SEO? Mitä se on? Hakukoneoptimointi (SEO) on elintärkeä osa digitaalista markkinointia. SEO:n avulla varmistat, että verkkosivustosi sisältö näkyy mahdollisimman korkealla hakukoneiden tuloksissa, se houkuttelee sivustollesi oikeanlaisia kävijöitä ja vakuuttaa heidät lopulta liideiksi ja asiakkaiksi. Ilman hakukoneoptimointia sivustosi orgaaninen liikenne kärsii, tai vielä pahempaa, jää aivan olemattomalle tasolle.
Mistä sisältöjen optimointi kannattaa aloittaa?
Huolehdi aina työkalusi kuntoon ennen SEO-optimointia. Tarvitset optimointiin verkkosivustosi dataa esimerkiksi Google Analytics 4:n kautta. Tämän lisäksi sivustosi on hyvä olla yhdistettynä Google Search Consoleen. Avainsana-analyysin tekemistä taas helpottaa jokin avainsana-työkalu kuten Semrush.
Jos et ole ennen panostanut hakukoneoptimointiin, prosessi on hyvä aloittaa olemassa olevasta sisällöstä. Näitä voivat olla esimerkiksi tuotesivut, blogit tai yrityksesi palveluja käsittelevät sivut. Näiden jälkeen SEO-optimoinnin oppeja on helppo soveltaa myös uuteen sisältöön.
SEO-muistilista: ota talteen hakukoneoptimoinnin 9 tärkeintä ohjetta
Koostimme SEO-optimoinnin aloittelijoille kattavan hakukoneoptimoinnin muistilistan. Näitä ohjeita noudattamalla optimoit haastavammankin sisällön!
1 Tee avainsana-analyysi
Olemassa olevan sisällön optimointi tai kokonaan uuden luonti alkaa usein avainsana-analyysilla. Tämän avulla selvität millä avainsanoilla ihmiset hakevat aiheeseesi liittyvää sisältöä. Tuloksien perusteella voit poimia ne avainsanat, joilla pystyt nousemaan hakukonetuloksissa mahdollisimman ylös.
Alkuun ja ensimmäisten avainsanojen äärelle pääset usein Googlen omalla hakukoneella ja puhtaalla maalaisjärjellä. Kun analysoit eri avainsanoja keskity aina termin hakuvolyymiin sekä kilpailuasteeseen - kuinka kova kilpailu tärkeimpien avainsanojesi sijoituksissa on? Muista sisällyttää avainsanoihin myös pitkän hännän avainsanoja, joissa hakutermi voi muodostua useammasta sanasta.
VINKKI. Voit käyttää avainsanoissa myös kysymyksiä, joita aiheeseen littyen usein esitetään.
2 Käytä avainsanoja sisällössä oikea määrä
Kun oikeat avainsanat ovat selvillä, on aika viljellä niitä luomaasi sisältöön. Huolehdi siitä, että tärkein avainsana on mainittu heti ensimmäisen 150 merkin sisällä. Käytä avainsanaa usein, mutta luontevasti koko sisällössä. Spämmäys ei myöskään auta, sillä Google pystyy kyllä lukemaan jos yrität toistaa avainsanaa liian usein kepulikonstein.
VINKKI. Huomioi myös synonyymit – niillä saat helposti vaihtelevuutta sisältöön!
3 Älä pihistä sisällön laadusta
Pelkkien avainsanojen lisääminen sisältöön ei ole pikatie onneen – myös itse sisällön pitää olla laadukasta. Huolehdi, että sisältösi soljuu sujuvasti ja se jakautuu selkeisiin kokonaisuuksiin. Aina parempi jos saat sisällön kulkemaan tarinan lailla, mielenkiintoisena alusta loppuun.
VINKKI. Sisältösi tavoite pitäisi aina olla asiakkaan kysymykseen tai tarpeeseen vastaaminen.
4 Huomioi avainsanat otsikoinnissa
Sisältösi otsikko voi olla kriittinen tekijä lukijan valitessa hänelle sopivaa sisältöä. Huolehdi siitä, että otsikko kiinnittää lukijan huomion ja se sisältää tärkeimmän avainsanasi.
Optimoi otsikoinnin yhteydessä myös sisältösi metateksti. Muista avainsanan käyttö myös tässä!
