LinkedIn on monelle meistä tärkeä kanava. Tavoitamme sitä kautta potentiaalisia kontakteja ja rakennamme itsestämme sekä työpaikastamme positiivista mielikuvaa. Tässä blogiartikkelissa lähestymme asiaa yrityksen näkökulmasta, mutta samoja vinkkejä voi soveltaa helposti myös henkilökohtaisen näkyvyyden boostaamiseen.
LinkedInin perimmäisenä tavoitteena on asettaa etusijalle relevantti, laadukas sisältö ja edistää sitoutumista. Mitä enemmän aikaa vietät LinkedInissä, sitä paremmin sen algoritmit toimivat puolestasi.
LinkedIn-päivitysten näkyvyyden parasta polttoainetta ovat reagointi ja keskustelu. Algoritmi tarkkailee kuinka kiinnostava postaus on eli kuinka paljon ja kuinka nopeasti se kerää reaktioita. Algoritmi tarkkailee postauksen kiinnostavuutta lähiverkostossasi, ennen kuin se jakaa postausta laajemmalle yleisölle.
Mitä nopeammin julkaisu kerää aitoja reaktioita, sitä paremman rankingin se saa. Algoritmi suosii erityisesti pidempiä, keskustelua ylläpitäviä kommentteja. Algoritmi myös arvottaa toiminnot eri arvoisiksi; nopeasti sutaistut spämmireaktiot voivat jopa vahingoittaa postauksen arvoa algoritmin silmissä. Hyvä muistisääntö on, että kommentit ovat kultaa ja tykkäykset ovat näkyvyyden kannalta vähemmän arvokkaita.
Yrityksessä kannattaakin tiedottaa postausten julkaisuaikatauluista, jolloin henkilökunta voi käydä reagoimassa niihin mahdollisimman nopeasti ja boostata rankingia.
Kommentoinnista ei kannata ottaa liikaa paineita. Pääasia on, että reagoit julkaisuun. Jos haluat, voit kommentissasi tuoda esiin seuraavia:
Vaikka postauksen uudelleenjako onkin helppoa, se ei välttämättä ole kovin tehokasta. Uudelleenjaot saavat nimittäin keskimäärin 10-15% vähemmän näkyvyyttä kuin itsekirjoitetut postaukset. Ellei alkuperäinen postaus ole jo valmiiksi suosittu, jakamisen sijaan postauksesta kannattaa luoda kokonaan uusi julkaisu.
Oman näkökulmasi esiintuominen on aina suositeltua, sillä verkostosi reagoi postaukseen todennäköisesti paremmin, joka taas boostaa postauksesi näkyvyyttä.
Tässä esimerkissä yrityksen julkaisu on lisätty henkilökohtaiseen profiiliin jaon sijasta uutena postauksena. Alkuperäiselle postaukselle kertyi näkyvyyttä 525 näyttökertaa, kun henk.koht. postaukselle puolestaan 9760 näyttökertaa.
LinkedIn ei lähtökohtaisesti halua ohjata ihmisiä ulos palvelustaan. Keskimäärin postaukset, joissa ei ole linkkiä saavat 6x enemmän näyttöjä kuin linkilliset julkaisut. Linkittömät julkaisut saavat keskimäärin myös 4x enemmän reaktioita ja 18x enemmän kommentteja kuin linkilliset versionsa. Luvut huomioiden on viisasta harkita linkkien sijaan sisällön julkaisua Linkkariin sellaisenaan – esimerkiksi laadittua blogipäivitystä voi hyödyntää LinkedIn-artikkelina. Mikäli haluat silti linkata esimerkiksi kiinnostavaan uutisartikkeliin, kannattaa linkki lisätä julkaisun jälkeen postauksen kommentteihin ja mainita tekstissä, että linkki löytyy sieltä.
Yrityksen hyvä näkyvyys on sekä henkilön että työnantajan etu. Jokainen yrityksessä työskentelevä voi helposti omalla panoksellaan tuoda kortensa kekoon.