Ohita navigaatio

Paluu tuttuun yritykseen teki ruohosta taas vihreää

Blink Helsinki - Piia Holma

Syksyllä 2016 Blinkillä aloitti Piia-niminen konseptisuunnittelija. Hänestä tuli parissa vuodessa aikaansaava asiakkuusjohtaja. Projektit ja asiakkuudet voivat hyvin, mutta keväällä 2021 Piia kaipasi muutosta. Hän vaihtoi työpaikkaa, mutta palasi pian takaisin. Vilkaistaanpa hiukan taaksepäin ja sen jälkeen eteenpäin – minkälainen Blinkin kasvujohtaja on ja mitä se tarkoittaa asiakkaillemme?

Kerro aluksi, minkälainen persoona olet?

Olen usein kuullut olevani tarmokas ja määrätietoinen, joten se taitaa pitää paikkaansa. Pidän erilaisten haasteiden ratkaisemisesta ja viihdyn mainiosti ihmisten parissa.
Hyvät asiakassuhteet ovat minulle tärkeitä, joten huolehdin siitä, että saamme yhdessä sovittua tavoitteet ja saavutamme haluttuja tuloksia.

Mitä pidät tärkeimpinä saavutuksinasi, kun olit Blinkin asiakkuusjohtaja?

Luottamuksellisiin asiakassuhteisiin panostaminen tuotti ja tuottaa jatkuvasti hyviä tuloksia. Asiakasrajapinnassa täytyy olla herkkyyttä kuunnella pieniä signaaleja, jotta valitsemme ja kohdistamme toimenpiteet oikein. Tavoitteena oli ja on edelleen pitkäaikaiset asiakkuudet ja tiiviit kumppanuudet.

Entä mitkä olivat samaan aikaan tärkeimmät oppimasi asiat?

Rehellisyys ja avoimuus on tärkeintä. Mahdollisia mokia ei saa peitellä vaan ne on tuotava heti esille ja korjattava. Muuten luottamusta on mahdoton rakentaa. Myös onnistumisia on hyvä käydä yhdessä läpi, jotta syy-seuraussuhteet tulevat näkyviksi.

Mikä sai sinut lähtemään Blinkin asiakkuusjohtajan tehtävästä – ja mikä sai sinut palaamaan kasvujohtajaksi?

Minuun iski hetkellinen väsymys ja ehkä myös pieni tympääntyminen, ammatillinen kriisi. En puhunut siitä esimiehelleni Antille - ainakaan tarpeeksi kuuluvalla äänellä - vaan tein hätiköidyn lähtöratkaisun. Ajattelin, että siirtyminen markkinointipalveluita ostavaan yritykseen tarjoaisi kaipaamiani uusia haasteita.

Pian ymmärsin, mitä olin jättänyt taakse: esimiehen johon voin luottaa, ammattitaitoiset työkaverit, positiivisen työympäristön ja vapauden tehdä omaa työtäni parhaaksi näkemälläni tavalla. Ulkopuolelta näin myös selvemmin mitä Blink mielestäni tarvitsi. Se oli sitä mitä olin jo aiemmin kaivannut, mutta en osannut ennen lähtöäni pukea sanoiksi. Keskustelu Antin kanssa osoitti, että molempien tarpeet kohtasivat nyt uudelleen. Antille pisteet siitä, että hän kaiken jälkeen otti minut avosylin vastaan.

Mitä kasvujohtaja tekee?

Moni ajattelee, että kasvujohtaminen on ennen kaikkea oman liiketoiminnan kasvattamista. Se on toki myös sitä. Minulle tärkein tehtävä on kuitenkin huolehtia, että asiakkaamme voivat kasvaa tuottamalla omille asiakkailleen yhä parempia asiakaskokemuksia. Tarjoamme kasvumarkkinoinnin palveluita sekä nykyisille että uusille asiakkaille.

Miten markkinointi, myynti ja asiakaspalvelu muuttuvat tulevina vuosina?

Kaikissa on kyse vuorovaikutuksesta. Uskon että markkinointi, myynti ja asiakaspalvelu lähenevät toisiaan entistä tiiviimmin. Hyvä asiakaskokemus edellyttää, että koko ketju markkinoinnista myyntiin ja asiakaspalveluun on integroitu ja perustuu aitoon palveluun ja vuorovaikutukseen. Jos markkinointia ei nähdä strategisena toimintona, koko asiakaspalveluketju kärsii.

Mihin suuntaan haluat viedä Blinkin tarjoamia palveluita?

Yhteiskunnalliset teemat ovat yhä tärkeämpiä. Vastuullisuus sekä palvelujen tarjoajana että asiakkaille tarjottavien palveluiden osana tulee näkymään nykyistä vahvemmin toiminnassamme. Lähtökohtana jokaiselle yritykselle tulisi kuitenkin olla merkityksellisyys; vaikkei vastuullisuus olisikaan tekemisen ytimessä, pitää olla joku merkitys, niin itselleen kuin asiakkaillekin. Me olemme tässä aika hyviä, brändin merkityksen kirkastamisessa. Kun brändin olemassaolo on selkeä, sen päälle on hyvä rakentaa dataohjattava myynnin ja markkinoinnin malli. Tätä osaamista vahvistamme entisestään jatkossakin.

Mitä teet ensin, kun kohtaat mahdollisen uuden asiakkaan?

Uuden asiakkaan tavoitteet ja haasteet kertovat, voiko meistä tulla strateginen kumppani. Pitkäaikaisen kumppanuuden rakentaminen edellyttää, että molemmilla on samansuuntaiset näkemykset ja ymmärrys siitä, minne ollaan menossa. Meidän tehtävämme on saadun tiedon pohjalta ideoida ja tarjota toimivimmat keinot tavoitteiden saavuttamiseksi, tietysti tiiviissä yhteistyössä asiakkaan kanssa.

Miten pidät työn ja yksityiselämän tasapainossa?

Omasta työstä, tiimistä ja asiakkaista tykkääminen antaa minulle valtavasti iloa, onnistumisen tunnetta ja energiaa. Siksi työ ei tunnu kovinkaan kuormittavalta. Aito läsnäolo on kuitenkin tärkeää sekä työssä että vapaa-ajalla, pelkkä fyysinen läsnäolo ei tarkoita vielä mitään. Oli kyseessä sitten koiran kanssa lenkkeily, joogassa hikoilu, lasten kanssa leipominen tai illanvietto ystävien kanssa, niin täysillä mennään.

 

Terhi Bergius

Terhi ideoi ja kirjoittaa sisältöjä, jotka tuottavat arvoa sekä asiakkaille että heidän kohderyhmilleen. Hän on kokenut inbound-markkinoija, joka ei pelkää tarttua haastavaankaan aiheeseen.

Terhi Bergius

Katso myös