Blogi

Oman datan tai asiakasrekisterin hyödyntäminen somemainonnassa HubSpotin avulla

Kirjoittanut Jonna Hietikko | 19.12.2023

 

Kohdenna mainonta asiakasrekisterissä oleville kontakteille

Mainonnan kohdentaminen ja oikean yleisön tavoittaminen ei aina ole helppoa. Digitaalisen markkinoinnin kanavissa kannattaakin ottaa mainostilien tarjoamien kohdennusmahdollisuuksien lisäksi kaikki hyöty irti yrityksesi oman asiakasrekisterin kävijä- ja kontaktitiedoista. Erityisen kätevää ja helppoa tämä on tehdä HubSpotin kautta.

HubSpotin avulla voit kohdentaa mainontaa suoraan:

  • Verkkosivustosi kävijöille
  • Asiakasrekisterin kontaktilistoille
  • Asiakasrekisterin yrityslistoille
  • Lookalike-yleisöille

Yrityksen valmiit kontakti- ja asiakaslistat ovat kultaakin kalliimpia silloin, kun näille yleisöille halutaan markkinoida suoraan sosiaalisen median kautta. Jos yrityksesi käyttää HubSpotin palveluja, voit luoda kaikista CRM:n listoista omia, kustomoituja mainosyleisöjä suoraan eri somekanavien mainostileille.

Näin luot mainosyleisön HubSpotin kautta

Mainosyleisön luominen HubSpotin kautta on helppoa kuin heinänteko. Ennen yleisön luomista näiden asioiden pitää kuitenkin olla kunnossa:

  • Yhdistä tarvittavat mainostilit HubSpotin kanssa (HubSpotin asetukset → markkinointi → mainonta
  • Yhdistä myös mainostilien pikselit, eli seurantakoodit (HubSpotin asetukset → markkinointi→ mainonta → pikselit)

Kun nämä ovat kunnossa, voit aloittaa yleisöjen luonnin HubSpotin kautta.

1. Luo mainosyleisö sivustollasi käyneistä ihmisistä 

Yrityksen verkkosivuston kävijöistä on helppo luoda oma kustomoitu reta-yleisö suoraan sosiaalisen median mainostilin kautta. Yleisö voidaan kuitenkin koostaa myös HubSpotissa vain muutamalla klikkauksella. 

  1. Avaa HubSpotin navigaation markkinointi-valikosta mainokset-alasivu. Valitse luo yleisö.
  2. Valitse verkkosivuston kävijät.
  3. Valitse haluamasi lähdepikselit. Valitsemalla usean pikselin voit luoda saman yleisön yhdellä kerralla usealle eri mainostilille, esimerkiksi Metaan ja LinkedIniin.
  4. Valitse miten verkkosivuston kävijät rajataan. Yleisö voi sisältää kaikki sivustokävijät tai se voidaan rajata koskemaan esimerkiksi laskeutumissivuja, blogeja tai tiettyjä url-osoitteita. Valitse myös vierailun aika-ikkuna viikosta 180 päivään.
  5. Nimeä ja tallenna yleisö.

VINKKI VITONEN. Jos verkkosivustolla ei ole tarpeeksi kävijöitä, voit myös luoda kävijöihin perustuvan lookalike-yleisön HubSpotin kautta.

2. Luo mainosyleisö HubSpotin kontaktilistasta

Voit luoda mainosyleisön mistä tahansa HubSpotin asiakasrekisterin kontaktilistasta. Muista kuitenkin pitää mielessä myös markkinointilupa: emme suosittele yleisön luomista kontakteista, jotka eivät ole antaneet lupaa markkinointiviestinnälle.

  1. Avaa HubSpotin navigaation markkinointi-valikosta mainokset-alasivu. Valitse luo yleisö.
  2. Valitse yhteystietoluettelo (contact list).
  3. Valitse valikosta olemassa oleva kontaktilista.
  4. Laita rasti ruutuun varmistettuasi ettei kontaktilista ole ulkopuoliselta taholta ostettu.
  5. Valitse kaikki mainostilit joihin haluat yleisön luoda.
  6. Nimeä ja tallenna yleisö.

VINKKI VITONEN. Kontakteista luodun mainosyleisön päivittymiseen voi mennä jopa 24–48 tuntia. Luo yleisö siis hyvissä ajoin ennen mainoskampanjan käynnistystä.

