannattaakin muodostaa oma näkemys parhaiten yrityksellenne sopivasta työkalusta.
Markkinoinnin automaatiotyökalujen käyttö Suomessa:
Muutokset aiempaan vertailuun
Suurin suhteellinen kasvaja käyttäjien määrässä mitattuna Suomessa on ollut Active Campaign, joka on kasvanut vajaan kahden vuoden aikana 226 %. Toisena on HubSpot, 132 % kasvullaan ja kolmantena Salesforce Pardot 113 % kasvullaan.
Kun katsotaan absoluuttista kasvua niin HubSpot on ylivoimainen ykkönen, 552 käyttäjää lisää. Toisena Active Campaign, jolla 201 käyttäjää lisää ja kolmantena Pardot, 60 käyttäjää lisää.
Edellisessä vertailussa kolmen kärjen muodostivat 1) HubSpot, 2) Active Campaign ja 3) Marketo. Nyt kolmospaikan on ottanut Pardot, sillä Marketon kasvu on ollut niin vaatimatonta (vain 19 käyttäjää lisää). Marketoa käyttävät lähinnä suuret yritykset mikä selittää osan heikosta kasvusta.
1. HubSpot (56 % markkinaosuus)
Taustat ja kehitys
HubSpot on inbound-markkinoinnin ja -myynnin työkalu, jonka yhtenä ominaisuutena on markkinoinnin automaatio. Toimitusjohtajana ja perustajana toimii Brian Halligan, joka on luonut inbound-markkinoinnin käsitteen.
HubSpot aloitti toimintansa 2006 tuomalla työkaluja inbound-markkinoinnin tekemiseen eli esimerkiksi sisällöntuotantoon, sisältöjen optimointiin, SoMe-markkinointiin, sähköpostimarkkinointiin ja markkinoinnin automaatioon. Alkuaikoina työkalu oli luonnollisesti melko vajavainen markkinoinnin työkalu. Sittemmin yritys on laajentanut sekä kehittänyt ominaisuuksia huomattavasti ja tuonut markkinoinnin työkalujen (Marketing Hub) lisäksi CRM:n (Sales Hub) ja viimeisimpänä asiakaspalvelutyökalun (Service Hub).
Kenelle suunnattu
Kaikille yrityksille aivan pienempiä lukuun ottamatta. Viime vuosina painopiste on siirtynyt enemmän keskisuuriin ja suuriin yrityksiin.
Pääasialliset markkinointityökalun toiminnallisuudet
- Laskeutumissivut ja lomakkeet
- Aktivointinapit (CTA:t)
- Blogi
- Hakukoneoptimointi
- Kontaktien hankinta, pisteytys ja segmentointi
- Sähköpostimarkkinointi
- Työnkulut eli automatisoidut toimenpiteet sisäisesti ja ulkoisesti
- SoMe-julkaisut ja raportointi
- Analytiikka
- Chat / Chatbot
- API-rajapinnat
- Natiivi-integraatiot lukuisiin käytetyimpiin järjestelmiin ja lisäksi satoja mahdollisuuksia Zapierin kautta
- Kattava koulutus- ja tukimateriaali
- Tuki: Sähköposti / Chat / Puhelin
- Lisäosana (280 €/kk): Sivuston hallinta (CMS) ja käyttäjän mukaan vaihtuvat sisällöt
Vahvuudet
1) Kokonaisvaltaisuus. Perinteisesti yrityksillä on ollut lukuisia työkaluja eri asioiden saavuttamiseksi: esim. sivuston hallinta, hakukoneoptimointi, SoMe-työkalu, sähköpostimarkkinointi ja analytiikka ovat olleet omia työkaluja jolloin tekeminen on tehotonta ja kokonaiskuvan muodostaminen tuloksellisuudesta on haastavaa. HubSpot tuo ratkaisun tähän ja tarjoaa todella monipuolisen ratkaisun yrityksen markkinointiin ja halutessa myös myyntiin sekä asiakaspalveluun.
