Lue Blinkin asiantuntijoiden vinkit hakukoneiden ja sosiaalisen median alustojen algoritmien hyödyntämiseen. Tämän blogin sisältöä ja vinkkilistaa on päivitetty tammikuussa 2025.
Hakukoneiden ja sosiaalisen median algoritmit vuonna 2025
Mitä ne kuuluisat algoritmit oikein ovat? Digitaalisilla alustoilla algoritmeillä viitataan useimmiten koneoppimiseen, joka hyödyntää dataa tarjotakseen käyttäjälle mahdollisimman henkilökohtaista tai kiinnostavaa sisältöä. Ilman algoritmejä käyttäjät hukkuisivat nykymaailman sisältötulvaan. Kaikkien verkkosivujen, hakukoneiden ja sosiaalisen median "suositukset" pohjautuvat siis algoritmeihin.
Vuosi 2025 tuo mukanaan mahdollisuuksia ja haasteita digitaaliseen markkinointiin ja hakukonenäkyvyyteen. Sosiaalisen median ja hakukoneiden algoritmit kehittyvät jatkuvasti ja kanavissa menestyminen vaatiikin entistä strategisempaa suunnittelua.
Vuonna 2025 sosiaalisen median alustat hyödyntävät entistä enemmän kehittynyttä koneoppimista ja tekoälyä tarjotakseen käyttäjille tarkasti kohdennettua sisältöä. Samalla ne kuitenkin haluavat kertomansa mukaan panostaa myös läpinäkyvyyteen ja vastuullisuuteen.
Tämän seurauksena brändien ja käyttäjien on sopeuduttava sekä erilaisiin teknisiin, että eettisiin odotuksiin.
Vuonna 2025 algoritmi suosii seuraavia:
- Tekoäly. Erilaisten tekoälytyökalujen ehdottamat muutokset muun muassa mainonnan alustoilla ovat yhä jyrkemmässä nousussa. Melkein jokaisella sosiaalisen median alustalla onkin jo olemassa erilaisia mahdollisuuksia käyttää tekoälyä mm. mainoksen luomisessa. Algoritmi suosii kaikkea uutta – myös tekoälylla kuorrutettuja mainoksia. Erilaiset avustavat työkalut voivat kuitenkin olla vielä melko heppoisia, varsinkin suomen kielen työstössä.
- Yhteisöllisyys ja vuorovaikutus. Kuten aina, vuorovaikutus on sosiaalisen median itseään ruokkiva keino saada lisää näkyvyyttä. Yritysten olisikin rakennettava ympärilleen yhteisöjä, jotka edistävät käyttäjien keskinäistä vuorovaikutusta.
- Lyhyt video dominoi. Lyhyet videot erityisesti TikTokin ja Instagramin Reelseissä ovat yhä yksi tehokkaimmista tavoista sitouttaa yleisöä ja saada laajaa näkyvyyttä.
- Monikanavainen lähestymistapa. Käyttäjät odottavat tänä päivänä yhtenäistä brändikokemusta kaikissa kanavissa.
Google: käyttäjälähtöisempää sisältöä
Google on vuonna 2025 yhä kiistaton hakukoneiden kuningas, ja sen algoritmi jatkaa kehittymistään entistä käyttäjälähtöisemmäksi. Tärkeäksi keinoksi nouseekin E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness). Sisällön on oltava asiantuntevaa ja sen tulee osoittaa mahdollisimman syvällistä ymmärrystä käsiteltävästä aiheesta.
Sisällön pitää olla auktoriteettista, eli mukaan olisi hyvä saada esimerkiksi ulkoisia, arvovaltaisia linkityksiä ja viittauksia sivustoon. Sisällön on oltava myös luotettavaa – sen tulee perustua tarkistettuihin faktoihin.
Näiden lisäksi algoritmiin vaikuttavat myös käyttäjäkokemuksen sujuvuus, visuaalisuus ja sisällön monimuotoisuus sekä tietoturvan arvostaminen. Myös Googlella luotetaan tekoälyyn. Muun muassa viranomaiset käyttävät yhä enemmän tekoälyä yritysten tietosuojakäytäntöjen valvomiseen.
