Lue Blinkin asiantuntijoiden vinkit hakukoneiden ja sosiaalisen median alustojen algoritmien hyödyntämiseen. Tämän blogin sisältöä ja vinkkilistaa on päivitetty elokuussa 2023.
Hakukoneiden ja sosiaalisen median algoritmit vuonna 2023
Digitaalisilla alustoilla algoritmeillä viitataan useimmiten koneoppimiseen, joka hyödyntää dataa tarjotakseen käyttäjälle mahdollisimman henkilökohtaista tai kiinnostavaa sisältöä. Ilman algoritmejä käyttäjät hukkuisivat nykymaailman sisältötulvaan. Kaikkien verkkosivujen, hakukoneiden ja sosiaalisen median "suositukset" pohjautuvat siis algoritmeihin.
Kolme asiaa, jotka tulee huomioida algoritmien maailmassa
Digitaalisen markkinoinnin supertähti Neil Patel on esitellyt kaavan, jonka mukaan algoritmien maailmassa menestyvät ne, jotka osaavat hyödyntää alustojen yleisiä signaaleja, omaa kohderyhmätuntemusta sekä vahvaa brändiä.
Alustojen yleisillä signaaleilla tarkoitetaan sitä tietoa, millainen sisältö toimii parhaiten milläkin alustalla. Esimerkiksi Youtube suosii videoita, joita kommentoidaan sekä jaetaan muihin kanaviin. Neil Patel käytti tästä esimerkkinä yhden maailman tunnetuimman tubettajan MrBeastin tekemää Youtube-jaksoa, joka liittyi vahvasti sen hetken Netflixin sensaatiosarjaan Squid Gameen. Youtube-jaksoa jaettiin kaikissa somekanavissa ja se keräsi hetkessä toistasataa miljoonaa katselukertaa. Kaikki alustakohtaiset signaalit löydät tämän blogin lopusta.
Omalla kohderyhmätuntemuksella tarkoitetaan yrityksesi asiakasdataa ja -tuntemusta: millä aikavyöhykkeellä asiakkaasi elävät, mikä sisältö toimii parhaiten, mitä tuotetta on ostettu eniten, millaista palautetta olet saanut asiakkailta, ja niin edelleen. Kohderyhmätuntemukseen liittyy olennaisesti asiakas- ja palautekyselyt, joita yrityksen tulisi tehdä mahdollisimman usein.
Algoritmit suosivat vahvoja brändejä siksi, että tunnetun brändin tarjoama verkkosisältö on todennäköisemmin totuudenperäistä ja relevanttia verrattuna tuntemattomiin brändeihin. Pitkäjänteinen brändityö kantaa siis hedelmää myös algoritmien maailmassa.
Google arvostaa vahvaa brändiä yli muiden
Tärkein yksittäinen asia Googlen algoritmin silmissä on vahva brändi. Toki hakukoneissa menestyminen vaatii hakutuloksiin sopivaa sisältöä, toimivaa, nopeasti latautuvaa sekä mobiiliystävällistä verkkosivua, mutta myös luotettavaa brändiä. Mitä enemmän brändiäsi haetaan ja verkkosivuillasi viihdytään, sitä enemmän verkkosivusi ja muut kanavasi nousevat Googlen hakukoneessa.
YouTubessa videon katseluaika ratkaisee
Toisin kuin Googlen, YouTuben algoritmi arvostaa nopeaa toimintaa. Uuden videon tulee kerätä ensimmäisen vuorokauden aikana mahdollisimman paljon huomiota, jotta siitä tulisi trendaava, jolloin algoritmi suosittelee sitä isommalle joukolle. Panosta siis kaikki pelimerkkisi heti alkuun viestimällä uudesta videosta kaikissa mahdollisissa kanavissa.
LinkedInissä toimii parhaiten keskustelua herättävä sisältö
Verkostoitumisalustaksi profiloitunut LinkedIn suosii keskustelunomaisia kommentteja keräävää sisältöä. LinkedInin algoritmi testaa julkaisua julkaisijan lähipiirin keskuudessa: kun tykkäyksiä sekä vielä tärkeämpiä kommentteja ilmaantuu: algoritmi näyttää julkaisua myös muille. Ensimmäiset reaktiot ovat siis erittäin arvokkaita.
