Ehkä siksi, että kotiläksyjä ei ole tehty kunnolla. Ei ole mietitty, kenelle tehdään ja miksi tehdään. Puhutaan omista tuotteista ja prosesseista kun pitäisi puhua asiakasta kiinnostavista asioista. Tuijotellaan omaan napaan sen sijaan, että keskityttäisiin ratkomaan asiakkaan ongelmia – ei ole asetuttu asiakkaan asemaan, ei tunneta hänen todellisuuttaan.
Tunne kohderyhmäsi
Tiedätkö todella, keitä haluat tavoittaa? Millaisia he ovat? Mitä he toivovat ja mitkä ovat heidän tavoitteensa? Mitä he pelkäävät? Mitä he arvostavat?
Hyvän verkkosisällön luominen alkaa
markkinointipersoonista. Persoonat on asiakkaasi arkkityyppejä ja yleistyksiä, mutta antavat hyvän tuntuman siihen, miten ja millä heitä kannattaa puhutella. Useilla markkinoijilla persoonat ovat hyvin hanskassa, mutta jos eivät ole, kannattaa niiden määrittelystä aloittaa. Lisäksi persoonat elävät ajassa kuten me oikeatkin ihmiset. Jos persoonamäärittelysi on vuosien takaa, on tilanne päivitettävä vastaamaan tätä hetkeä.
Kohderyhmän tunteminen auttaa myös ymmärtämään millä teemoilla ja avainsanoilla he hakevat vastauksia kysymyksiinsä. Ja kun vielä analysoit millä hakusanoilla voit saavuttaa herruuden, on sisältötekemisesi tehokkaampaa ja tuloksellisempaa.
Tunne brändisi
Se suuri B-sana, josta puhutaan paljon ja kunnioittavasti. Juttu, jota toisinaan pidetään myyttisenä kaiken ratkojana. Ja hyvä niin, sillä sen merkitystä ei voi liikaa korostaa.
Jos et tunne brändiäsi ja ennen kaikkea jos sisällöntuottajasi eivät tunne brändiäsi, jää verkkosivustosi sisältö väistämättä torsoksi. Mikä pahinta, se saattaa toimia itseään vastaan, kaivaa maata liiketoimintasi perustusten alta.
- Millainen brändisi on, mikä on sen tyyli?
- Keitä brändisi puhuttelee?
- Puhutteleeko se oikeita kohderyhmiä?
- Miten se käyttäytyy, millaista puheenpartta viljelee?
- Miltä se näyttää?
Tunne sisältöstrategiasi
Aika usein näyttää siltä, että sisältöä suolletaan eetteriin ilman strategiaa. Tai jos sellainen on, on strategia kuitenkin tuotelähtöinen. Tahtoo siis sanoa, että strategia ei tuota vastaanottajan kannalta ehkä sitä kaikkein kiinnostavinta sisältöä.
- Sisällölliset teemat eli viestinnälliset kokonaisuudet, joihin sinulla ja organisaatiollasi on sekä sanottavaa että annettavaa ja jotka auttavat kohderyhmääsi onnistumaan ja saavuttamaan omia tavoitteitaan.
- Tavoitteet ja mittarit eli mitä haluat sisällön saavan aikaan ja miten mittaat sisällön tuloksellisuutta?
- Sisältötyypit eli millaisia formaatteja haluat olemassa olevien resurssien puitteissa suosia ja millaiset sisällöt sopivat mihinkin formaattiin.
- Julkaisuaikataulu eli toimintaa ohjaava suunnitelma milloin tapahtuu ja mitä tapahtuu. (Sisällöntuotanto on ihan oikeaa työtä ja jonkun osaavan on se tehtävä. Älä ulkoista “vain jollekin”, resursoi viisaasti.)
Tunne sisältösi
Onko verkkosivustosi sisältö rakentunut ja kasvanut vähitellen, orgaanisesti? Onko sinne lisätty asioita ja aina tarpeen mukaan? Tietääkö organisaatiossasi joku, millaisia kaikkea arkistojen aarteita sisällönhallintajärjestelmäsi syövereistä löytyy? Eikö? Olemassa olevien sisältöjen louhiminen kannattaa, sillä niiden luomiseksi on kuitenkin ponnisteltu aikanaan paljonkin.
Vanhoja sisältöjä syynätessä on syytä pohtia:
- Tukevatko olemassa olevat sisällöt strategiaasi?
- Ovatko sisällöt ajan tasalla? Jos eivät, miten niitä voisi päivittää?
- Ovatko sisällöt löydettävissä vai voisiko niitä optimoida ja linkittää paremmin?
- Voisiko jonkun sisällön julkaista uudelleen jossain toisessa sisältöformaatissa?
Tunne tuloksesi
Älä jätä sisältöjäsi oman onnen nojaan julkaisun jälkeen.
Seuraa niiden kehitystä ja iloitse kun tulokset ovat hyviä. Ja jos et saavuta tavoitteitasi, pyri ymmärtämään miksi niin on käynyt.
- Oliko aihe tai siihen valittu näkökulma väärä?
- Oliko sisältö optimoitu oikealle hakutermille?
- Olitko jakanut sisältöä omissa kanavissasi, olivatko kollegasi jakaneet?
- Oliko sitä mainostettu? Jos ei, miksi? Olisiko pitänyt?
- Oliko sisällössä selkeitä kehotteita (CTA)?
- Jne.
Sisällöt eivät ole oikotie onneen. Päinvastoin, tie voi olla pitkä ja kaarteleva. Mutta kun perille pääsee, on tunne sitäkin parempi.