Blogi

HubSpot uudistaa hinnoitteluaan maaliskuussa 2024

Kirjoittanut Kimmo Saarinen | 5.3.2024

Uusi hinnoittelumalli astui voimaan tiistaina 5.3.2024, mutta muutos koskee vain uusia HubSpot-asiakkaita. HubSpot tiedottaa olemassa olevien asiakkaiden siirrosta  uuteen malliin vasta myöhemmin tänä vuonna.

Miksi HubSpot uudistaa hinnoittelua?

Uuden hinnoittelumallin tavoitteena on olla paremmin linjassa kilpailevien palvelutarjoajien (esim. Salesforce) kanssa. HubSpot siirtyykin kohti käyttäjäpohjaista hinnoittelua, jossa eritasoisten käyttöoikeuksien tuoma lisäarvo on selkeämmin yhteydessä asiakkaiden lisenssimaksuihin.

HubSpot haluaa myös madaltaa kynnystä Sales ja Service Professional- sekä Enterprise - lisenssien käyttöönottoon poistamalla kyseisten Hubien pohjamaksut. Muutos mahdollistaa HubSpotin kehittyneiden myynti- ja asiakaspalvelutyökalujen käyttöönoton myös pienemmille tiimeille, sillä käyttöoikeuden voi jatkossa ostaa vaikka vain yhdelle käyttäjälle.

Ei välitöntä vaikutusta nykyisille asiakkaille

HubSpot on luvannut, että hinnoittelumuutos ei vaikuta olemassa oleviin asiakkaisiin millään tapaa vielä lähitulevaisuudessa. Kun nykyiset asiakkaat  jossain vaiheessa siirretään uuden hinnoittelumallin pariin, voimassa oleva lisenssimaksu ei heti muutu. Hinta muuttuu vasta seuraavaan lisenssin uusimismaksun yhteydessä – hinta voi lisenssistä riippuen joko nousta tai laskea. Mikäli hinta nousee, voi hinnankorotus olla maksimissaan viisi prosenttia asiakkaan lisenssimaksusta.

Aiempien hinnoittelumuutosten perusteella arvioin, että siirtymä tulee tapahtumaan pitkällä aikavälillä. HubSpot on luvannut tiedottaa nykyisten  asiakkaiden siirrosta uuteen malliin myöhemmin tänä vuonna.

Kuinka muutos tulee vaikuttamaan uusien HubSpot-tilien käyttöoikeuksiin?

Aiemmin HubSpot-tilille on voinut luoda loputtoman määrän käyttäjiä, jotka ovat voineet hyödyntää kaikkia tilillä käytössä olevia Hubeja sekä HubSpot Smart CRM:ää. Uudistuksen myötä HubSpotiin tulee kaksi uutta käyttöoikeustasoa jo olemassa olevien Sales/Service -käyttöoikeuden lisäksi. Jatkossa käyttöoikeustasoja on siis kolme:

  • Sales/Service -käyttöoikeuden tarvitsee edelleen tiettyjen myynti- ja asiakaspalvelutyökalujen käyttöön, joilla ollaan suoraan yhteydessä asiakkaisiin.
  • Core-käyttöoikeudella pystyy muokkaamaan kaikkia käytössä olevien Hubien ominaisuuksia ja käyttämään joitain työkaluja. Core-käyttöoikeuden tarvitsevat kaikki ne yrityksen henkilöt, jotka hyödyntävät HubSpotia päivittäisessä työssään.
  • View-only -käyttöoikeudella voi nimensä mukaisesti vain tarkastella HubSpotista löytyvää tietoa. View-only -käyttöoikeus sopii  sellaisille henkilöille, jotka tarvitsevat näkyvyyden esimerkiksi kontakti- ja yrityskantaan tai raportteihin.

Sales- ja Service -työkaluihin tulee siis jatkossakin hankkia erilliset, korkeamman tason käyttöoikeudet, joihin sisältyy aina myös Core-käyttöoikeus. Sen lisäksi jo yksikin Pro tai Enterprise -tason käyttöoikeus avaa tilille uuden Smart CRM-tason, jonka mukana tulevia ominaisuuksia myös kaikki tilin Core-käyttäjät pääsevät hyödyntämään. Tästä tulee olemaan monelle yritykselle valtavasti hyötyä, sillä aiemmin esimerkiksi Custom Objectit ovat vaatineet yhden Enterprise Hubin, joka on ollut halvimmillaan noin 1200 dollaria (CMS Hub Enterprise). Tämän muutoksen jälkeen voit ostaa  vain yhden Enterprise-tason käyttöoikeuden, joka on halvimmillaan 130 euroa.