VINKKI. Avainsana tulee mainita luontevasti myös muissa otsikkotasoissa (H2, H3, H4…).
5 Optimoi aina sisällön url
Hakukoneoptimointi pitää huomioida myös sisältösi urlissa. Tarkista että linkissä on, yllätys yllätys, tärkein avainsanasi. Pidä url myös lyhyenä, sen ei tarvitse sisältää jokaista sanaa sisältösi otsikosta. Jos optimoit olemassa olevaa sisältöä, muista myös tehdä tarvittavat uudelleenohjaukset vanhoista urleista uusiin.
VINKKI. Vältä numeroita urlissa elleivät ne ole välttämättömiä. Näin et joudu päivittämään linkkiä aina uudelleen esim. vuosiluvun mukana.
6 Muista tehdä sisäiset ja ulkoiset linkitykset
Parhaiten toimivat sisällöt linkittyvät toisiinsa. Huolehdi erityisesti verkkosivustosi sisäisistä linkityksistä lisäämällä ristiinlinkityksiä muihin relevantteihin sisältöihin. Voit hyödyntää myös ulkoisia linkityksiä luotettaville sivustoille.
Linkityksien lisäksi sisällön pitäisi aina sisältää selkeä CTA, eli call to action. Tämän linkin tai kehotuksen tarkoitus on ohjata lukija esimerkiksi tiettyyn konversiopisteeseen. Tee CTA:sta mahdollisimman houkutteleva!
VINKKI. Tee linkeistä kuvailevia. Vältä pelkkiä “lataa” tai “lue lisää” linkityksiä.
7 Optimoi myös sisällön kuvat
Tekstin lisäksi myös käyttämäsi kuvat vaikuttavat hakukoneoptimointiin. Muista aina optimoida kuvat – huolehdi erityisesti siitä, etteivät ne ole liian suuria ja vaikuta näin sivun tekniseen suoritukseen.
VINKKI. Älä unohda kuvien alt-tekstejä!
8 Hoida sivuston tekninen SEO kuntoon
Sisällön lisäksi hakukonenäkyvyyteen vaikuttaa myös tekninen SEO. Huolehdi aina, että sisältösi indeksoituu oikein hakukoneissa eikä sivullasi ole suuria crawl erroreita. Sivuston mobiiliystävällisyys vaikuttaa hakukoneystävllisyyteen suuresti, kuten myös sivun latausnopeutus. Muista aina korjata myös sivustosi rikkinäiset linkit – kukaan ei pidä 404-sivuista.
VINKKI. Hyödynnä Google Search Consolea myös teknisen SEO:n puolella muun muassa sivujen indeksoinnissa.
9 Optimoi, optimoi, optimoi - SEO on jatkuva prosessi
SEO ei tapahdu yhdessä yössä, eikä edes yhdessä kuukaudessa. Orgaanisen hakukonenäkyvyyden kehittäminen on pitkä prosessi, jonka tuloksista pääset nauttimaan vain pitkäjänteisen ja jatkuvan työn kautta. Jos haluat panostaa hakukonenäkyvyyteen, ota SEO mukaan kokoaikaiseen tekemiseen, joka jatkuu ympäri vuoden.
VINKKI. Jos sisällöntuotanto ei ole mukavuusaluettasi, lue lisää sisällöntuotannon ja SEO:n ulkoistamisesta!
Muista sisältöjen seuranta SEO-optimoinnin jälkeen
Hakukoneoptimointi ei pääty itse sisällön optimointiin ja julkaisuun. Sisältösi vaativat myös säännöllistä seurantaa ja analysointia, jotta näet onko optimoinnin toimenpiteillä ollut haluttua vaikutusta. Analytiikan tuloksien perusteella voit jatkaa optimointia ja ottaa oppeja aikaisemmasta – tekemällä oppii ja SEO alkaa sujua aina helpommin!
OPAS: Markkinoi sisältöjesi avulla!
Haluatko tietää miten nykyiset sisältönne kääntyvät tehokkaaksi markkinoinniksi? Lataa oppaamme myynnin ja markkinoinnin sisältömarkkinoinnista! Mukana käytännön vinkkejä ja esimerkkejä toimivista sisällöistä, joilla konvertoit sisältösi lukijat laadukkaiksi liideiksi.
Jonna Hietikko
Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija, jonka sydän sykkii hyvälle sisällölle.