Natiivimainonta on artikkelisisältöä muistuttavia mainoksia digitaalisilla uutissivustoilla tai kaupallisessa mediassa. Kaupalliset sisällöt erotellaan mainos-merkinnällä. Tarkoituksena on tehdä mainontaa, joka kannustaa lukemaan artikkelin tai blogin. Natiivimainoksesta ohjataan tyypillisesti mainostajan sivustolla olevaan artikkeliin, blogitekstiin tai laskeutumissivuun.
Inbound-markkinointi perustuu kohderyhmän tarpeiden, kiinnostuksen kohteiden ja ostopolun syvälliseen ymmärtämiseen. Ostopolun alkuvaiheisiin tuotettujen sisältöjen tehtävä on herättää tai vahvistaa kiinnostusta – ei tuputtaa ratkaisuja. Sisältöaiheet valitaan ja tuotetaan niin, että ne tarjoavat kohderyhmälle relevanttia tietoa tai ideoita – eli auttavat lukijaa. Natiivimainonta on oivallinen keino tarjota kiinnostavaa sisältöä sellaisessa mediaympäristössä, jota kohderyhmän edustajat – ostajapersoonat – muutenkin seuraavat. Sisältö on tarjolla, ja lukija itse päättää haluaako hän tutustua aiheeseen tarkemmin mainostajan verkkosivuilla.
Natiivimainonan teho perustuu siihen, että mainokset sulautuvat mediaympäristöön jota tavoittelemasi ihmiset joka tapauksessa seuraavat. Sen lisäksi, että kävijät klikkaavat mainostajan verkkosivustolle nähtyään mainoksen, he myös viihtyvät siellä. Yleisesti natiivimainonnan kautta tulleet kävijät lukevat artikkelin ja viettävät sivustolla aikaa reilun minuutin tai enemmän. Tämä tekee natiivimainonnasta erittäin tehokkaan mainosmuodon: saat sitoutuneita kävijöitä verkkosivullesi.
Näillä vinkeillä saat parhaan mahdollisen tehon irti natiivimainonnasta.
Klikkausprosentti ja sivuilla vietetty aika ovat hyviä toimivuuden mittareita. Mitä suurempi klikkausprosentti, sen parempi. Mitä enemmän aikaa kävijä on viihtynyt sivustolla, sen parempi. Seuraa mitä kävijät tekevät sivustolla ja rantautuvatko he liideiksi. Aseta tavoitteet mainonnalle ja seuraa toteutuvatko ne.
Natiivimainonnan keskimääräinen klikkausprosentti on yleisesti 0,4%. Olemme saaneet hienoja tuloksia asiakkaillemme ja klikkausprosentti on parhaimmillaan ollut yli kahden prosentin.
Teimme asiakkaallemme LA Kattohuollolle onnistuneen natiivikampanjan syyskuussa 2022, mikä oli sekä ajankohtainen että toimiva. Aiheena oli kattohuolto ennen aurinkopaneelien asentamista katolle. Aihevalintana aurinkopaneelit oli erittäin ajankohtainen energiakriisin ollessa otsikoissa. Saimme tällä kampanjalla sijan 15. Readpeakin kvartaalin parhaat natiivimainokset -vertailussa.
Haluatko kumppanin natiivimainontaan? Ota yhteyttä ja tehdään yrityksellesi onnistunut kampanja!