Monessa yrityksessä mietitään parhaillaan, miten markkinointi voisi tuottaa haluttuja tuloksia entistä edullisemmin. Kysyin neuvoa tekoälyltä, tuolta nykyajan Kirstiltä ja Torstilta.
Tekoäly antaa vastauksensa hetkessä. En ole kaikesta samaa mieltä: ensimmäinen mielessäni ollut markkinoinnin tehostamisen vinkki ei kuulunut joukkoon. Näppärä apuri ei vielä tiedä kaikkea, joten sen neuvoihin kannattaa suhtautua myötämielisen kriittisesti. Täydensin ja karsin tekoälyn tuottamaa vinkkilistaa oman kokemukseni perusteella.
Käytä markkinointibudjettisi tehokkaasti
Tärkeintä on tehokkuus – käytettävissä olevaa budjettia ei kannata ripotella sinne tänne. Keskity toimenpiteisiin ja kanaviin, jotka tuottavat yrityksellesi arvoa.
Nämä tekoälyn avulla tuotetut vinkit voit toteuttaa verraten edullisesti – tarvitset enimmäkseen aikaa ja osaamista. Jos joukossa on vinkkejä, joita et ole vielä kokeillut, testaa. Näet, millä keinoilla voit lisätä markkinoinnin tehokkuutta omassa toimintaympäristössäsi ja omaan budjettiisi sopeuttaen.
1. Tekoäly
Aloita käyttämällä maksuttomia tekoälysovelluksia ideointiin, sisältöjen luonnosteluun, variointiin ja visualisointiin. Tekemällä opit promptaamaan eli ohjeistamaan tekoälyä yhä paremmin. Tekoälyyn perustuvat työkalut nopeuttavat työtäsi myös esimerkiksi kielenhuollossa, käännöksissä ja videoiden viimeistelyssä.
2. Data ja analytiikka
Sisältöjen, kanavien ja kampanjoiden optimointi kannattaa aina, ja pienellä budjetilla toimittaessa optimoinnin merkitys vain kasvaa. Analysoi verkkosivujen, sosiaalisen median ja kampanjoiden toimivuutta jotta näet, mikä tuottaa haluttuja tuloksia ja mihin ei kannata panostaa.
3. Orgaaninen näkyvyys
Älä unohda orgaanisen näkyvyyden voimaa. Kohderyhmille relevantti ja hyvin optimoitu sisältö toimii ilman mainoskuluja. Aina et tarvitse uusia sisältöjä – päivitä ja optimoi aiheiltaan relevantit vanhemmat sisällöt, ja ne ovat kuin uusia.
4. Some
Aloita tai jatka aktiivista postaamista, kommentointia ja keskusteluihin osallistumista niissä somekanavissa, joissa asiakkaasikin ovat. Hyvä somesisältö on monipuolista ja aktivoivaa. Sen avulla kasvatat yleisöäsi ja verkostoidut kiinnostavien ihmisten kanssa.
5. Sähköpostimarkkinointi
Sähköposti on kustannustehokas ja toimiva markkinointikanava, kun kohdistat viestisi huolella. Muotoile vastaanottajille ajankohtainen viesti hyvin, jotta se aktivoi, ilahduttaa ja saa aikaan haluttua toimintaa.
6. Uudelleenkohdentaminen
Retargeting-kampanja on yleensä tehokas ja edullinen tapa saada sivustollasi vierailleet ihmiset palaamaan. Tarjoa yrityksestäsi ja tuotteestasi valmiiksi kiinnostuneelle yleisölle jotain, joka kannustaa heidät ottamaan yhteyttä.
7. Yhteistyö ja kumppanuudet
Verkostoidu ja hae kumppaneita, joiden kanssa voit tehdä vastavuoroista markkinointia: yhteisiä kampanjoita, vierasbloggaamista ja ristiinmarkkinointia. Yhteistyö toisen yrityksen tai mikrovaikuttajan kanssa lisää näkyvyyttä ja voi tuoda uusia asiakkaita ilman merkittäviä kustannuksia.
8. Suosittelut
Pyydä tyytyväisiltä asiakkailta palautetta ja suositteluja. Julkaise näitä verkkosivuillasi ja sosiaalisen median kanavissasi. Aidoilla asiakaspalautteilla ja asiakastarinoilla lisäät uskottavuutta ja luottamusta nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa.
Valitse kumppani, joka auttaa saamaan samalla rahalla enemmän
Hyvinä ja huonoina aikoina on tärkeää pysyä asiakkaiden mielessä. Jos markkinoinnin omat tekijäresurssit eivät riitä, pyydä apuun joustava ja idearikas markkinointikumppani. Saat tehokkaat, juuri sinun yrityksesi tilanteeseen sopivat toteutukset.
Investoi myös tulevaisuuteen
Huonotkaan ajat eivät kestä loputtomasti. Onko yrityksesi brändi kunnossa nousukautta varten? Voisivatko verkkosivunne tukea myyntiä nykyistä paremmin? Mitä hyötyjä maailman monipuolisimpaan asiakasjärjestelmään eli HubSpotiin siirtyminen toisi? Näitä kehitysaskelia voit valmistella jo nyt.
Kaikkea ei tarvitse tehdä itse
Meiltä saat tukea ja tehoa sekä markkinoinnin strategiseen suunnitteluun että taktiseen toteutukseen.
Terhi Bergius
Terhi ideoi ja kirjoittaa sisältöjä, jotka tuottavat arvoa sekä asiakkaille että heidän kohderyhmilleen. Hän on kokenut inbound-markkinoija, joka ei pelkää tarttua haastavaankaan aiheeseen.