HubSpot-kumppanit pystyvät hallinnoimaan tilejä Partner-oikeuksilla

Kuten aiemminkin, myös muutoksen jälkeen HubSpot-kumppanitoimistot pystyvät ylläpitämään ja kehittämään asiakkaiden HubSpot-tilejä erillisillä Partner-käyttöoikeuksilla. Joissain tilanteissa voi siis olla järkevää karsia maksulliset käyttöoikeudet minimiin ja antaa kumppanin tehdä suurin osa työstä.

Miten hinnat muuttuvat uusilla HubSpot-asiakkailla?

Aloitetaan Starter Hub -lisensseistä. Aiemmin yksittäisiä Starter-lisenssejä sai 18 euron kuukausimaksulla ja Starter Suiten (eli kaikki viisi Hubia; Marketing, Sales, Service, CMS, Operations) sai 20 eurolla kuukaudessa. Nyt hinnoittelumuutoksen jälkeen Starter Suitea saa ainoastaan käyttäjäkohtaisella, jossa Starter-käyttöoikeudella saa käyttöönsä kaikki Starter-tason työkalut.

Starter-käyttäjä (entinen Starter Suite)

  • Starter-käyttäjä maksaa 15 dollaria kuukaudessa.

Katsotaan seuraavaksi Sales ja Service Hubien Pro ja Enterprise -lisenssit. Näiden Hubien aiemmin olemassa olleet pohjamaksut poistuvat kokonaan ja käyttöoikeuden voi ostaa jatkossa juuri niin monelle käyttäjälle kuin tarvitsee. Hinnoittelu näyttää tältä:

Sales ja Service Hub

  • Professional-käyttäjä 100 dollaria kuukaudessa.
  • Sales Enterprise -käyttäjä 150 dollaria kuukaudessa.
  • Service Enterprise -käyttäjä 130 dollaria kuukaudessa.

Merkittävin muutos on tapahtunut Marketing, CMS ja Operations Hubien Pro ja Enterprise -tason lisenssien hinnoittelussa – tai ei niinkään hinnoittelussa, vaan käyttöoikeuksissa. Uudet Core ja View-only -käyttöoikeudet tulevat näkymään varsinkin näiden Hubien käyttäjillä. Hinnoittelu on seuraava:

Marketing Hub

  • Professional 890 dollaria kuukaudessa (sis. 3 Core-käyttäjää)
  • Enterprise 3600 dollaria kuukaudessa (sis. 5 Core-käyttäjää)

CMS Hub

  • Professional 400 dollaria kuukaudessa (sis. 3 Core-käyttäjää)
  • Enterprise 1200 dollaria kuukaudessa (sis. 5 Core-käyttäjää)

Operations Hub

  • Professional 800 dollaria kuukaudessa (sis. 1 Core-käyttäjä)
  • Enterprise 2000 dollaria kuukaudessa (sis. 1 Core-käyttäjä)

Kaikki viisi Hubia sisältävän CRM Suiten voi hankkia edelleen Professional tai Enterprise -tasolla, mutta käyttöoikeuksien muutokset vaikuttavat siihenkin. Suiten lähtöhinta on hieman aiempaa halvempi, mutta tarvittavat lisäkäyttäjät voivat tehdä lisenssimaksusta myös aiempaa kalliimman. Hinnat ovat tässä:

CRM Suite

  • Professional 1200 dollaria kuukaudessa (sis. 3x Core-, 1x Sales- ja 1x Service-käyttäjä)
  • Enterprise 4000 dollaria kuukaudessa (sis. 5x Core-, 1x Sales- ja 1x Service-käyttäjä)

No, mietit varmasti paljonko nämä uudet käyttöoikeudet sitten maksavat? Eivät onneksi kovin paljon.

Core-käyttöoikeus

  • Professional-käyttäjä 50 dollaria kuukaudessa
  • Enterprise-käyttäjä 75 dollaria kuukaudessa

View-only -käyttöoikeus

  • Täysin ilmainen

Uusi, käyttäjäpohjainen hinnoittelumalli voi siis nostaa joidenkin asiakkaiden lisenssimaksuja tulevaisuudessa. Mielestäni on kuitenkin tärkeää ymmärtää, että  mitä useampi käyttäjä hyödyntää HubSpotia aktiivisesti työssään, sitä enemmän lisäarvoa siitä on saatavilla.

Hinnoittelumuutoksesta huolimatta HubSpot päihittää edelleen kaikki kilpailijansa niin hinnan, helppokäyttöisyyden kuin muokattavuudenkin osalta.