Web Summit 2022 -tapahtuma keräsi Lissaboniin yli 70 000 osallistujaa, mukaan lukien allekirjoittaneen, kurkistamaan teknologia-alan uusimpiin trendeihin. Tunnelmassa oli aistittavissa innostus uusista teknologioista sekä niiden hyödyntämisestä hyvään, kuten ilmastonmuutoksen pysäyttämiseen. Lue myös mitä tapahtumassa keskusteltiin menestyvän brändin rakentamisesta.
Tapahtumassa Lego Groupin Julia Goldin, S4 Capitalin Sir Martin Sorrel ja Fox Businessin Susan Li keskustelivat markkinoinnin tulevaisuuden näkymistä. Puheenvuoroissa korostui, miten elämme jännittäviä aikoja: pandemia jyllää edelleen, sota jatkuu Ukrainassa ja Aasian markkinat nousevat merkittävämpään asemaan.
Markkinoinnissa onkin tulevana vuonna syytä keskittää huomio Aasian nouseviin markkinoihin. Kiinassa, Intiassa ja muissa Aasian nousevissa maissa on uutta ostovoimaa. Monet yritykset haluavat valloittaa nämä markkinat ja kaipaavat siihen markkinointiponnistuksia. Millä keinoilla markkinoidaan vuonna 2023?
Yritykset panostavat markkinointibudjeteissaan yhä suuremman osuuden digitaalisiin alustoihin. Microsoft ja Apple valtaavat jalansijaa mainonnan saralla: Microsoftin kumppaniverkoston mainosten osuus kasvaa hiljalleen ja Apple tuo mainoksia Apple Storen lisäksi muihin sovelluksiinsa. Mainokset esimerkiksi Google Mapsissa ovat mainio mahdollisuus kivijalkakaupoille. Meta, TikTok ja Google varmistavat omaa jalansijaansa digitaalisen markkinoinnin alustoina kun taas Snapchat ja Elon Muskin uusin ostos Twitter yrittävät vakiinnuttaa paikkansa isojen joukossa.
Tulevaisuuden markkinointi perustuu entistä vahvemmin yleisön tuntemiseen. Tutki, mitkä ovat kohderyhmäsi arvot, intohimot ja asenteet. Pelkkien demografiatietojen käyttäminen ei riitä, vaan on kurkistettava syvälle kohderyhmää ohjaavaan käyttäytymiseen. Yleisösi on entistä vaativampi mainonnan suhteen ja siksi on tärkeää tietää millainen mainonta heihin vetoaa. Arvot näkyvät ja puhuttelevat mainonnassa.
Huomio siirtyy valtavirrasta yksilöllisyyteen. Kuluttajat janoavat entistä parempaa ja kohdennettua sisältöä, joka on tehty juuri heille. Jatkuvien ärsykkeiden maailmassa on tärkeä erottua ja erinomainen keino tähän on personoitu sisältö.
Mainonnan tehtävä on viihdyttää, tarjota hyödyllistä tietoa ja sitouttaa kuluttaja. Sitouminen voi olla tykkäys sosiaalisessa mediassa, ostos tai jokin muu mitattava transaktio yrityksen kanssa. Mainoksen tykkäys somessa voi auttaa sinua tavoittamaan yritykseesi sitoutuneen potentiaalisen ostajan. Muista myös mitata mainonnan kattavuutta, toistokertoja ja sitoutumisprosenttia sitoutumismäärien lisäksi.
Ennusteet tulevaisuuteen, entistä tarkempi mittaaminen ja datan hyödyntäminen uusin keinoin mainonnassa ovat ensi vuonna pelissä entistä vahvemmin. Yksityisyyden suojavaatimukset ovat tiukentuneet ja markkinoijat miettivät datan keruuta uudelleen. Lue lisää miten tiukentuneet datan yksityisyyden suojavaatimukset vaikuttavat markkinoijan mahdollisuuksiin kehittää ja optimoida tekemistä dataan perustuen.
Metaversumi tarjoaa paljon mahdollisuuksia ja uusia kokemuksia meille kaikille. Metaversumi on sekoitus virtuaalimaailmaa, lisättyä todellisuutta ja tekoälyä. Metaversumiin voit sukeltaa esimerkiksi AR-lasien avulla ja voit seikkailla uudessa ulottuvuudessa ihmisten kanssa, jotka ovat myös omissa kodeissaan. Metaversumilla on potentiaalia esimerkiksi etätyöskentelyssä, vaateteollisuudessa, pelialalla ja terveydenhuollon alalla. Metaversumi voi lunastaa paikkansa jo ensi vuonna, mutta viiden tai kymmenen vuoden sisällä sen rooli tulee mitä todennäköisimmin olemaan merkittävä.
Haluatko tehdä onnistunutta mainontaa vuonna 2023? Ota yhteyttä meihin!