"Ei muuten tule onnistumaan!"
Usein tuotteistuksen alkuvaiheessa yrityksen työntekijät pitävät tiukasti kiinni ajatuksesta, että oman yrityksen palvelut ovat liian uniikkeja tai monimutkaisia tuotteistettavaksi. Totta on, että usein koko tarjontaa sellaisenaan ei voida paketoida ostettaviksi kokonaisuuksiksi, mutta jo kevyempi hahmottaminen tekee lähestymisen asiakkaalle huomattavasti helpommaksi. Ja prosessin edetessä organisaation vastaan hangoitelleet osapuoletkin ovat unohtaneet rimpuilunsa.
Mitä tuotteistaminen on?
Miksi ylipäätään tuotteistaa?
Ostamisen tavat ovat muuttuneet pysyvästi. Uusien ja alati uudistuvien teknologioiden myötä asiakkaat ovat omatoimisempia ja tietoisempia tarjolla olevista vaihtoehdoista. Mikäli asiakas ei löydä etsimäänsä ja mikäli ostettava asia ei ole käsin kosketeltavaa, häntä on vaikeampi vakuuttaa. Koska ostamisen eräs suurimmista esteistä on asiakkaan mielessä kytevä epävarmuus, tulee yritysten poistaa asiakkaan tunne riskeistä - toisin sanoen tehdä ostamisesta turvallista.
Otetaan esimerkiksi yritys, joka myy dataa. Ostajana toimii yritys, joka haluaa hyödyntää dataa monipuolisesti oman liiketoimintansa turvaamiseksi ja kehittämiseksi. Mikäli ostaja ei hahmota myytävän datan laatua, laajuutta tai hyötyjä hintaan nähden, hän mitä todennäköisimmin kääntää katseensa kilpailevien yritysten suuntaan. Se vastaavaa dataa tarjoava yritys voittaa kisan, joka tekee palveluiden vertailun (ja ostamisen) asiakkaalle helpoimmaksi. Kun asiakas tietää jo varhaisessa vaiheessa tarkalleen millaista dataa hänellä on mahdollisuus ostaa ja voidessaan vertailla eri kokonaisuuksien sisältöjä hintoineen, ollaan jo huomattavasti lähempänä ostamista.
Mistä lähteä liikkeelle?
Paras lopputulos syntyy asiakasymmärryksen ja oman henkilöstön tietotaidon yhteensaattamisesta. Kun osallistat tuotteistukseen sekä asiakkaita että omaa henkilöstöä, voit olla varma siitä että palveluun saadaan kiteytettyä paras mahdollinen ymmärrys ja palvelun arvo. Mitä aikaisemmin asiakkaat ja työntekijät otetaan mukaan, sen tehokkaammin koko tuotteistusprosessi etenee.
Työntekijöiden osallistaminen mahdollistaa sen, että
- he sitoutuvat tuotteistusprosessiin, koska ovat itse vaikuttamassa asioihin
- yhteistyö saadaan jouhevaksi kun kaikki osa-alueet saadaan saman pöydän ääreen
- nähdään mahdolliset ongelmakohdat tai pullonkaulat sisäisissä prosesseissa
- saadaan dokumentoitua arvokasta näkemystä myös niiltä osa-alueilta, jotka
eivät välttämättä muuten tulisi kuulluksi
Asiakkaiden osallistaminen mahdollistaa sen, että
- tiedetään tarkemmin kenelle tuotteistusta ollaan tekemässä tai minkä tyyppisille
ostajille sitä ollaan rakentamassa - tuotteistuksella ratkaistaan asiakkaan oikea ongelma, ja asiakas kokee aidosti
saavansa lisäarvoa - asiakkaan ongelma saadaan ratkaistua oikealla tavalla, toisin sanoen paketoitua
asiat oikeanlaiseen muottiin - saadaan arvokasta tietoa asiakkaan kokemuksista oman yrityksen
suhteesta kilpailijoihin - saadaan tarkempaa tietoa siitä, mistä kanavista asiakkaat tavoitetaan
Kaipaatko apua tuotteistuksen aloittamiseen? Tai onko mielessäsi jokin muu asia, missä voisimme olla avuksi? Jätä meille tietosi niin varataan aika maksuttomalle sparraussessiolle.
Piia Holma
Piia tunnistaa kasvujohtajana erilaisia toimialoja edustavien asiakkaiden kipupisteet. Hän on mm. sisältömarkkinoinnin, markkinoinnin automaation ja mitattavuuden puolestapuhuja.