HubSpot on kehittänyt kampanjatyökalua siten, että kaikki data kaikista mahdollisista kanavista saadaan tuotua yhdelle selkeälle näkymälle. Kampanjaan voi nyt yhdistää dataa maksetusta mainonnasta, some-julkaisuista, verkkosivuilta, laskeutumissivuilta, blogeista, sähköposteista, painikkeista, lomakkeista, HubSpotin staattisilta listoilta sekä HubSpotin automaatioketjuista. Tämän lisäksi kampanjoita voi vertailla keskenään vielä syvällisempien analyysien tekemiseksi.
Suosittelen jokaista HubSpot-käyttäjää kokeilemaan kampanjatyökalua edes yhden kampanjan verran. Kampanjaan ei tarvitse yhdistää kaikkia edellä mainittuja datalähteitä, vaan alkuun pääsee ihan hyvin jo muutamalla kanavalla.
Asiakaspolun analytiikka on täysin uusi raportointiominaisuus, jonka avulla käyttäjät voivat yhdistää kaikkien kanavien toiminnan yhdelle aikajanalle. Tämän ominaisuuden avulla on pyritty rakentamaan käyttäjille realistinen kuva siitä, miten heidän kontaktinsa liikkuvat kanavasta toiseen ja mitkä kanavat lopulta tuottavat eniten konversioita.
Ominaisuus kuulostaa mielenkiintoiselta, mutta se avataan testikäyttöön vasta ensi kuussa.
Cuthbertsonin mukaan 60 % CRM-järjestelmien datasta jää käyttämättä ja 40 % operatiivisen osaston työajasta kuluu datan siivoamiseen ja järjestelyyn. Tämän lisäksi vain 3 % kaikista yrityksistä onnistuu ylläpitämään dataa, joka vastaa yleisiä laatuvaatimuksia. Koska tehokas raportointi on täysin riippuvainen laadukkaasta datasta, HubSpot on pyrkinyt kehittämään uusia toiminnallisuuksia entistä parempaan datan hallintaan.
Mukautettavan datahallinnan (eng. crafted data management) avulla jokainen yritys voi nyt itse määrittää HubSpotissa, kuinka yritys hyödyntää mitäkin dataa ja mitkä datalähteet liittyvät toisiinsa. Tähän ominaisuuteen liittyvät vahvasti myös mukautetut datalähteet (eng. custom objects), joiden avulla HubSpotiin voi tuoda dataa esimerkiksi tavarakuljetuksista.
Tietueiden validointi (eng. property validation) auttaa käyttäjiä ylläpitämään puhdasta dataa erilaisten käyttäjien luomien rajoitusten ja sääntöjen avulla. Käyttäjät voivat siis jatkossa määrittää, että esimerkiksi suomalainen postinumero vaatii aina viisinumeroisen luvun.
Muotoiltavan datan (eng. formulated data) avulla käyttäjät voivat muodostaa tietueisiin valmiita kaavoja, jotka laskevat automaattisesti esimerkiksi sopimuksen uusiutumispäivän.
Datan laatukeskus (eng. data quality command center) luo yleisnäkymän tilin kaikesta datasta ja mahdollisista ongelmista. Yleisimpiä ongelmia näyttävät olevan muotoiluvirheet, kaksoiskappaleet sekä puutteellinen data.
Tekoälyä hyödyntävät automaattiset suositukset (eng. AI powered automated recommendations) on näistä uutuuksista minun suosikkini, sillä sen avulla esimerkiksi pienellä kirjoitetut etu- ja sukunimet voidaan korjata automaattisesti isoihin alkukirjaimiin. Hurraa, hurraa!
Kun data on saatu tuotua järjestelmään oikeassa muodossa, sen pitää olla myös helposti käytettävissä jokaisen käyttäjän työtehtävien edellyttämällä tavalla. Tähän tarpeeseen vastatakseen HubSpot on kehittänyt entistä kattavammat personointimahdollisuudet kaikkiin näkymiin sekä käyttäjä- että tiimikohtaisesti.
Tämä ominaisuus on testivaiheessa rajatulla käyttäjäryhmällä, joten kaikki käyttäjät eivät vielä pääse tätä kokeilemaan.
Viime vuonna julkaistua HubSpotin maksutoimintoa on nyt kehitetty vuoden ajan ja se pystyy potentiaalisesti jo kilpailemaan kolmansien osapuolien kauppa-alustojen, kuten Shopifyn tai WooCommercen kanssa. HubSpotin maksutoiminnon avulla voi lähettää maksulinkkejä chatissa ja sähköpostitse, tarjota maksullisia tapaamisia, luoda uusiutuvia laskuja ja kaikkea muuta mukavaa.
Tähän ei ole kuitenkaan tarpeen pureutua sen syvemmin, koska maksutoiminto ei ole vielä käytössä Suomessa.
Stephanie Cuthbertson esitteli myös uudet kattavat integraatiomahdollisuudet taloushallinnon järjestelmiin. Ikävä kyllä, tämäkään toiminto ei toistaiseksi palvele meitä suomalaisia käyttäjiä.
Kuluneen vuoden aikana HubSpot on julkaissut pitkän listan uusia toiminnallisuuksia, jotka vilautettiin näytöllä Cuthbertsonin puheenvuoron lopuksi. Poimin listalta seuraavat uutuudet:
Elinkaaren vaiheiden (eng. lifecycle stages) muokkaus. Kaikessa yksinkertaisuudessa voimme vihdoin poistaa ja lisätä vaiheita tähän tärkeään tietueeseen, jota ei ole aiemmin pystynyt muokkaamaan.
Muokattavien tarjouspohjien avulla pystymme nykyään rakentamaan entistä näyttävämpiä brändin mukaisia laskupohjia (eng. quote templates).
Tallennettavat tehtävänäkymät – vihdoin myös eri näkymien tallentaminen tehtävät-osiossa on mahdollista.
WhatsApp-keskustelujen yhdistäminen HubSpotiin on testivaiheessa, mutta tämä toiminto tulee auttamaan monia suomalaisia yrityksiä palvelemaan asiakkaitaan entistä paremmin.
Käyttäjäoikeuksien kloonaaminen säästää jokaisen tilin ylläpitäjien aikaa ja hermoja, kun uutta käyttäjää luodessa ei enää tarvitse käydä läpi noin sataa eri lupa-asetusta.
GDPR:n mukainen käyttäjätietojen poistaminen mahdollistaa kaikkien määräysten mukaisen kontaktitietojen poistamisen HubSpotin järjestelmästä kontaktin sitä vaatiessa. Jos kontakti poistetaan tällä tavoin, häntä ei ole mahdollista lisätä tilille uudestaan manuaalisesti. Jos taas GDPR-poistettu kontakti täyttää lomakkeen sivullasi, hänen tietonsa tallentuvat uudelleen rekisteriisi.