Suomalainen pyrkii usein löytämään asioista negatiiviset puolet ja löytämään syyn, miksi jokin asia ei toimi. Näkemys voi perustua oikeaan kokemukseen tai useammin kuulopuheisiin ja mielikuvaan jostain asiasta. Tämä on hyvin yleistä myös markkinoinnin osalta, josta monella on hyvin vahva mielipide. Tässä muutama näkemys, miksi inbound-markkinointi ei toimi.
1. Se on ohimenevä trendi
“Taas ovat markkinointi-ihmiset keksineet uuden hypetyksen, joilla riistää rahat tietämättömiltä. Varmaan menee muutama vuosi jonka jälkeen tulee uusi trendi ja nimitys markkinoinnille. Ei kannata tuommoisiin lähteä mukaan vaan tehdään niin kuin aina ennenkin. Se on turvallista.”
On totta, että sana on melkoinen hirviö suomeksi ja se voi automaattisesti herättää hylkimisreaktion. Toisaalta sille ei ole parempaakaan nimitystä olemassa koska esim. sisältömarkkinointi on vain yksi osa inbound-markkinoinnin laajempaa kokonaisuutta. Itse nimitykseen ei kuitenkaan kannata jumittua vaan sen siihen, mistä on kyse. Asiakkaalle tulee luoda arvoa ennen ja jälkeen ostopäätöksen, mikä on inbound-markkinoinnin ydin.
2. Tunnemme jo kaikki asiakkaamme
“Me tiedämme jo asiakkaamme ja potentiaaliset asiakkaamme, joten miksi tekisimme mitään markkinointia. Myyjämme käy kahvittelemassa asiakkaiden kanssa ja tekemässä jatkosopimuksia.“
Joillakin yrityksillä asiakaskunta voi toki olla hyvin rajattu. Silti voi miettiä, onko kaikkia mahdollisuuksia nähty ja voidaanko myös nykyisille asiakkaille luoda arvoa inbound-markkinoinnin avulla? Mitä sitten kun menetetään muutamia tärkeitä asiakkuuksia? Painetaanko paniikkinappulaa ja laitetaan myyjä tekemään kylmäsoittoja yrityksiin vai kontaktoidaanko jo markkinoinnin avulla tuotettuja iidejä?
3. Emme voi olla varmoja sen tuottavuudesta
“Ei me voida laittaa rahaa inbound-markkinointiin, jos emme tiedä varmuudella sen tuottavan enemmän kuin mitä siihen panostetaan. Meillä on resurssit niin tiukoilla että jatkuvasti taistellaan että pää pysyy pinnan yläpuolella.”
Investointeihin liittyy lähes aina riski siitä, että investointia ei saa takaisin varsinkaan lyhyellä aikavälillä. Sama pätee inbound-markkinointiin, joka on hyvin pitkäjänteistä tekemistä jossa tuloksia parannetaan jatkuvasti. Yksittäisestä lyhyestä sprintistä ei juuri ole iloa vaan hyviä tuloksia tehdään maratonilla oppimalla matkan varrella.
4. Meillä ei ole osaamista tehdä sitä
“Ei meidän yrityksessä ole ketään, joka olisi tehnyt inbound-markkinointia ja sen opettelu veisi liikaa aikaa.”
Yrityksissä on hyvin paljon osaamista, jota voidaan hyödyntää inbound-markkinoinnissa. Substanssiosaaminen tulee kuitenkin aina yrityksestä ja kyse on enemmän siitä, saadaanko sitä hyödynnettyä asiakkaiden hyödyksi. Vaikkei osaamista ja kokemusta olisi inbound-markkinoinnista, niin aina voi joko rekrytoida osaajan, luottaa kumppaniin tai molemmat. Suurimman osan tekemisestä voi ulkoistaa kumppanille, jolla on kyky kaivaa tarvittava tieto ja tuottaa sen avulla arvoa asiakkaille.
5. Meidän toimiala on niin erityinen
“Meidän toimialalla pätee ihan omat säännöt eikä tässä kentässä kukaan tee inbound-markkinointia. Miksi mekään tehtäisiin?”
Toimialat ovat niin erityisiä, että välillä ihmettelee missä niitä normaaleja toimialoja onkaan. Ihmisten käyttäytyminen ja päätöksentekoprosessit ovat perimmiltään kuitenkin hyvin samantyyppisiä riippumatta toimialasta. Lisäksi se, ettei kilpailijat ole sitä vielä tehneet voi olla pelkästään positiivinen asia. Tällöin voidaan saada etumatkaa kilpailijoihin nähden.
Kirjoitus on tehty kärjistäen mutta osittain oikeisiin argumentteihin perustuen, joita on vuosien varrella tullut vastaan. Oman kokemukseni mukaan inbound-markkinointi tuottaa hyviä tuloksia silloin kun siihen panostetaan riittävästi ja työtä tehdään pitkäjänteisesti. HubSpot on myös tutkinut asiakkaiden keskimääräisiä tuloksia, jotka ovat huikeita.
Tutustu inbound-markkinoinnin palveluihimme täältä!
Kimmo Saarinen
HubSpot-tiimin vetäjänä Kimmo auttaa asiakkaita löytämään ja hyödyntämään HubSpotin koko potentiaali konkreettisten tulosten saavuttamiseksi.