HubSpot julkaisi syyskuun INBOUND-tapahtumassaan uudistuksia, jotka tekevät siitä entistä kattavamman työkalun markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun ammattimaiseen toteuttamiseen. Inbound-tapahtuma oli jälleen suurempi kuin edellisvuonna. Tänä vuonna paikan päällä oli yli 24 000 markkinoinnin ammattilaista. HubSpot porskuttaa lujaa eteenpäin ja lujittaa entisestään markkinajohtaja-asemaansa.
HubSpot on pitkään ollut johtava markkinoinnin ja myynnin työkalu. Nyttemmin Marketing Hubin ja Sales Hubin jatkoksi on tuotu lisäksi Service Hub, asiakaspalvelutyökalu, jonka ansiosta asiakaskokemusta on mahdollista rakentaa yhtenäisenä ensikohtaamisesta asiakkuuteen asti. Markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun yhteispeli toimii näin entistä saumattomammin, kun kaikki data on yhdessä paikassa. Yritys pystyy palvelemaan asiakasta eheästi ja personoidusti kaikissa ostamisen vaiheissa.
Asiakkaat saavat parempaa palvelua. Nykyajan läpinäkyvässä maailmassa tyytyväiset asiakkaat kertovat kokemuksestaan eteenpäin. Näin puskaradio (word-of-mouth) toimii markkinointina ja tukee kasvua edelleen. Tästä syystä Marketing Hubin, Sales Hubin ja Service Hubin kokonaisuutta kutsutaankin osuvasti nimellä Growth Suite. Kasvun tekemisestähän tässä on kyse.
Softasta ekosysteemiksi
Isossa kuvassa HubSpot kasvaa softasta ekosysteemiksi ja mahdollistaa entistä laajemman tekemisen dataohjautuvasti. Kyse ei ole ainoastaan markkinoinnin taktiikoista vaan mahdollisuudesta ohjata laajemmin yrityksen toimintoja dataan pohjautuen.
HubSpotin tarinassa myyntifunneli-paradigma vaihtuu Flywheeliin. Taustalla on pyrkimys alleviivata, että kyse ei ole enää lineaarisesta polusta, joka alkaa markkinoinnista ja loppuu klousattuun diiliin, vaan luuppaavasta kehästä, jossa asiakaskokemus on merkittävässä ohjausroolissa. Ei riitä, että onnistutaan houkuttelemaan kiinnostunut ihminen asiakkaaksi. Menestyvimmät yritykset ovat mestareita jokaisen kohtaamisen ja koko asiakaskokemuksen hallinnassa.
Hyvä asiakaskokemus kaikuu puskaradiossa pitkään. Vastaavasti huono asiakaskokemus voi tuhota yrityksen brändin hetkessä. Konkreettisimmillaan tämä todentuu Tripadvisorin ja Uberin kaltaisten palveluiden kautta, jossa asiakkaat reittaavat palveluntarjoajaa. Vai kuka valitsisi Uber-kuskikseen tuntemattoman ihmisen, joka on saanut 3/5-arvion jos tarjolla on toinen tuntematon kuski, joka on saanut 5/5-arvion?
Puskaradiolla on suuri merkitys myös HubSpotin omassa myynnissä. Kuten HubSpotin perustaja ja CEO Brian Halligan puheessaan pointtasi, word-of-mouthin kautta myös HubSpot löydetään. HubSpotin kohdeyleisöstä 33% on kuullut HubSpotista ensimmäisen kerran joltain toiselta ihmiseltä (word-of-mouth). Googlen kautta HubSpotista on kuullut ensimmäisen kerran 26% kohdeyleisöstä, alan julkaisujen ja arviointisivustojen kautta vain yhteensä 6%.
Flywheel tekee näkyväksi asiakaskokemuksen merkityksen. Mitä nopeammin pyörä pyörii, sitä nopeammin bisnes kasvaa. Yrityksen tehtävä on poistaa kitka eri vaiheiden väliltä niin, että markkinointi tuottaa entistä nopeammin liidejä, joista myynti saa diilejä. Mitä mutkattomammin asiakaskokemus kehittyy, sitä nopeammin ylivertaiset kokemukset leviävät word-of-mouthina. Ja hyvä maine tekee markkinoinnista helpompaa.
Mitä skaalautuvammaksi, dataohjautuvammaksi ja automatisoidummaksi yritys onnistuu flywheelinsä rakentamaan, sitä pienempi kitka on myös vauhdin (kasvun) kiihtyessä.
Uusia ominaisuuksia
Uuden suunnan tueksi HubSpot lanseerasi joukon käytännöllisiä ominaisuuksia, joiden avulla markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun toteuttaminen on entistä näppärämpää. Tässä muutama poiminta:
Uudet videotyökalut
HubSpot reagoi digitaalisen markkinoinnin kehityssuuntaan, jossa videoilla on yhä suurempi merkitys siinä, miten algoritmit eri sisältötyyppejä arvottavat. Yksin YouTubessa videoita katsotaan yli miljardi tuntia joka päivä. Videosisällöt keräävät valtaosan verkon kuluttajaliikenteestä.
Uuden työkalun avulla videoita voi luoda ja hallinnoida suoraan HubSpotista ilman lisäkuluja. Videot voi upottaa verkkosivuille, blogeihin ja some-kanaviin yhdellä napin painalluksella. Videoihin voi näppärästi lisätä tekstitykset ja CTA:t (Call-to-action) ja ohjata kävijän suoraan lomakkeelle.
Analytiikan avulla videon tehokkuuden arvioiminen onnistuu kätevästi suoraan HubSpotissa. Videoita voi entistä kätevämmin hyödyntää paitsi markkinoinnissa, myös myynnissä (esim. henkilökohtaisina videoina) ja asiakaspalvelussa (esim. opastusvideot ongelmanratkaisussa: oman näytön tapahtumia voi tallentaa videoksi ja lähettää asiakkaalle suoraan ko. tiketissä).
HubSpotin CMS-paketti
Verkkosivuston ylläpitotyökalu on jatkossa ostettavissa erillisenä tuotteena. Kattava paketti tarjoaa perusverkkosivualustan ja julkaisujärjestelmän ohella mm. CRM:n sekä joukon fiksuja apuvälineitä myyntiä tukevan verkkopalvelun rakentamiseksi (esim. design-, blogi-, landing page -, lomake- ja raporttityökalut).
Sales Hubin sähköiset allekirjoitukset
Sales Hubin uudistetuissa ominaisuuksissa voi sopimukset allekirjoittaa eSignaturen kautta suoraan HubSpotissa.
Live chat, tiimimeilit ja chatbot
HubSpot Conversations -nimellä lanseerattu toiminnallisuus on yksi keskitetty inbox kaikelle keskustelulle. Samasta näkymästä löytyy nyt kaikki live chateissä, tiimisähköpostissa ja chatboteissa käydyt keskustelut. Näin kaikilla on sama tieto siitä, mitä on puhuttu ja luvattu. Näin ei pääse syntymään rikkinäinen puhelin -efektiä, kun tieto on läpinäkyvästi aina saatavilla. Asiakaskokemus voi taas nytkähtää astetta paremmaksi.
Haluatko kuulla uudistuksista tarkemmin?
Ole yhteydessä niin jutellaan lisää!
Antti Tolonen
Antti on Blink Helsingin toimitusjohtaja. Hänellä on pitkä kokemus niin kotimaisten kuin kansainvälistenkin yritysten markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun kehittämisessä. Antti auttaa yrityksiä luomaan dataohjattavia markkinoinnin, myynnin ja kasvun malleja.