Palvelukokemus on täydellinen vasta silloin, kun tuote tai palvelu on toimitettu ja myyjä on varmistanut että kaikki on hyvin. Se ei kuitenkaan vielä riitä brändiuskollisuuden syntymiseen. Ostamisen jälkeen tiedät asiakkaastasi oletuksia enemmän, joten voit rakentaa kullekin ostopäätökseen vaikuttaneelle ostajapersoonalle sopivan hoitomallin, joka vahvistaa suhdettanne.
Mieti miten palvelupolkusi alku- ja keskivaiheet sujuvat? Jos asiakkaasi kokevat etenemisen helpoksi ja sujuvaksi, olet tehnyt jo paljon: olet herättänyt ostopäätökseen vaikuttavien ihmisten kiinnostuksen, luonut ja lämmittänyt heistä liidejä ja lopulta solminut kaupat. Maaperä on otollinen ilahduttamiselle ja jatkuvalle yhteydenpidolle.
Jos palvelupolun alku- ja keskivaiheet tuli hoidettua heikosti, ilahduttamisen yritykset ovat turhia ja herättävät pahimmillaan ärtymystä. Ilahduttaminen ei saa myöskään olla päälle liimattua: asiakkaasi kyllä huomaa, jos häntä ei kohdata ja kohdella aidosta ilahduttamisen halusta.
Toimiva ilahdutusviestintä on suunnitelmallista ja harkittua. Kaikille samaa -periaate ei toimi. Suunnittele hoitomallit ostajapersoona- ja palvelupolkumäärityksiin sekä ostoprosessin aikana kertyneeseen uuteen ymmärrykseen perustuen. Näin ilahduta-vaiheen viestintä palvelee oikeilla sisällöillä, otolliseen aikaan ja asiakkaalle sopivissa kanavissa.
Viestinnän ja muiden toimenpiteiden suunnittelussa tarvittavaa tietoa saat esimerkiksi CRM-järjestelmästä, verkkosivujen kävijätiedoista ja uutiskirjeisiin reagoinneista. Analysoi myös miten yrityksesi somepostaukset toimivat eri ostajapersoonille.
Sitouta oma organisaatiosi hoitomalleihin. Ostajapersoonakohtaiset hoitomallit kannattaa kuvata prosesseina, jotta markkinointi-, myynti- ja asiakaspalvelutiimit tietävät mikä on teidän tapanne hoitaa asiakkuuksia. Hahmottele prosesseja esimerkiksi seuraavien kysymysten kautta:
Hyödynnä automaatiota hoitomallien rakentamisessa. Automaation avulla voit rakentaa erilaisia viestiketjuja, jotka käynnistyvät kun määrittelemäsi käyttäytymis- ja aikakriteerit täyttyvät. Muista myös analysoida viestiketjujen toimivuutta ja parantaa niitä tarpeen mukaan – ja luoda tunnistettuihin tarpeisiin uusia automaatioketjuja.
Hoitomallissa kannattaa yhdistää sekä digitaalisia että analogisia toimenpiteitä: mitä henkilökohtaisemmaksi asiakas kokee viestinnän, sen parempi. Voit sisällyttää hoitomalliin esimerkiksi tapahtumia, näytteitä ja painotuotteita – ja automatisoida myös näihin liittyvää viestintää.