Google Ads & Youtube: vaativampaa kohdentamista ja huomion herättämistä
Myös Google Adsin puolella algoritmi kehittyy koko ajan. Tärkeimpiä huomioitavia seikkoja ovat mm. älykäs hintatarjous, laadukkaat mainokset ja avainsanat sekä audience signalien käyttö. Algoritmi käyttää aina vain laajempaa käyttäjädataa kohdentamiseen, mukaan lukien käyttäjän selaushistoria, ostokäyttäytyminen ja demografiset tiedot. Kohdentaminen on siis entistä tarkempaa, mutta myös vaativampaa.
YouTubessa panostetaan yhä samoihin alueisiin kuin viime vuosina. Katseluaika ja siotutuminen auttavat algoritmia, samoin kuin hyvä otsikointi, pikkukuvat sekä säännöllinen julkaiseminen. Myös Youtube Shortsit ovat yhä nousussa. Algoritmi suosii lyhyitä, helposti jaettavia videoita. Yhteisö-välilehti mahdollistaa tiiviimmän vuorovaikutuksen katsojien kanssa, mikä parantaa kanavan yleistä näkyvyyttä.
Toisin kuin Googlen, YouTuben algoritmi arvostaa nopeaa toimintaa. Uuden videon tulee kerätä ensimmäisen vuorokauden aikana mahdollisimman paljon huomiota, jotta siitä tulisi trendaava, jolloin algoritmi suosittelee sitä isommalle joukolle. Panosta siis kaikki pelimerkkisi heti alkuun viestimällä uudesta videosta kaikissa mahdollisissa kanavissa.
LinkedIn: vähemmän väkinäistä keskustelua
LinkedInin algoritmi jatkaa vuonna 2025 keskittymistään ammatilliseen verkostoitumiseen ja laadukkaaseen sisältöön. Suurimmat muutokset liittyvät, yllätys yllätys, tekoälyyn, mutta myös sisällön personointiin, keskustelun herättämiseen ja väkinäisen keskustelun vähentämiseen.
LinkedIn hyödyntää entistä enemmän tekoälyä suositellessaan sisältöä käyttäjille. Algoritmi painottaa tässä muun muassa ammatillista relevanssia ja interaktiota verkoston kanssa. Algoritmi priorisoi sisältöä, joka saa kommentteja ja reaktioita erityisesti käyttäjän ensisijaiselta verkostolta.
Pitkät tekstipostaukset joissa jaetaan oivalluksia tai kokemuksia menestyvät hyvin. Sen sijaan pinnalliset reaktiot, spam-luonteiset päivitykset ja liian itseään promoavat julkaisut näkyvät yhä harvemmalle. Myös henkilöiden merkitseminen ilman heidän osallistumistaan keskusteluun heikentää julkaisun näkyvyyttä.
LinkedInin algoritmi testaa julkaisua julkaisijan lähipiirin keskuudessa: kun tykkäyksiä sekä vielä tärkeämpiä kommentteja ilmaantuu: algoritmi näyttää julkaisua myös muille. Ensimmäiset reaktiot ovat siis erittäin arvokkaita.
Metan algoritmit: Facebook ja Instagram vuonna 2025
Meta jatkaa algoritmiensa kehittämistä keskittyen erityisesti yhteisöllisyyteen, käyttäjäkokemukseen ja väärän tiedon torjumiseen. Merkittäviä muutoksia tuo muun muassa fact-checking, jossa väärän tiedon jakaminen johtaa sisällön näkyvyyden rajoittamiseen. Alusta on viime aikoina muutenkin ollut tiukkana puheenaiheena ja herättänyt laajasti poliittistakin keskustelua. Tämän vaikutukset Facebookkiin ja Instagramiin jäävät nähtäviksi – alustojen käyttö saattaa muuttua paljonkin tänä vuonna.
Algoritmi nostaa erityisesti lyhytvideoita, varsinkin Instagramin reelsejä. Myös sisällön alkuperäisyys on tärkeää: uudelleenjaettu tai toiselta alustalta kopioitu sisältö saa vähemmän näkyvyyttä.
Myös mainonnan kohdennuksen pitäisi olla jatkossa yhä tehokkaampaa tekoälyn avustaman kohdennuksen avulla. Tämän toimivuudesta voidaan tosin olla vielä monta mieltä ja todeta, etteivät ainakaan kaikki ominaisuudet vielä toimi toivotulla tavalla.