2) Helppokäyttöisyys. HubSpot on panostanut alusta asti siihen, että työkalu olisi mahdollisimman helppokäyttöinen ja koodausosaamista tarvitaan vain tietyissä osissa, esimerkiksi sivupohjien tekemisessä. Tekeminen on siten enimmäkseen markkinoinnin ja myynnin hallussa, ei IT:n tai ulkopuolisen kumppanin ellei näin haluta.
Heikkoudet
1) Hinta pienille yrityksille. Vaikka hinta skaalautuu toiminnallisuuksien ja kontaktimäärän mukaan, saattaa lisenssimaksu olla iso investointi pienelle yritykselle.
2) Osassa työnkulkuja (workflows) vajavaisuuksia, esimerkiksi siinä kuinka diilit/kontaktit pystyvät uudelleen kirjautumaan työnkululle.
3) SoMe-työkalun jotkin vajavaisuudet, esim. videon tai gif:in jakaminen osaan kanavista.
Markkinoinnin työkalun hinnat, alkaen
Työkalu | Hinta 29.6.2017 | Hinta 13.6.2019 |
Starter | Ei saatavilla | 46 €/kk |
Basic | 185 €/kk | Ei saatavilla |
Professional | 740 €/kk | 740 €/kk |
Enterprise | 2 200 €/kk | 2944 €/kk |
2. Active Campaign (17 % markkinaosuus)
Taustat ja kehitys
Active Campaign on markkinoinnin ja myynnin automaatiotyökalu. Yritys aloitti toimintansa vuonna 2003 tekemällä aluksi perinteistä markkinoinnin järjestelmää ja sittemmin pienentänyt tuotevalikoimansa kahdeksasta yhteen ja muuttamalla toimintansa SaaS-malliseksi.
Kenelle suunnattu
PK-yrityksille, painottuen erityisesti pieniin yrityksiin.
Pääasialliset markkinointityökalun toiminnallisuudet
- Sähköpostimarkkinointi
- SMS-markkinointi (suomalaiset numerot eivät tuettuina)
- Kontaktien hankinta, pisteytys ja segmentointi
- Työnkulut eli automatisoidut toimenpiteet sisäisesti ja ulkoisesti
- Analytiikka
- API-rajapinnat
- Natiivi-integraatiot muutamiin järjestelmiin ja lisäksi satoja mahdollisuuksia Zapierin kautta
- Koulutus- ja tukimateriaali
- Tuki: Sähköposti / Chat / Puhelin
Vahvuudet
1) Helppokäyttöisyys. Active Campaignilla on helppokäyttöinen ja intuitiivinen käyttöliittymä.
2) Tehokkaiden sähköpostiautomaatioiden (työnkulkujen) tekeminen.
3) Hinta. Monille pienyrityksille hinnat ovat selkeästi alhaisempia kuin kilpailevissa, järeämmissä työkaluissa.
Heikkoudet
1) Laskeutumissivut puuttuvat työkalusta eli niiden tekeminen pitää hoitaa jollain toisella työkalulla.
2) Sähköpostityökalu. Paljon on kritisoitu sähköpostityökalun vanhanaikaista käyttöliittymää ja käytön ajoittaista hitautta.
Markkinoinnin työkalun hinnat, alkaen (Huom: hinnat dollareissa)
Työkalu | Hinta 29.6.2017 | Hinta 13.6.2019 |
Lite | 17 $/kk | 9 $/kk |
Plus | 49 $/kk | 49 $/kk |
Professional | 99 $/kk | 129 $/kk |
Enterprise | 149 $/kk | 229 $/kk |
3. Salesforce Pardot (7 % markkinaosuus)
Taustat ja kehitys
Pardot on perustettu vuonna 2006 ja alkuun se oli suunnattu pienehköille ohjelmistoyrityksille. Kasvoi 2010-luvun taitteessa kovaa ja Salesforce osti yrityksen vuonna 2012. On nyt osa Salesforcen Marketing Cloudia.
