Sinulla on kokemusta sekä asiakkaan että toimiston puolelta. Pitääkö olla huolissaan?
Ehdottomasti ei pidä olla huolissaan – kokemuksesta on pelkkää hyötyä sekä toimistolle että toimiston asiakkaalle.
Kun on nähnyt myös asiakkaan arkea, pystyy eläytymään organisaatioiden sisäisiin asioihin, haasteisiin ja hankaluuksiin. Esimerkiksi se, että mielipiteen sanojia on aina paljon ja niin pitääkin olla.
Tosin silloin usein helposti unohtuu se, että markkinoinnissa tärkeämpää on juosta kuin junnata. Asioita pitää saada tehtyä. Hyvälläkään suunnitelmalla ei ole arvoa jos sitä ei toteuteta. Joskus tarvitaan luovuutta jotta asiat saadaan tapahtumaan.
Kokemus markkinointipalveluita ostavien yritysten puolelta on vaikuttanut myös omaan asenteeseen, minulla on aina sellainen tunne että olen myös asiakkaalla töissä. Parhaimmillaan minut hyväksytään osaksi heidän porukkaansa.
Miten markkinointi on viimeisen kymmenen vuoden aikana muuttunut?
Osaaminen on lisääntynyt. Enkä tarkoita pelkästään itseäni vaikka opinkin joka päivä uutta.
Yritykset ihan korkeinta johtoa myöten ymmärtävät markkinointia aiempaa paremmin ja sen merkitys on monessa yrityksessä kirkastunut.
Markkinoinnin ja markkinointiteknologioiden lisääntynyt ymmärrys on suuri mahdollisuus – etenkin nyt kun koko yhteiskunta on joutunut digitalisoitumaan pikakelauksella koronan takia. Yritysten ja usein yksilöidenkin on pakko panostaa entistä enemmän digikanaviin ja -viestintään.
Mitä teet silloin kun et tee töitä?
Olen innokas sanaristikkofani. Vihjeet eivät ole välttämättä ihan suoria ja pitää oivaltaa joku juttu joka ei ole aina ihan ilmeinen. Parhaita ovat omituiset vihjeet, jotka näyttävät pintapuolisesti ihan joltain muulta kuin mitä ne lopulta tarkoittavat. Ahaa-elämys on palkitseva kun ongelman saa ratkaistua – aivan kuin päivätyössäkin.
Kiikaroin myös lintuja ja yritän opetella tuntemaan niitä. Harrastukseni ovat tarkoituksella tarkoituksettomia eikä niillä ole tavoitetta, mutta juuri se onkin niissä hauskaa.
Millaisena näet tulevaisuuden?
Tulevaisuutta on vaikea ennustaa, mutta nyt voisi olla hyvät mahdollisuudet keskittyä pehmeisiin arvoihin, inhimillisyyteen ja luontoystävällisyyteen. Jotain merkkejä näiden noususta on näkyvissä. Uskon että nämä kantavat meitä pidemmälle kuin oman edun tavoittelu.
Timo Vennonen
Timo hallitsee markkinoinnin ja viestinnän strategisen suunnittelun ideoinnista toteutukseen saakka.