Tiktok: tarkempaa kohdennusta ja käyttökieltoja
TikTokin algoritmi koki suuria muutoksia heti vuoden 2025 korvilla johtuen teknologisista innovaatioista ja geopoliittisista tapahtumista, kuten TikTokin käyttökiellosta Yhdysvalloissa. Käyttökiellon lopullisuudesta ei vielä ole tietoa, mutta ainakin ensimmäinen kielto jäi lyhyeksi. TikTok on kuitenkin keskittynyt vahvistamaan asemaansa myös Euroopassa ja Aasiassa, jossa sen käyttäjämäärät ovat kasvaneet.
TikTokin algoritmi korostaa edelleen yhteisöllisyyttä ja kommenttien merkitystä. Sisältö, joka herättää keskustelua tai kysymyksiä, leviää laajemmin. Myös trendit ovat edelleen suosittuja, ja nopeasti nousussa olevat trendiäänet näkyvät entistä suuremmalle yleisölle, jos niihin ehditään mukaan ajoissa. Ota kommenteista kaikki irti kysymällä kysymyksiä, joihin ei voi vastata vain yhdellä sanalla.
TikTokin algoritmi on tunnetun tarkka. Se käyttää käyttäjän katseluhistoriaa, tykkäyksiä ja kommentteja suositellakseen sisältöä. Nyt se huomioi myös aiemmat hakutermit ja sijainnin.
3 asiaa, jotka tulee huomioida algoritmien maailmassa
Digitaalisen markkinoinnin supertähti Neil Patel on esitellyt kaavan, jonka mukaan algoritmien maailmassa menestyvät ne, jotka osaavat hyödyntää alustojen yleisiä signaaleja, omaa kohderyhmätuntemusta sekä vahvaa brändiä.
Alustojen yleisillä signaaleilla tarkoitetaan sitä tietoa, millainen sisältö toimii parhaiten milläkin alustalla. Esimerkiksi Youtube suosii videoita, joita kommentoidaan sekä jaetaan muihin kanaviin. Neil Patel käytti tästä esimerkkinä yhden maailman tunnetuimman tubettajan MrBeastin tekemää Youtube-jaksoa, joka liittyi vahvasti sen hetken Netflixin sensaatiosarjaan Squid Gameen. Youtube-jaksoa jaettiin kaikissa somekanavissa ja se keräsi hetkessä toistasataa miljoonaa katselukertaa. Kaikki alustakohtaiset signaalit löydät tämän blogin lopusta.
Omalla kohderyhmätuntemuksella tarkoitetaan yrityksesi asiakasdataa ja -tuntemusta: millä aikavyöhykkeellä asiakkaasi elävät, mikä sisältö toimii parhaiten, mitä tuotetta on ostettu eniten, millaista palautetta olet saanut asiakkailta, ja niin edelleen. Kohderyhmätuntemukseen liittyy olennaisesti asiakas- ja palautekyselyt, joita yrityksen tulisi tehdä mahdollisimman usein.
Algoritmit suosivat vahvoja brändejä siksi, että tunnetun brändin tarjoama verkkosisältö on todennäköisemmin totuudenperäistä ja relevanttia verrattuna tuntemattomiin brändeihin. Pitkäjänteinen brändityö kantaa siis hedelmää myös algoritmien maailmassa.
Pitkäjänteinen brändityö auttaa luomaan vahvan brändin
Algoritmit suosivat yritysmaailmassa vahvoja brändejä. Mitä enemmän ihmiset hakevat nimenomaan brändiäsi verkossa, sitä parempi.
Pitkäjänteiseen brändityöhön liittyy vahvasti myös yhteisö, johon sinun tulee olla aktiivisesti yhteydessä. Somekanavien lisäksi uutiskirjeet, tekstiviestit ja sovellusten ilmoitukset ovat kaikki erinomaisia kanavia aktiiviseen yhteydenpitoon.
Brändiä voi myös vahvistaa tekemällä yhteistyötä toisten brändien kanssa. Useimmiten kannattaa pyrkiä löytämään yhteistyökumppaneita samankokoisista brändeistä, joilloin brändit voivat kasvaa yhdessä.
Ja lopuksi tärkeä listaus – hakukoneiden ja sosiaalisen median algoritmien signaalit
Algoritmi lukee signaaleita, joiden perusteella se arvioi millaista sisältöä kävijä haluaa nähdä. Klikkaa alla olevaa painiketta ja ota talteen listaus, jonka avulla voit optimoida sisällöt eri kanaviin. Listaus toimii selkeänä ohjenuorana sosiaalisen median sisällöntuotannossa.
Anniina Leikas
Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija, joka innostuu tunteita herättävästä markkinoinnista.