Maalitauluun on huomattavasti helpompi osua, jos tietää missä se sijaitsee. Sokkona touhu menee räiskimiseksi, jossa hukkakutien määrä on melkoinen.
Samaan tapaan menestyvä yritys tietää aina, minne se on menossa ja ennen kaikkea, miksi. Se tietää, mitä varten se on olemassa ja keitä varten. Kaatuva yritys kaahaa eteenpäin laput silmillä ilman rattia epätoivoisesti parasta toivoen. Ei näin.
Sisältöstrategia on yrityksen liiketoimintastrategian suora jatke, joka auttaa yrityksen viestijöitä – joita ovat kaikki yrityksen palveluksessa olevat henkilöt – kohtaamaan asiakkaansa verkossa johdonmukaisesti ja asiakkaiden kannalta oikealla tavalla. Siitä puhutaan mistä asiakkaat haluavat puhua, piste.
Erilaisia oppaita hyvään sisältöstrategiaan on useita. Listasin käytännön kokemuksen myötä muutamia omasta mielestäni toimivan strategian tunnusmerkkejä. Saa olla myös eri mieltä!
Niin selkeä että lapsikin ymmärtää. Yksinkertaisista (vaikkakin usein varsin työlästä) asioista ei kannata tehdä vaikeita. Sanahelinä ja koukeroinen businessjargon ei tee strategiasta hienoa, päinvastoin. Jos sisältöstrategia on onnistunut, lapsikin ymmärtää mitä varten se on laadittu ja mihin se yritystä vie.
Tavoitteellinen. Ei sisältöjä sisältöjen vuoksi. Kenellekään ei ole tänä päivänä aikaa paperille kirjoitettuun small talkiin. Hyvällä sisältöstrategialla on kanava- ja sisältökohtainen tavoite tai tavoitteet. Kolisiko juttumme? Kuinka moni sen luki? Kuinka monen haluaisimme sisältöjämme kuluttavan? Jos asetetuista tavoitteista jäädään jatkuvasti jälkeen, on peiliin katsomisen paikka. Kysyisin viimeistään silloin yleisöltäni, minkä kappaleen he haluaisivat kuulla ja mikä jätetään soittamatta.
Innostava. Sisältöstrategia on koko yrityksen yhteinen asia. Siksi se ei saa olla puuduttavan masentava. Sen pitää innostaa koko porukka tuumimaan, miten kukin voisi omassa roolissaan oman tonttinsa asiantuntijana asiakkaita, siis ihmisiä, auttaa. Ei sen kummempaa. On se sitten kuvana, tekstinä tai vaikka laulun muodossa, mutta kunhan muistaa että viime kädessä hyvä sisältöstrategia on aina
Asiakaspalvelua. Ei itselle, vaan muille. Ei meistä, vaan heistä. Hyvään asiakaspalveluun kuuluu ensin kuuntelu, sitten mahdolliset lisäkysymykset ja lopulta ratkaisuehdotus. Hyvästä asiakaspalvelusta jää hyvä maku suuhun ja hymy huuleen: kiitos kun autoitte!
Summa summarum: mitä, kenelle ja ennen kaikkea: miksi? Siinä se. Sitten vain asiakkaiden kannalta relevantit kanavat auki ja rohkeasti ulos poteroista kohtaamaan asiakas verkossa!