Kävin hakemassa inspiraatiota ja lisää ymmärrystä Visualizing Knowledge -seminaarista pari viikkoa sitten. Se on tiedon visualisointiin keskittyvä seminaari ja puhujia on ympäri maailmaa. Tämän vuoden teemana oli Visualizing uncertainty, ja sitä tutkittiin laajasti eri näkökulmista.
Äärimmäisenä esimerkkinä epävarmuudesta mieleen jäi Nadja Kelmin puheenvuoro datan keräämisestä ja visualisoinnin hyödyistä sodan aikana. Heidän Ukrainalaisen ryhmänsä tavoitteena on Nadjan sanoin tuoda edes hieman järjestystä kaaoksen keskelle. He pyrkivät kertomaan ukrainalaisille mahdollisimman paljon faktoja sodan kulusta ja tilanteesta mahdollisimman nopeasti, sillä epäselvät tilanteet aiheuttavat helposti arvailuja ja pelkoa. Datan saaminen sota-alueelta on kuitenkin vaikeaa ja se on pirstaleista ja epävarmaa. Samoin epävarmaa on, missä töitä pystyy tekemään seuraavana päivänä ja onko sähköä saatavilla.
Erilaista epätäydellistä ja muuttuvaa dataa käsitteli Caroline Goullard, joka tiimeineen pyrkii auttamaan julkisen liikenteen kehittämisessä. He ovat kääntäneet ajatusmaailmansa jo kerätyn datan visualisoinnista “mahdollisuuksien visualisointiin”. Pohja-ajatuksena on, että nykyisen datan avulla tiedetään, missä paikoissa ihmiset haluavat kaupungissa käydä, ja Goullardin tiimin kehittämän visuaalisen strategisen kartan avulla voidaan tutkia sitä, miten niihin pääseminen eri puolilta kaupunkia on ja voisi olla mahdollista. Tässä tapauksessa datan keruuta ei rajoita radikaalin epävarmat olot vaan yksityisyyden suoja, joka estää keräämästä tarkempaa dataa. Ja sitä tietenkään ei haluta muuttaa.
Energiaviraston ekonomisti Juha Teirilä taas oli kertomassa siitä, miten syksyn 2022 epävarmojen sähkömarkkinoiden heilahduksia Suomessa seurattiin visualisointien avulla. Teirilä myös jakoi twitter-tilillään ahkerasti visualisoitua dataa auttaakseen myös tavallisia kansalaisia pysymään ajan tasalla. Sähkömarkkinoiden seurannassa datan visualisointia käytetään muutenkin, sillä visualisoinneista poikkeamien huomaaminen on paljon helpompaa kuin valtavasta datamassasta.
Kokonaisuudessaan todella mielenkiintoisen seminaarin tärkein anti oli ainakin itselleni se, että ajattelutavan muutoksella epävarmasta ja epätäydellisestä tiedosta voi saada hyödyllistä ja oivalluttavaa. Kuten Goullardin projektissa, aina ei ole olennaisinta selvittää, mitä on tapahtunut vaan visualisoida mahdollisuudet, joita halutaan tarjota. Yleisesti seminaari myös auttoi ymmärtämään, että dataa ja erilaista tietoa voi visualisoinnin avulla hyödyntää entistä paremmin myös markkinoinnissa ja kasvun tueksi. Visualisointi auttaa poimimaan oleellisimmat asiat ja poikkeamat, mutta lisäksi sillä voi jakaa tietoa aiheista, joista muuten joutuisi kirjoittamaan liuskakaupalla.
Jos haluaisit sparrailla esimerkiksi siitä, miten dataa voisi parhaiten hyödyntää markkinoinnissa tai miten visualisoida asiakkaillesi vaikeat tai laajat aiheet, autamme mielellämme! Varaa alta aika Antin kalenterista tai laita meille sähköpostia!