Blogi

Tältä sisältö­markkinointi näyttää vuonna 2022

Kirjoittanut Jonna Hietikko | 3.12.2021

Onko vuonna 2022 edessä uusien formaattien opettelu, vastuullisempi lähestyminen brändin markkinointiin vai täysin uuden kaavan opettelu Googlen poistaessa kolmannen osapuolen evästeet? Lue tästä tärkeimmät tärpit ensi vuoden sisältömarkkinoinnille.

 

2021 teki sisältömarkkinoinista empaattisempaa

Content Marketing Institute julkaisi vuosittaisen sisältömarkkinoinnin yhteenvedon kuluneesta vuodesta sekä näkymiä tulevalle vuodelle 2022. Tutkimuksen mukaan nimenomaan sisältömarkkinointi on noussut useassa yrityksessä ansaitulle paalupaikalle koronavirusepidemian takia. Ilman live-tapahtumia ja kasvokkain tapahtuvaa myyntiä sisältö on siirtynyt lyömättömäksi markkinoinnin jättiläiseksi.

  • Sisältömarkkinointia suunniteltiin osana koko yrityksen strategiaa. Tutkimukseen vastanneista yrityksistä suurin osa luotti sisältömarkkinoinnin toteuttamiseen markkinointi- ja sisältösuunnitelman mukaan. Suunnittelussa on myös aikaisempaa aktiivisemmin ollut mukana muita yrityksen osastoja.
  • Empaattisempaa markkinointia. Koska sisällön määrä kaikissa kanavissa on lisääntynyt, yleisön kiinnostusta on paljon hankalampi vangita ja pitää yllä. Uusista markkinoinnin teemoista vuonna 2021 suosituimmaksi nousi empatia.
  • Lisääntynyt maksettu mainonta. Enemmän huomiota saattoi saada myös lisäämällä pökköä pesään maksetun mainonnan avulla. Joillakin yrityksillä raha voi tosin olla valunut kankkulan kaivoon, jos markkinointikampanjat suunniteltiin hutiloiden.
  • Pienet tiimit ja lisääntynyt työmäärä. Tutkimuksen mukaan useimmilla yrityksillä on yhä melko pieni sisäinen markkinointitiimi. Työmäärän kasvaessa ulkoisen markkinoinnin käyttö taas lisääntyi ja monipuolistui.

 

Vuonna 2022 markkinoinnin pitää olla vastuullisempaa

Tulevana vuonna myynti ja markkinointi yhdistävät voimansa entistä vahvemmin varsinkin B2B-markkinoinnissa. Yrityksen pitää pystyä erottautumaan muista kilpailijoista tuomalla brändinsä esiin kokonaisvaltaisesti ja vakuuttavasti. Tähän kuuluu brändin sekä koko yrityksen vastuullisuuden esiin tuominen. 

Vastuullisuutta on hankala mitata, sillä se voi tarkoittaa eri yrityksille aivan eri asioita. Yhdelle yritykselle vastuullinen ja merkittävä teko voi olla toiselle jokapäiväistä arkea, jota ei tule mieleenkään erikseen tuoda markkinoinnissa esiin. Kaikille on kuitenkin selvää, että markkinoinnissa pitää pystyä erottautumaan kilpailijoista sekä sanoin että teoin.

Pienikin paljastus siitä, ettei yritys ole rehellinen omasta vastuullisuudestaan, voi vahingoittaa koko brändiä ja liiketoimintaa. Vastuullisuudesta markkinointia ei kuitenkaan kannata vältellä, kunhan se perustuu todistettaviin faktoihin. Yrityksen pitää pystyä seisomaan omien sanojen ja päätöstensä takana.

 

Huomioi myös nämä 5 trendiä vuoden 2022 sisältömarkkinoinnissa

Mitä sisältömarkkinoinnilta vaaditaan vuonna 2022? Suositut sisältöformaatit vaihtavat paikkaa, rehellisyys ja aitous puskevat läpi vastuullisuuden rinnalle ja sisältöjä tuotetaan yhä enemmän myynnin tueksi. Huomioi ainakin nämä viisi asiaa tulevan vuoden markkinointisuunnitelmassa:

 

1 TikTok ja Instagram Reels vs. podcastit 

Sisältöformaattina lyhyet videot ovat nousseet suosiossaan lyömättömiksi jo vuodesta 2020 alkaen. Videoiden jaossa suosituin alusta, TikTok, on saanut haastajia viime vuoden aikana paljon kehittyneistä Instagram Reels ja Youtube Shorts -palveluista. Näiden kaikkien odotetaan kasvavan ja kehittyvän myös tulevana vuonna.

Videon jälkeen hyvänä kakkosena tulee audio. Erityisesti podcastien suosio jatkaa nousuaan. Content Marketing Instituten mukaan ne yritykset, jotka ovat luoneet podcast-sisältöä vuonna 2021, kokivat sen yhdeksi toimivimmaksi formaatiksi koko markkinoinnissa. Podcastit tulevatkin raivaamaan huomattavasti enemmän tilaa vuoden 2022 markkinointisuunnitelmissa kautta maailman.

