Vältä ansaan joutumista, kun yrität saada logosi näyttämään “logolta”. Yrityksesi tarvitsee oman visuaalisen identiteetin erottuakseen ja ollakseen persoonallisella tavalla yhteydessä yleisöön.
Parhaat logot ovat usein yksinkertaisia ja ne toimivat eri muodoissa ja alustoilla kaiken kokoisina.
Logon on oltava havaittavissa yhdellä silmänräpäyksellä.
Ottamalla selvää kilpailijoittesi logoista, voit havaita tyypillisiä elementtejä tai tapoja lähestyä toimialaasi. Vältä näitä piirteitä ja keksi jotain uutta ja omaperäistä.
Trendit kestävät usein vähän aikaa, joten yleisesti paras lähestymistapa on suunnitella moderni aikaa kestävä muotoilu.
Geometrisissa logoissa ja tunnuksissa, esimerkikksi Twitterin, on hyvä käyttää suhteellisuus- ja symmetriaperiaatetta. Elementtien ollessa linjassa ja suhteellisessa koossa keskenään syntyy lopputuloksena symmetriaa miellyttävä, puhdas ja tasapainoinen tunnus.
Logosi ja mahdollisen tunnuksesi on oltava toisiaan täydentäviä ja parantavia.
Logoa käytetään monissa eri paikoissa, pinnoissa ja eri kokoisina. Logosi on kaikissa alustoilla säilytettävä eheytensä ja palveltava tarkoitustaan.
Nykyiset logosuunnittelun trendit tarjoavat mahdollisuuden päivittää brändisi esteettisyyttä ja ansaita asiakkaittesi huomion. Trendeillä on myös roolinsa logosuunnittelussa. Ne motivoivat suunnittelijoita kehittämään brändien logoja ja visuaalisuutta. Tämä taas tarjoaa uusia mahdollisuuksia kasvuun, kun logosuunnittelulla voidaan vastata yhä paremmin yritysten ja asiakkaiden tarpeisiin.
Yksinkertaisuus ja selkeys ovat toimivien logojen hyveitä. Monet suunnittelijat lähestyvät näitä hyveitä minimalistisella litteällä muotoilulla. On siis virkistävää herätellä katsojien mielenkiintoa jännittävillä illuusioilla. Syvyyden tuntua voi luoda yksinkertaisilla muodoilla ja negatiivisella tilalla (elementtejä ympäröivällä tyhjällä tilalla). Hienovaraisilla perspektiivikulmillla saa välittömän assosiaation tilasta, mutkistamatta suunnittelua liikaa.
Monien yritysten logoissa ei yrityksen nimen lisäksi ole muuta tunnusta. Tällaiset wordmark-logot muodostuvat mieleenpainuvasta nimestään ja kirjasinasustaan. Typografia on tärkeä osa logoa ja visuaalista identiteettiä. Etenkin wordmark-logoissa oma tyylitelty fontti on hyvä tapa osoittaa brändin ainutlaatuisuus. Leikkisä typografia ja typografisten sääntöjen venyttäminen on mielenkiintoista ja katseita kiinnittävää. Yksinkertaisella negatiivisella tilalla voit jättää logoosi ovelia elementtejä, kuten maineikkaassa FedEx-logossa. Muista kuitenkin pysyä tarpeeksi hyvin luettavana ja yksinkertaisena. Enemmän on vähemmän.
Korona-ajan eristäytyminen on kasvattanut monella tietoisuutta ympäristöstä ja ilmastonmuutoksesta. Kestävyys on yhä enemmän esillä graafisessa suunnittelussa ja innoittaa myös logosuunnittelussa. Tämä on havaittavissa esimerkiksi väreissä. Vaikka 1980-lukua herättäviä kirkkaita värejä näkee edelleen, ovat pehmeät värit yhä suositumpia.
Värit ovat yksi suunnittelijoiden tärkeimmistä työkaluista herättää haluttuja tunteita. Vastaavat värimaailmat ovat oiva lähestymistapa harmonian saavuttamiseksi. Ne ovat värejä jotka istuvat vierekkäin värikartassa, kuten sininen ja vihreä.
Rohkeat kirkkaat värit ja niiden kontrastit ovat varma tapa synnyttää ajatuksia, mutta ne eivät ole yhtä hillittyjä ja harmonisia kuin vastaavat värit. Yksisävyiset logot ovat myös erittäin monipuolisia eri alustoilla käytettäessä.
Geometriset muodot – kuten ympyrä ja neliö – ovat rakennuspalikoita ja muodostavat perustan hahmottaa tilaa ja kuvaa. Vaikka nämä alkeelliset muodot jäävät usein pois, on niiden puhtaassa yksinkertaisuudessa voimaa. Ne ovat todella monipuolisia ja antavat mahdollisuuden lisätä ja ottaa pois, animoida ja vaihtaa väriä säilyttäen kuitenkin aina olemuksensa.
Esimerkki Konstantin Reshetnikov
Logojen juuret ylettyvät kauas muinaisen maailman symboliikkaan. Niiden tarkoituksena on kommunikoida yksinkertaistetun ikonografian avulla, kuten muinaiset hieroglyfit ja piktogrammit. Nyt klassiset symbolit on kaivettu esiin ja yleisesti ymmärrettyjen muinaisten symbolien hyveet ja viestit yhdistetään brändin visioon.
Jos kaipaat logollesi tunnusta tai brändillesi maskottia, voit miettiä voisiko joku vanha symboli tarjota sinulle apua viestisi välittämiseen. Löydät oikean symbolin, jos sen idea täydentää logoasi. Esimerkiksi Suomalaisen kirjakaupan pöllömaskotti on Rooman mytologiasta monelle tuttu Minervan pöllö, joka on viisauden ja filosofian tunnus.
Koska logon täytyy heijastaa tarkasti edustamaansa brändiä, nokkela tai liioitellun humoristinen maskotti logossa sopii joillekin kuin nenä päähän. Hahmot voivat olla kuinka mielikuvituksellisia tahansa ja tavoitella mitä tahansa haluttua tunnetta, hellyydestä hämmennykseen tai puhtaaseen komiikkaan. Maskotit personoivat logoa ja koko brändiä vahvasti. Muista kuitenkin missä ja miten käytät logoa. Monimutkaiset hahmopiirrokset saattavat kääntyä tarkoitustaan vastaan liian pienessä koossa.
Kun käytät logoasi verkkosivuilla tai mainosvideoissa ja haluat näyttää olevasi ajan hermolla, logoon kannattaa sisällyttää mikroanimaatiota. Ovelasti ilmestyvä logo herättää pakostakin katsojan kiinnostuksen. Animoitu logo avaa aivan uusia tapoja viestiä olemustaan liikkeellä.
Uusia trendejä seuratessa täytyy kuitenkin varoa aidon väärentämistä. Varmista, että suunnittelusi heijastaa brändisi arvoja tarkasti ja ennen kaikkea aidosti. Trendejä kannattaa työstää säästeliäästi ja huolellisesti. Älä siis tartu kiinni kaikkiin pintaan nouseviin trendeihin harkitsemattomasti, vaan muista kysyä itseltäsi sopiiko tämä suuntaus varmasti yrityksellesi.