Nykyajan dataohjautuvassa markkinoinnissa tiedon visualisointi ei ole enää ylellisyys – se on välttämättömyys. Datan määrä maailmassa kasvaa huimaa vauhtia, ja tieto lisääntyy monilla eri osa-alueilla. Raakadataa, eli suoraan esimerkiksi eri järjestelmistä tulevaa dataa, syntyy enemmän kuin koskaan. Kyky muuttaa raakadataa selkeiksi ja vakuuttaviksi visuaalisiksi tarinoiksi voi erottaa brändin kilpailijoista ja mahdollistaa tehokkaamman päätöksenteon.
Tiedon visualisointi on prosessi, jossa raakadatasta tehdään merkityksellistä, havainnollistavaa ja ihmiselle mahdollisimman helposti ymmärrettävää. Oikein toteutettuna se mahdollistaa monimutkaisten asioiden selkeän viestinnän ilman pitkiä selitystekstejä.
Niin markkinoijien kuin muidenkin alojen ammattilaisten on analysoitava asiakaskäyttäytymistä, kampanjatuloksia, markkinatrendejä ja runsaasti muuta tietoa, jolla halutaan kertoa yrityksen menestyksestä, toiminnasta tai ympäristön muutoksista. Ilman visualisointia suurten tietomäärien tulkinta ja viestintä voi olla ylivoimaista, varsinkin tällä somen ja nopeiden viestien aikakaudella.
Tiedon visualisoinnista koituu monta etua:
Raakadata, eli esimerkiksi suoraan järjestelmästä tuleva data, on harvoin sellaisenaan käyttökelpoista. Sitä täytyy siivota ja analysoida, jotta oleellinen asia paljastuu. Tämä voi tapauksesta riippuen olla jopa itse visualisointia isompi työ.
Erityisesti analysointivaiheessa, mutta usein myös visualisointivaiheessa tarvitaan visualistin lisäksi myös asiantuntijan aikaa. Varsinkin haastavammissa ja laajemmissa visualisoinneissa on välttämätöntä, että suunnittelija voi pyöritellä vaihtoehtoja asiantuntijan kanssa ja saada palautetta ratkaisuistaan.
On myös tärkeää ymmärtää, että visualisointien skaala on laaja, ja osa niistä syntyy käden käänteessä. Esimerkiksi pelkkiin lukuihin perustuvat graafit, taitonomaiset visualisoinnit ja yksinkertaiset kartat ovat verrattain helppo toteuttaa. Tietyissä tapauksissa vaaditaan puolestaan usean ammattilaisen viikkojenkin työ. Tällaisia ovat esimerkiksi hyvin laajat ja hankalasti ymmärrettävät kokonaisuudet sekä tarkkaa ja yksiselitteistä esitystä vaativat kokonaisuudet, joissa ei saa jäädä sijaa väärinymmärryksille. Esimerkkeinä voisi mainita vaikkapa yrityksen strategian tai toimintatavan kuvaukset.
Myös eettiset näkökulma on tärkeää on ottaa huomioon suunnittelutyössä. Datan määrän kasvaessa on luottamuksen säilyttämiseksi kriittistä varmistaa, että visualisointi on tarkkaa. Myös tietolähteiden luotettavuus täytyy varmistaa. Infografiikasta puuttuu harmaa alue, ja kaikki on aina joko totta tai valhetta. Varsinkin lukuihin perustuvat infografiikat koetaan luotettavammiksi kuin pelkkä teksti, joten niiden tekeminen huolimattomasti tai etiikan vastaisesti aiheuttaa poikkeuksellisen suuren kolauksen luottamukselle.
Visualisoinnilla voi välittää tärkeitä viestejä sellaisissa paikoissa, joissa ne eivät muilla keinoilla pääse esiin, kuten somen nopeassa kuvavirrassa. Niillä voi myös kiinnittää huomion tai herättää kiinnostuksen ja johdattaa laajemman sisällön pariin. Jos sinusta tuntuu, että tieto ei ole selkeää tai helposti ymmärrettävää, kannattaa harkita visualisointia. Autamme mielellämme!