 

2 Vaikuttajamarkkinointi on yhä tehokasta

Vaikuttajamarkkinointi on yhä yksi toimivimmista keinoista markkinoida tuotteita. Se on ihmisten henkilökohtaisten suositusten jälkeen toimivin keino vaikuttaa ihmisten ostopäätökseen. Suurten vaikuttajien sijasta vuonna 2022 fokus voi siirtyä enemmän mikrovaikuttajiin ja heidän kanssaan tehtäviin yhteistöihin. Suomessa mikrovaikuttajilla on yleensä alle 5000 seuraajaa, eikä heidän henkilöbrändinsä välttämättä ole yhtä vahva kuin suuremmilla vaikuttajilla. Heidän kauttaan tehdyt yhteistyöt ovat kuitenkin usein osoittautuneet jopa toimivimmiksi.

 

3 Vastuullisen aito ja läpinäkyvä

Vastuullisuuden lisäksi suuria teemoja vuoden 2022 markkinoinnille ovat aitous ja läpinäkyvyys. Kuluttajat ja yritykset pysyvät todistetusti useimmin uskollisena niille brändeille, jotka ovat toiminnassaan läpinäkyviä. Brändin sanoman ja yrityksen toiminnan pitää siis pysyä mahdollisimman selkeänä ja avoimena asiakkaille.

Jos yritys ei pysty toimimaan avoimesti ja aidosti, jää se väistämättä muiden varjoon. Myös aitoutta arvostetaan aivan uudella tasolla. Asiakkaiden samaistuttavat tarinat ja rehelliset palautteet, sekä brändin kehittäminen niiden pohjalta, tuovat yritykselle kauan kaivattua samaistumispintaa ja inhimillisyyttä.

 

4 Evästeiden loppu häämöttää

Vaikka tarkasta aikataulusta ei olekaan tietoa, on selvää, että Google aikoo lopettaa kolmannen osapuolen evästeet vuoden 2022 alkupuolella. Tämä tulee väistämättä vaikuttamaan kaikkeen digitaaliseen markkinointiin. Muutos on luonnollista jatkoa GDPR tietosuoja-asetukselle, joka herätti kuluttajat tutustumaan enemmän jokaisen omaan online-yksityisyyteen.

Datan keruun suosiossa on noussut myös täysin evästeetön toiminta, jossa kuluttajat antavat suoraan tietoja yrityksille. Tämä voidaan toteuttaa esimerkiksi lomakkeiden tai kyselyjen avulla. Googlen uuden muutoksen tullessa kannattaa kuitenkin olla valmistautunut datan keräämisen hankaloitumiseen. Yrityksen CRM-työkalu kannattaa laittaa kuntoon, sillä sieltä löytyvä data tulee olemaan entistä arvokkaampaa.

 

5 Personoitu markkinointi – orgaanisesti vai maksetusti?

Sisältöjen personointi eri kohderyhmille on jo viime vuosina ollut tärkeää sisältömarkkinoinnissa, mutta siihen tullaan keskittymään entistä enemmän vuoden 2022 aikana. Sisällöt kannattaa aina kohdentaa ostopolun mukaan, jotta niillä voidaan vaikuttaa jokaiseen myyntiputken vaiheeseen.

Kohdennus ja personointi ovat tärkeitä sekä orgaanisessa että maksetussa mainonnassa. Molemmat vaativat paljon pohjatyötä, sekä toimivan sisällön luomista. Vaikka orgaanisella mainonnalla saa oikealla kohdennuksella hyviä tuloksia, tulee moni yritys panostamaan ensi vuonna eri tavalla myös maksettuun mainontaan, tarkkaan suunnitelluilla ja personoiduilla kampanjoilla.

 

Yhteenvetona: Ole rehellinen edelläkävijä muuttuvassa sisältömarkkinoinnissa

Vuosi 2022 tulee olemaan asiakaskeskeinen. Jos kuluneen vuoden aikana on toivuttu poikkeuksellisesta tilasta tuomalla yrityksen palveluja ja brändiä esiin, tullaan tulevana vuonna panostamaan enemmän itse palvelujen ja tuotteiden jalkauttamiseen asiakaslähtöisemmän sisällön avulla. Empaattinen lähestymistapa jatkuu, mutta mukaan pitää saada myös jotain uutta – esimerkiksi vastuullisuuden ja läpinäkyvyyden avulla. Suurempia panostuksia markkinointibudjetteihin voidaan myös odottaa, sillä uusien kanavien ja markkinointikeinojen testaaminen on kustannettava jostain.

 

Kaipaatko apua ensi vuoden markkinointihaasteiden suunnitteluun tai toteuttamiseen?

Nappaa haltuun ilmainen sisältömarkkinoinnin oppaamme!