Taloustutkimus on julkaissut tuoreen listauksen vuoden 2022 Suomen arvostetuimmista brändeistä. Mitkä brändit pääsivät kärkisijoille ja miksi?
Art directorimme Juhani Johansson ja digitaalisen markkinoinnin asiantuntijamme Jonna Sulkanen olivat mukana listauksen julkistustilaisuudessa. Lue tästä Brand Talkin tärkeimmät puheenaiheet Blinkin omilla vinkeillä höystettyinä!
Alma Median Brand Talk -tilaisuudessa julkistettu arvostetuimpien brändien listaus on suomalaisten kuluttajien äänestämä. Tutkimuksessa on huomioitu arvostuksen lisäksi muun muassa brändin tunnettuus, suositeltavuus, vastuullisuus sekä kokonaisuuden hinta- ja brändimielikuva.
Vuoden 2022 TOP 10 -tulokset puhuvat puolestaan:
Listauksen brändeissä korostuvat erityisesti vastuullisuus ja kotimaisuus. Sattumaa? Tuskin.
Nämä brändit ovat onnistuneet luomaan kuluttajille itsestään laadukkaan ja arvostetun mielikuvan. Mitä meidän siis kannattaisi oppia näiden brändien viestinnästä, toimintatavoista ja lupauksista?
Brand Talkissa kuultiin puheenvuoroja ykkössijaa pitävän Fiskarsin Maria Orkamolta, sekä listan uuden tulokkaan SINI:n Johanna Hamro-Drotzilta. Molemmat korostivat brändin tärkeyttä koko yrityksen yhteisenä asiana.
Brändistrategian ei kuulu olla kaiken muun toiminnan ulkopuolella, vaan sen tulisi yhdessä liiketoimintastrategian kanssa määrittää kaikki muu tekeminen. Arvostetun brändin takana on siis paljon työtä vaativa bränditarina, jota tuetaan kaikilla liiketoiminnan osa-alueilla.
Juhani: Kaikissa näissä TOP 10 -listauksen brändeissä korostuu perinteisyys ja pitkäjänteinen rakentaminen. Yhtä lukuun ottamatta kaikki ovat myös kotimaisia – nimenomaan hyvin suomalaisia brändejä. Brändien toiminnasta saa myös turvallisen kuvan. Niiden eteen on nähty vaivaa, jotta tuotteiden laatuun voidaan luottaa.
Jonna: Totta, useilla listan brändeillä on vahvan historiansa takia jo hyvin jalansijaa suomalaisten kuluttajien arjessa. Listalle pääseminen ja siellä pysyminen ovat kuitenkin vaatineet näiltä brändeiltä myös paljon tilannetajua. Ne ovat rohkeasti kehittäneet uusia innovaatiota pitäen silti kiinni niille tärkeistä arvoista.
Fiskars korosti vahvan brändin rakentamisessa myös asiakasymmärryksen tärkeyttä. Asiakkaiden arvot, käyttäytymistavat sekä tarpeet on oltava tarkasti tiedossa, jotta brändille osataan koostaa selkeä johtolanka. Myös SINI nosti esiin tuotteen, ostokokemuksen, asiakaspalvelun ja markkinoinnin yhteispelin onnistuneen brändin rakentamisessa.
Jonna: Vahva brändi syntyy vahvojen arvojen kautta. On pyristeltävä irti tuotekeskeisyydestä ja oltava asiakaslähtöisiä. Näissä asioissa brändin on ennen kaikkea oltava uskottava myös itsensä mielestä – koko organisaation on seisottava yhteisten arvojen takana. Brändi ja sen arvot välittyvät aitoina vain silloin, kun ne näkyvät ja tuntuvat kaikissa kohtaamispisteissä.
