Ketterä kehitys? Innostutko vai valmistaudutko juoksemaan pakoon, kun kuulet tuon sanaparin? Vai alatko kaivamaan taskujasi entistä syvemmältä, koska ketteryys osoittautuukin päämäärättömäksi sekoiluksi, jossa asiat kestävät pidempään ja maksavat enemmän kuin pitäisi.
Joko ei osata tai sitten ei haluta nojautua faktoihin ja parhaisiin käytäntöihin. Osaamisen puute johtuu usein siitä, että työryhmällä ei ole riittävästi kokemusta. Haluamisen puute taas johtuu toisinaan siitä, että toimittajalla on kiusaus generoida itselle maksimaalinen määrä työtä.
Otetaan esimerkki. Ajatellaan autobisnestä. Mitä jos jokainen auto tehtäisiin vaikealla tavalla ilman ymmärrystä parhaista käytännöistä? Jos jokainen auto toteutettaisiin niin, että ensin mietitään työryhmässä, kuinka monta rengasta pitäisi olla. Olisi halu erottautua kilpailijoista ja tehdä homma omalla uniikilla tavalla. Päätettäisiin, että 7 rengasta on hyvä (“tehtiin kyselytutkimus, jossa joku arvioi sopivaksi määräksi 15 rengasta ja sitten mentiin keskiarvolla; 7 on muutenkin meille tärkeä luku, koska se esiintyy meidän perustamisvuosiluvussa ja halutaan olla autenttisia ja totta itsellemme”).
Sitten mentäis porukalla kaakkois-Aasiaan uuttamaan kumia kumipuusta (“koska seminaarissa joku sanoi, että paras lopputulos vaatii aina sen, että asiat tehdään alusta alkaen itse”). Sama harhailu jatkuisi ja lopulta käsissä olisi 7-pyöräinen vehje, jossa ratti on takapenkillä (“anopin paikalla, koska hänellä on eniten sanottavaa ajamiseen”). Katto ja ikkunat puuttuisivat (“koska “mvp” …tai siis oikeasti pitkäksi venähtänyt aikataulu ja alimittaiseksi osoittautunut budjetti”).
Ketteryys on monesti väärinkäytetty termi. Usein se tarkoittaa kaikkea muuta kuin ketteryyttä.
Voidaan ajatella, että ketterä menetelmä on jäykän vesiputousmallisen projektityön vaihtoehto. Käytännön toiminnassa ja määritelmällisissä linjauksissa on variaatioita, mutta tyypillistä ketterille menetelmille on jatkuva kehittyminen ja oppiminen kokeilujen, onnistumisten ja epäonnistumisten kautta. Growth Driven Design kuvaa samaa ideaa. Se kiteyttää osuvasti sen, mistä hommassa on kyse: toteutusta ohjaa tuloksellisuus.
Joustavuus, kyky ja halu kehittää, avoimuus ja suora kommunikaatio ovat ketterien menetelmien keskeisiä periaatteita. On tärkeää osata tunnustaa tosiasiat. Sen sijaan, että uskotellaan työryhmässä, että tämähän meni kivasti kun toteutuksesta tuli juuri sellainen, mikä meille on hyvä, on olennaista altistaa toteutus todellisuudelle mahdollisimman varhain. Todellisuus tarkoittaa tässä oikeita, varsinaisia loppukäyttäjiä, faktista käyttöympäristöä ja sivuston toimivuutta suhteessa sille asetettuihin tavoitteisiin. Jos sivuston tavoite on vaikkapa luoda liidejä, on oikeastaan sivuseikka, mitä työryhmä on sivustosta mieltä, jos liidejä tulee vähemmän kuin vanhalta sivustolta. Tärkeää on saada ensimmäinen versio ulos ja liveksi pian, jotta voidaan saada aitoja käyttäkokemuksia ja nähdään tarvittavat kehityskohteet.
Määritelmä ja teoria on yksi asia. Toinen asia on soveltaa periaatteita fiksulla tavalla arjen tekemisessä. Ketteryys ei tapahdu toistelemalla sanaa presentaatiokalvoilla. Se vaatii strukturoidun toimintamallin tapahtuakseen.
Alla on kuvattu tuloksellisen toimintamallin 4 olennaista kivijalkaa.
Lopuksi suositus, kun olette lähdössä verkkopalveluprojektiin: kysy itseltäsi, tiimiltäsi ja/tai palveluntarjoajaltasi, onko käytössänne 1) design-systeemi, 2) räätälöitävä kehitysteema, 3) ketterä kehitysmalli ja 4) mahdollisuus johtaa sekä konseptuaalista, sisällöllistä että teknistä kehitystä yhtenä kokonaisuutena.
Kannattaa myös kysyä referenssejä ja faktista dataa (numeroiksi kiteytyviä todisteita siitä, että hankkeet ovat onnistuneet) siitä, miten sivusto toimii ja palvelee tarkoitustaan.
Ja erityisen vahva suositus on jutella Piian kanssa, jos haluat priimaa järkevässä aikataulussa ja järkevin kustannuksin 👇