Google Analytics 4 korvaa nykyisen Universal Analyticsin heinäkuussa 2023. Käyttäjien olisikin ollut hyvä päivittää webseurantansa uuteen muotoon kesäkuun 2022 loppuun mennessä, jotta vertailu tämän kesän tuloksiin on vuoden kuluttua mahdollista. Uusi Analytics aloittaa datan keruun nollasta eikä vanha tieto siirry Universalista neloseen. Vanhat luvut ovat saatavilla noin kuuden kuukauden ajan seurannan päättymisestä, ja sen jälkeen ne häviävät. Jos päivitys kuitenkin jäi lomajärjestelyiden jalkoihin, tee se viimeistään nyt!
GA4 ei ole vain päivitys vanhaan vaan kokonaan uusi tapa kerätä tietoa verkkosivuston tai applikaation käyttäjistä. Datakeruun malli muuttuu eikä kaikkia nykyisiä raportteja ole jatkossa saatavilla. Toki myös yksityisyyden suojaa on parannettu eikä esim ip-osoitteita enää kerätä ollenkaan. Myös anonymisoituun dataan perustuvat yleistävät mallit ovat kehittyneet ja antavat jatkossa parempaa tietoa niistä kävijöistä, joita ei pystytä tunnistamaan.
Tilanne on siis markkinoijan kannalta haastava, mutta ei suinkaan ainoastaan huono. Tämä muutos tuo mahdollisuuden tarkastella omaa analytiikan tilaa ja raportoinnin sisältöjä kriittisesti ja kehittävästi. Monet uudistuneet mittarit tuovat arvokasta tietoa sivuston tai sovelluksen käytöstä ja sisällön toimivuudesta. Uuden mallin mukaiset raportit voivat parhaimmillaan tuoda selkeyttä ja helppoutta webbitapahtumien seurantaan.
Nykyinen Universal Analytics -näkymä kannustaa uuden GA4-näkymän luomiseen ja itsessään tämä vaihe on yksinkertainen - siitä selviää muutamalla klikkauksella. Kun uusi datastream on luotu, se pitää vielä liittää sivustolle joko skriptinä julkaisujärjestelmän kautta tai, jos yrityksellä on käytössään Googlen Tag Manager, uutena tagina. Tämän lisäyksen jälkeen tieto alkaa virrata, ja tulokset ovat näkyvillä vuorokauden kuluessa.
Linkitykset esimerkiksi Googlen Search Consoleen ja Adsiin ovat myös nopeasti tehtyjä. Näiden liitosten avulla saadaan liikenteen lähteet talteen oikein heti alusta asti, mikä on tietysti markkinoinnille arvokasta tietoa.
Tämän jälkeen alkaakin sitten se isompi mietintä. Mitkä ovat liiketoiminnan kannalta avainasemassa olevat mittarit ja tavoitteet, ja miten niihin päästään? Miten ottaa huomioon myös se osa käyttäjistä, jotka eivät halua itseään seurattavan? Miten tehdä verkkosivukokemuksesta käyttäjälle toimiva ja miellyttävä? Miten nämä kaikki kysymykset kääntyvät konkreettisiksi, analytiikkaan määriteltäviksi sivustotapahtumiksi ja konversiopisteiksi?
Monella yrityksellä on epäilemättä edessään iso työ, kun analytiikka täytyy rakentaa alusta asti uudestaan. Me Blinkillä olemme asiakkaidemme tukena ja autamme muutoksessa alusta loppuun. Uskomme vakaasti, että kun työn aloittaa nyt ja jatkaa raportoinnin kehitystä koko loppuvuoden ajan, tuloksena on entistä parempi seuranta - joka palvelee myös liiketoiminnan kehitystä.
Ota meihin yhteyttä ja kysy lisää, niin pannaan analytiikka-asiat kuntoon!