LinkedInin algoritmi perustuu vahvasti kiinnostuksen kohteisiin kuin myös käyttäjien vuorovaikutukseen julkaisujen ja ryhmien kanssa. Algoritmi myös rankaisee: kun merkitsemäsi henkilö ei kommentoi postausta, jaat selfien tai muun julkaisun, joka sopisi enemmänkin Facebookiin tai Instagramiin tai kirjoitat liian pitkät tarinat. Lyhyt ja ytimekäs sisältö on valttia.
Myös TikTokin algoritmi arvostaa keskustelua ja yhteisöä
TikTok on samaa maata kuin LinkedIn; kommentit ovat polttoainetta TikTokin algoritmille. Mitä enemmän kommentteja, sen laajemmin algoritmi levittää videotasi. Ota kommenteista kaikki irti kysymällä kysymyksiä, joihin ei voi vastata vain yhdellä sanalla.
- Kaikkein parhaiten saat kanavasta hyödyn keskittymällä yhteisöön: luo yrityksesi ympärille yhteisö. Ole yhteisön aktiivinen keskustelija ja ota muut käyttäjät mukaan keskusteluihin.
- Pisteitä saat myös nopeudesta: lyhyt sisältö on kanavan kuningatar ja huomio on napattava salamannopeasti.
- Ole trendien mukana: käytä suosittuja ääniä ja hyppää rohkeasti mukaan trendien maailmaan ensimmäisten joukossa.
- Muista myös avainsanat ja hashtagit kuvaustekstissä: näin varmistat että sisältösi löydetään.
Facebookin algoritmi suosii myös yhteisöä
Algoritmin hurmaat rakentamalla sisältösi ympärille aktiivisen yhteisön. Viritä keskusteluita ja vuorovaikutusta, niin algoritmi palkitsee näyttökerroilla.
Facebookin algoritmi suosi loppuvuonna 2022 pitkäkestoista (yli 5 minuuttia pitkiä) ja laadukasta videosisältöä, joka kerää reaktioita ja saa käyttäjät pysymään Facebookin alustalla.
Uutuudet herättävät innostusta Instagramissa ja keskustelua herättävä sisältö palkitaan
Instagram haluaa esitellä käyttäjilleen uutta sisältöä, joten algoritmi suosii uutuuksia. Kaikki sisältö, mikä herättää vuorovaikutusta etenkin keskustelua loistaa algoritmin silmissä kirkkaasti. Valokeila on vahvasti alkuperäisessä sisällössä: jaot eivät saa suurta huomiota. Instagram toimii myös muiden kanavien tapaan vahvasti yhteisön ympärillä.
Pitkäjänteinen brändityö auttaa luomaan vahvan brändin
Kuten jo aiemmin mainittiin, algoritmit suosivat vahvoja brändejä. Mitä enemmän ihmiset hakevat nimenomaan brändiäsi verkossa, sitä parempi.
Pitkäjänteiseen brändityöhön liittyy vahvasti myös yhteisö, johon sinun tulee olla aktiivisesti yhteydessä. Somekanavien lisäksi uutiskirjeet, tekstiviestit ja sovellusten ilmoitukset ovat kaikki erinomaisia kanavia aktiiviseen yhteydenpitoon.
Brändiä voi myös vahvistaa tekemällä yhteistyötä toisten brändien kanssa. Useimmiten kannattaa pyrkiä löytämään yhteistyökumppaneita samankokoisista brändeistä, joilloin brändit voivat kasvaa yhdessä.
Ja lopuksi tärkeä listaus – hakukoneiden ja sosiaalisen median algoritmien signaalit
Algoritmi lukee signaaleita, joiden perusteella se arvioi millaista sisältöä kävijä haluaa nähdä. Klikkaa alla olevaa painiketta ja ota talteen listaus, jonka avulla voit optimoida sisällöt eri kanaviin. Listaus toimii selkeänä ohjenuorana sosiaalisen median sisällöntuotannossa.
Anniina Leikas
Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija, joka innostuu tunteita herättävästä markkinoinnista.