Lähes kaikissa bisneksissä verkkosivusto toimii markkinoinnin kotipesänä, sillä melkein kaikki mainoskanavat – esimerkiksi sähköpostimarkkinointi, hakukonemainonta, some ja QR-koodit – ohjaavat yrityksen verkkosivustolle. Sivustollaan yritys voi esitellä brändiään haluamallaan tavalla ja pystyy tarjoamaan kiinnostavaa tietoa tuotteistaan tai palveluistaan. Helppokäyttöinen, visuaalisesti houkutteleva ja informatiivinen verkkosivusto kuljettaa potentiaalisia asiakkaita ostopolulla eteenpäin.
Kun asiakkaat viihdoin laittavat ostohousut jalkaan, yritys voi myydä tuotteita tai palveluita suoraan verkossa. Verkkosivulla myös lisämyynnin tekeminen on helppoa oikeanlaisten personointityökalujen avulla, eikä verkossa tehtävä lisämyynti tunnu yhtä tyrkyttävältä kuin kivijalkamyymälässä.
No mutta millaisia työkaluja HubSpotilla on tarjota tänä päivänä – minäpä kerron.
Helppokäyttöinen bloggaustyökalu
HubSpotin valmiilla bloggaustyökalulla voit luoda artikkeleita asiantuntemuksesi tai muun kohderyhmääsi palvelevan sisällön jakamiseen. Mieti kuitenkin aina ensin kelle kirjoitat, jotta et käytä aikaasi turhanpäiväiseen sisältöön. Suunnitelmallinen ja oikein tehty sisällöntuotanto houkuttelee kävijöitä sivustollesi, tukee hakukoneoptimointia ja vahvistaa sivustosi identiteettiä.
Hakukoneoptimointi ja sisältöstrategia
HubSpotista löytyy valmiit työkalut verkkosivusisältöjen hakukoneoptimointiin ja sisältöstrategian luomiseen. Totta puhuakseni sisältöstrategian luomiseen tarkoitettu työkalu on hieman kryptinen, mutta hakukoneoptimoinnin työkalu toimii todella hyvin. Työkalu antaa suosituksia sisältöön, otsikointiin, kuviin, linkkeihin ja teknisen puolen asioihin liittyen.
Somejulkaisut ja niiden seuranta
HubSpotin sometyökalulla on helppo aikatauluttaa ja jakaa HubSpotissa tehtailemiasi artikkeleita ja muuta sisältöä. Henkilökohtaisesti pidän sometyökalun kalenterinäkymästä erityisesti sisältömarkkinoinnin suunnittelutyökaluna, johon on helppo hahmotella tulevien kuukausien julkaisuja. Sometyökalulla voi myös seurata sometilien tapahtumia keskitetysti HubSpotissa.
Toimintakehotteet, painikkeet ja pop-upit
HubSpot päivitti CTA-työkaluaan heinäkuun 2023 aikana ja nyt työkalulla voi luoda visuaalisesti kivoja painikkeita ja bannereita ilman minkäänlaista koodaamista. Tätä tekstiä kirjoittaessani olen ehtinyt testailemaan työkalua vasta muutaman kerran, mutta käyttö on sujunut ongelmitta. Alla esimerkki yhdenlaista CTA-kuvakkeesta.
Lomakkeet ja liidien keruu
Lomaketyökalulla saa helposti rakennettua monenlaisia konversiopisteitä verkkosivustolle. Lomakkeista voi myös luoda progressiivisia, jolloin ne mukautuvat kunkin asiakkaan antamien tietojen perusteella. Lomakkeita voi myös optimoida siten, että jo tiedossa olevia tietoja ei kysytä toistamiseen.
Personointi älykkään sisällön avulla
HubSpotin smart content -työkalulla voit personoida sisältöä vierailijan käyttäytymisen, sijainnin tai muiden ominaisuuksien perusteella. Esimerkiksi kampanjasivulla yhdelle asiakkaalle voi näkyä kissa-aiheiset tarjoukset, kun taas toiselle näkyy koirasisältö. Personointi on omiaan parantamaan käyttäjäkokemusta ja lisäämään konversioita.
Analytiikka ja raportointi
HubSpotista löytyy kattavat analytiikka- ja raportointityökalut verkkosivuston kävijädatan seurantaan. Voit seurata verkkosivustosi liikennettä, konversioprosentteja, osallistumismittareita ja muita tärkeitä mittareita ilman kolmannen osapuolen analytiikkatyökaluja.
Kalenterivaraukset
Kalenterivaraustyökalu on mielestäni yksi myyntiä parhaiten tukevista työkaluista. Työkalu antaa asiakkaalle mahdollisuuden varata tapaaminen hänelle itselleen sopivana aikana, kuitenkin annettujen aikojen puitteissa. Kalenterivarauksen voi upottaa suoraan verkkosivulle tai sitä voi käyttää omana linkkinään, kuten minä usein teen HubSpot-konsultaatioiden kanssa.
Myyntiä edistävät chatbotit
Chattibotteja käytetään usein esitietojen kyselyyn ennen kuin henkilö ohjataan myyjän juttusille. Pidemmälle viedyt botit voivat myös laskea alustavia tarjouksia asiakkaan antamien tietojen perusteella. Bottiautomaatioiden rakentaminen on aikaa vievää puuhaa, mutta kun botti saadaan toimimaan, se säästää rutkasti myyjien aikaa.
Asiakasdata myös myyjien saatavilla
HubSpotin valmiiksi integroidut työkalut poistavat datasiiloja, kun työkalut keskustelevat keskenään ja kaikki operointi tapahtuu yhdellä alustalla. Tämä tarkoittaa sitä, että ennen asiakastapaamista myyjä voi katsoa suoraan HubSpotista kaikki asiakkaaseen liittyvät keskustelut, meneillään olevat toimenpiteet ja asiakkaan kiinnostuksen kohteet. Tällä tavoin myyjä voi tarjota asiakkaalle hyvinkin personoitua palvelua, jolloin kaupan syntyminen on monin verroin varmempaa.
Muut myynnin työkalut
Automaattiset tehtäväketjut eli sekvensssit, myyntiputken automaatiot sekä sähköinen allekirjoitus ovat erihyviä myynnin työkaluja, mutta eivät varsinaisesti liity verkkosivuihin. Mikäli haluat kuulla näistä tai aiemmin esittelemistäni työkaluista lisää, varaa palaveri kanssani.
Verkkosivuston menestykseen vaikuttaa 5 asiaa – tiedätkö sinä, mitä ne ovat?