3. Luo mainosyleisö HubSpotin yritysluettelosta (vain LinkedIniin)

HubSpotin kautta voit luoda mainosyleisön myös tietyissä yrityksissä työskentelevistä henkilöistä. Tämä mainosyleisö luodaan HubSpotissa olevista yrityslistoista ja yleisöä voi tällä erää käyttää vain LinkedInin mainostilillä.

  1. Avaa HubSpotin navigoinnin markkinointi-valikosta mainokset-alasivu. Valitse luo yleisö.
  2. Valitse yritysluettelot (company list).
  3. Valitse valikosta HubSpotissa olemassa oleva yritysluettelo. Voit myös valita HubSpotin suositteleman yritysluettelon kohdetilit (targeted accounts).
  4. Valitse LinkedIn-mainostili.
  5. Nimeä ja tallenna yleisö.

VINKKI VITONEN. Yritysluetteloiden valikosta voi valita myös kontaktilistalle määritetyn tason 1–3 (targeted account tier lists).

Hyödynnä CRM-yleisöjä suoraan sosiaalisen median mainostileillä 

Helppoa, eikö vain? Näin pääset myös hyödyntämään mainosyleisöjä suoraan mainostilien omilla alustoilla kun luot mainoskampanjaa. HubSpotin kautta luodut mainosyleisöt synkronoituvat automaattisesti eri mainostileille. Riittää, että luot yleisön HubSpotin järjestelmässä. Mainosyleisöt myös päivittyvät automaatisesti esimerkiksi silloin, jos asiakasrekisterin HubSpot-kontaktilistalle lisätään tai siltä poistetaan kontakteja.

Kun haluat mainosyleisöistä kaiken hyödyn irti, kannattaa lisenssiksi päivittää Marketing Professional Hub. Tällöin voit yhdistää HubSpotin puolelle enemmän kuin kaksi mainostiliä ja pystyt muokkaamaan luotuja mainosyleisöjä myös workflow-työkalun avulla.

Muista nämä kun luot yleisön HubSpotin kontaktilistasta

HubSpot-lisenssi voi kaivata päivitystä

Haluatko luoda useita eri mainosyleisöjä asiakasrekisterin kontaktilistojen pohjalta? Mahdollisten mainosyleisöjen määrä riippuu HubSpot-lisenssistäsi. Jos haluat luoda enemmän kuin kaksi kontaktilistoihin tai yritysluetteloihin perustuvaa mainosyleisöä, pitää sinulta löytyä HubSpotin Marketing Hub Professional -lisenssi. Vaihtoehtoisesti voit myös hankkia Ads add-on -lisäosan.

Huomioi eri mainostilien rajoitukset

Eri somekanavien mainostileillä voi olla erilaisia rajoituksia ja ehtoja HubSpotin kautta toteutettujen mainosyleisöjen käyttöön. Esimerkiksi Meta vaatii Facebook Business Managerin olevan käytössä.

Evästeet vaikuttavat lopulliseen mainosyleisön kokoon

Älä ihmettele jos lopullinen mainosyleisön koko ei täysin vastaa asiakasrekisterisi kontaktilistaa tai verkkosivustosi kävijämäärää. Datan keräystä ja myyntiä rajoitetaan jatkuvasti (ja hyvä niin), mutta tämä vaikuttaa myös datan keräämiseen. Jokainen mainosverkko nojaa evästeisiin ja käyttäjien yhteystietoihin. Jos henkilöllä ei esimerkiksi ole Facebook-tiliä, ei tämä siirry Facebookin mainosyleisöön. Jos kävijä taas ei ole hyväksynyt evästeitä, ei häntä lasketa verkkosivuston kävijöiden mainosyleisöön.

Mikä ihmeen HubSpot?

Onko HubSpot jäänyt hankkimatta tai sen käyttö vaatii vielä opettelua? Blink Helsinki on HubSpotin Gold Partner – meillä on yhteensä vuosikymmenien kokemus HubSpotin hyödyntämisestä ja sen käyttöönotosta. HubSpot on yksi maailman suosituimmista myynnin- ja markkinoinnin automaatiojärjestelmistä. Se auttaa erityisesti myynnin, markkinoinnin, asiakkuudenhallinnan ja asiakaspalvelun yhdistämisestä yhdeksi saumattomaksi kokonaisuudeksi.

Kiinnostaako HubSpotin käyttöönotto? Kaipaatko HubSpot-demoa tai lisätietoa? Ota yhteyttä tai varaa suoraan aika HubSpot-tiimivetäjämme kalenterista!