Ohita navigaatio

Strateginen ajattelija tuntee myös taktisen markkinoinnin logiikat

Kimmo Saarinen - Blink Helsinki

Kimmo, olet ollut pitkään markkinoinnin asiantuntijatehtävissä ja vastaat nyt myös joistakin Blinkin asiakkuuksista. Nyt selvitämme, miten tähän on tultu – ja ennen kaikkea, mitä tästä seuraa.

Jos kysyisin äidiltäsi, mitä hän kertoisi ammateista joiden ajateltiin sopivan sinulle kun olit pieni?

Onnekseni minua ei ole yritetty laittaa mihinkään muottiin joten uskoisin, ettei tällaisia pohdintoja ole ollutkaan.

Minkälaisiin tehtäviin itse ajattelit sopivasi parhaiten, kun olit lukiossa?

Olin kiinnostunut sekä teknillisestä korkeakoulusta että kauppakorkeasta. Valitsin kaupallisen alan koska se vaikutti mielenkiintoisemmalta. Totta puhuen, minulla ei ollut mitään käryä lopullisesta ammatista mitä tulisin tekemään.

Rauhallinen jai analyyttinen olemuksesi ei petä juuri koskaan. Onko persoonallisuutesi jalostunut villin vai seesteisen nuoruuden kautta?

Olen aina ollut aika rauhallinen eli pikemminkin seesteisen nuoruuden kautta. En usko, että vanhempani olisivat tästä kovin eri mieltä :).

Mitä tapahtuu, kun Kimmo hermostuu?

Jos hermostumisen kohteena on läheinen, annan kuulua suoraan. Jos taas on joku tuntematon, yritän keskustella rakentavasti

Kaikille ei ehkä ole aivan selvää mitä strateginen suunnittelja ja nyttemmin asiakkuusjohtaja tekee. Kerro tyypillisestä työpäivästäsi ennen tätä muutosta ja sen jälkeen.

Tyypillisen työpäivän määrittely onkin vaikea tehtävä – tuntuu ettei sellaista ole olemassakaan. Mutta jos listaan joitakin asioita joihin ne liittyvät: HubSpotin käyttäminen ja kouluttaminen, analytiikka, workshopit (esim. ostajapersoona- ja ostopolkuworkshopit), SEO, SEM, SoMe-mainonta.

Uudessa asiakkuusjohtajan roolissa minulla on edellämainittujen tehtävien lisäksi vastuu joidenkin asiakasprojektien vetämisestä ja kehittämisestä.

Miten pidät huolta omasta osaamisestasi?

Työtä tehdessään oppii koko ajan uutta, esimerkiksi kun etsin tietoa miten asiat kannattaa tehdä tai haen vastauksia ongelmiin. Lisäksi opiskelen aika ajoin HubSpotin omia koulutusmateriaaleja. Myös mahtavat kollegat ovat oiva tietolähde uusien asioiden ja metodien oppimiselle!

Miten suomalaiset yritykset voisivat kasvaa ja tehdä parempaa tulosta markkinoinnin avulla?

Ensimmäinen askel mielestäni on, että markkinointi nostetaan tärkeämpään rooliin yrityksissä. Suomalaisten yritysten perisynti on ollut vaatimattomuus ja se ettei onnistumisista huudella ulkopuolelle. Yritykset tarvitsevat lisää rohkeutta tehdä ja kokeilla asioita markkinoinnissa.
On kuitenkin ollut ilo huomata, että jatkuvasti mennään parempaan suuntaan ja esimerkiksi inbound-markkinoinnin omaksumisessa olemme jo kohtalaisen hyvässä vaiheessa verrattuna joihinkin muihin Euroopan maihin verrattuna. Silti paljon on vielä tehtävissä ja uskon että varsinkin kansainväliseen menestykseen tarvitaan vahvan myyntiosaamisen lisäksi laadukasta inbound-markkinointia, kohdennettua mainontaa ja markkinointiteknologioiden hyödyntämistä.

Mikä sinulle on työelämässä parasta?

Jatkuva uuden oppiminen, kehittyminen, mielenkiintoiset työtehtävät ja loistavan osaava tiimii.

Entä vapaa-ajalla, mikä saa sinut innostumaan?

Perhe ja läheiset, hyvä ruoka ja juoma. Harrastuksista osakesijoittaminen on vienyt mennessään ja markkinoita tulee seurattua tiuhaan.

Perheeseesi kuuluu karvainen lemmikki. Haluatko kertoa jotain hänestä tai muista perheenjäsenistä?

Laikku-kissa on omalaatuinen persoona, joka tykkää loikoilla patterin päällä ja syödä herneitä. Lisäksi perheeseen kuuluu puolisoni Päivi.

 

Terhi Bergius

Terhi ideoi ja kirjoittaa sisältöjä, jotka tuottavat arvoa sekä asiakkaille että heidän kohderyhmilleen. Hän on kokenut inbound-markkinoija, joka ei pelkää tarttua haastavaankaan aiheeseen.

Terhi Bergius

Katso myös