Kimmo, olet ollut pitkään markkinoinnin asiantuntijatehtävissä ja vastaat nyt myös joistakin Blinkin asiakkuuksista. Nyt selvitämme, miten tähän on tultu – ja ennen kaikkea, mitä tästä seuraa.
Onnekseni minua ei ole yritetty laittaa mihinkään muottiin joten uskoisin, ettei tällaisia pohdintoja ole ollutkaan.
Olin kiinnostunut sekä teknillisestä korkeakoulusta että kauppakorkeasta. Valitsin kaupallisen alan koska se vaikutti mielenkiintoisemmalta. Totta puhuen, minulla ei ollut mitään käryä lopullisesta ammatista mitä tulisin tekemään.
Olen aina ollut aika rauhallinen eli pikemminkin seesteisen nuoruuden kautta. En usko, että vanhempani olisivat tästä kovin eri mieltä :).
Jos hermostumisen kohteena on läheinen, annan kuulua suoraan. Jos taas on joku tuntematon, yritän keskustella rakentavasti
Tyypillisen työpäivän määrittely onkin vaikea tehtävä – tuntuu ettei sellaista ole olemassakaan. Mutta jos listaan joitakin asioita joihin ne liittyvät: HubSpotin käyttäminen ja kouluttaminen, analytiikka, workshopit (esim. ostajapersoona- ja ostopolkuworkshopit), SEO, SEM, SoMe-mainonta.
Uudessa asiakkuusjohtajan roolissa minulla on edellämainittujen tehtävien lisäksi vastuu joidenkin asiakasprojektien vetämisestä ja kehittämisestä.
Työtä tehdessään oppii koko ajan uutta, esimerkiksi kun etsin tietoa miten asiat kannattaa tehdä tai haen vastauksia ongelmiin. Lisäksi opiskelen aika ajoin HubSpotin omia koulutusmateriaaleja. Myös mahtavat kollegat ovat oiva tietolähde uusien asioiden ja metodien oppimiselle!
Ensimmäinen askel mielestäni on, että markkinointi nostetaan tärkeämpään rooliin yrityksissä. Suomalaisten yritysten perisynti on ollut vaatimattomuus ja se ettei onnistumisista huudella ulkopuolelle. Yritykset tarvitsevat lisää rohkeutta tehdä ja kokeilla asioita markkinoinnissa.
On kuitenkin ollut ilo huomata, että jatkuvasti mennään parempaan suuntaan ja esimerkiksi inbound-markkinoinnin omaksumisessa olemme jo kohtalaisen hyvässä vaiheessa verrattuna joihinkin muihin Euroopan maihin verrattuna. Silti paljon on vielä tehtävissä ja uskon että varsinkin kansainväliseen menestykseen tarvitaan vahvan myyntiosaamisen lisäksi laadukasta inbound-markkinointia, kohdennettua mainontaa ja markkinointiteknologioiden hyödyntämistä.
Jatkuva uuden oppiminen, kehittyminen, mielenkiintoiset työtehtävät ja loistavan osaava tiimii.
Perhe ja läheiset, hyvä ruoka ja juoma. Harrastuksista osakesijoittaminen on vienyt mennessään ja markkinoita tulee seurattua tiuhaan.
Laikku-kissa on omalaatuinen persoona, joka tykkää loikoilla patterin päällä ja syödä herneitä. Lisäksi perheeseen kuuluu puolisoni Päivi.