Kenelle suunnattu
Keskisuuret ja suuret yritykset. Integroituu hyvin Salesforcen CRM:n kanssa jota monet suuremmmat yritykset käyttävät.
Pääasialliset toiminnallisuudet
- Laskeutumissivut ja lomakkeet
- Hakukoneoptimointi
- Liidien hankinta, pisteytys ja segmentointi
- Sähköpostimarkkinointi
- Työnkulut eli automatisoidut toimenpiteet sisäisesti ja ulkoisesti
- Analytiikka
- API-rajapinnat
- Natiivi-integraatiot lukuisiin käytetyimpiin järjestelmiin ja lisäksi satoja mahdollisuuksia Zapierin kautta
- Koulutus- ja tukimateriaali
- Tuki: Sähköposti / Puhelin
Vahvuudet
1) Salesforce-integraatio toimii mainiosti.
2) Työnkuluissa on paljon mahdollisuuksia ja niiden tekeminen on helppoa.
Heikkoudet
1) Vaikeakäyttöinen, monien mielestä ei-intuitiivinen ja vanhentunut käyttöliittymä. Erilaiset helpoksi kuvitellut toimenpiteet vievät paljon aikaa erityisesti siksi, että toimenpiteisssä on turhan monta vaihetta ja organisointi perustuu tagityksiin.
2) Heikosti järjestetyt ja dokumentoidut tukimateriaalit käyttöön liittyvissä haasteissa.
3) Korkea hinta (Salesforce CRM-käyttäjille todennäköisesti edullisempi).
Markkinoinnin työkalun hinnat, alkaen
Työkalu | Hinta 29.6.2017 | Hinta 13.6.2019 |
Growth | Ei tarkistettu | 1 250 €/kk |
Plus | Ei tarkistettu | 2 500 €/kk |
Advanced | Ei tarkistettu | 4 000 €/kk |
Mikä työkaluista vaikuttaa sopivimmilta teidän yritykselle? Ota yhteyttä, mikäli haluat keskustella eri vaihtoehdoista tai nykyisen järjestelmän tehokkaammasta hyödyntämisestä.
*Esitetyt markkinaosuudet ovat Datanyzen palvelusta haettuja lukuja, joista on pyritty suodattamaan vain oikeat markkinoinnin automaatiotyökalut. Esimerkiksi Marketing Cloud-ratkaisut on otettu pois, koska niihin sisältyy lukuisia työkaluja. Myös Liana Technologies (ent. Koodiviidakko) on jätetty pois tarkastelusta, sillä suuri osa sen käyttäjistä on muita kuin automaatiotyökalun käyttäjiä. Näin ollen kannattaa huomioida, ettei tämä tarkastelu anna täysin oikeaa kuvaa markkinasta ja käyttäjämäärien tarkkuus on riippuvainen Datanyzen palvelusta. Käyttäjämäärällä tarkoitetaan tässä teknologiaa hyödyntävien domainien määrää.
Lähteet:
https://www.datanyze.com/market-share/marketing-automation/Finland/visitor-analytics
www.marketingautomationinsider.com/marketo/
https://davidcummings.org/2012/11/17/key-moments-in-the-life-of-pardot/
https://www.softwareadvice.com/marketing/activecampaign-profile/
https://www.trustradius.com/products/pardot/reviews/pros-and-cons
https://www.trustradius.com/products/hubspot/reviews/pros-and-cons
https://www.hubspot.com/pricing/marketing
https://www.pardot.com/pricing/
https://www.activecampaign.com/pricing/
Kimmo Saarinen
HubSpot-tiimin vetäjänä Kimmo auttaa asiakkaita löytämään ja hyödyntämään HubSpotin koko potentiaali konkreettisten tulosten saavuttamiseksi.