Juhani: Kun puhutaan totta ja kommunikaatio toimii selkeästi, brändistä ei tarvitse erikseen edes puhua päivittäin vaan se elää saumattomasti liiketoiminnan keskiössä. Listalla olevat brändit omaavat myös vahvan historian, jota ei kannata peitellä. Vanhoja perinteitä ja arvoja on hyvä yhdistää uusien innovaatioiden kanssa – pitkä historia viestii vahvasta osaamisesta ja turvallisuudesta.
Viherpesu on aikamme riesa, joka heikentää myös vastuullisten brändien viestinnän tehokkuutta. Ympäripyöreät ja epätodet ekologisuutta mainostavat sertifikaatit ja merkinnät hämmentävät kuluttajaa, joka ei välttämättä osaa nähdä viherpesun läpi.
SINI toi puheenvuorossaan esiin miten brändien ja vähittäiskaupan on yhdessä ratkaistava tämä vastuullisuutta mustamaalaava haaste. Brändiä vahvistavan vastuullisuusviestinnän on aina oltava konkreettista, mitattavaa ja läpinäkyvää. Päälleliimattu vastuullisuus ei koskaan vahvista brändiä, vaan päinvastoin – se heikentää sitä.
Juhani: Brändien harjoittama viherpesu on valitettavan yleistä ja sen huomaa aina helposti. Brändin itse kehitetyt, epäviralliset sertifikaatit eivät ole oikea tapa viestiä vastuullisuudesta. Viherpesun voi välttää selkeällä ja helposti ymmärrettävällä vastuullisuusviestinnällä, joka kertoo yrityksen aidoista, konkreettisista toimista kohti kestävämpää kehitystä.
Jonna: Kuluttajaa on helppo myös hämätä esimerkiksi erilaisten päästöjen vähentämiseen liittyvien lupausten kautta. Ympäripyöreät puheet kompensoinnista ja puiden istuttamisesta eivät usein kerro mitään aidosti konkreettisista teoista ympäristön hyväksi. Kuluttajalle pitäisi tarjota rehellisesti tietoa ja lukuja siitä mitä yritys on jo tehnyt – ja mitä se tulee tekemään vastuullisuuden eteen. Jo lupaus pyrkimyksistä on parempi kuin ei mitään.
Vastuullisuudesta pitää tehdä asiakkaalle mahdollisimman helppoa. Vaikka suurin osa kuluttajista haluaa tehdä ekologisemman valinnan, ei se välttämättä aina ole mahdollista tai vaatii liikaa vaivaa. Kuluttajan voikin olla hankala vaikuttaa vastuullisuuteen omilla valinnoillaan, elleivät yritykset tee näistä valinnoista mahdollisimman helppoja.
SINI nosti esiin miten yritysten on annettava vastuullinen vaihtoehto kuluttajille itse, niin kätevässä muodossa kuin mahdollista.
Juhani: Vastuullisuudesta on tullut yrityksille hygieniatekijä. Brändin on otettava aiheeseen kantaa ja tuotava oma kortensa kekoon jos he eivät halua tippua kehityksen junasta. Jos vastuullisuusviestintä ei ole tarpeeksi läpinäkyvää ja aitoa, asiakas näkee kyllä viestien läpi ja menettää nopeasti luottamuksensa brändiin.
Arvostettu brändi ei synny yhdessä yössä, vaan se vaatii pitkäjänteisiä ja hyvin suunniteltuja tekoja. Vaikka vastuullisuus nousee yhdeksi tärkeimmäksi päätekijäksi, tarvitsee vahva brändi myös muita arvoja, jotta se puhuttelee asiakasta.
Summa summarum voimme siis todeta, että arvostettu brändi vuonna 2022 on asiakkaiden arvojen mukaan ennen kaikkea vastuullinen, läpinäkyvä, laadukas ja uskottava.
Kaipaako brändinne suunnittelua tai kirkastamista? Autamme sinua mielellään erottuvan ja vahvan brändin rakentamisessa. Ota yhteyttä tai varaa aika suoraan kasvujohtajamme kalenterista!