Helposti kohdennettava digitaalinen markkinointi tuo tuloksia
Digitaalinen markkinointi tarkoittaa digitaalisissa kanavissa tapahtuvaa mainontaa. Digimarkkinoinnin avulla saat kohderyhmät tehokkaasti kiinni eri kanavissa sillä kohdentaminen on helppoa ja markkinointi on kustannustehokasta. Tavoitat digitaalisen markkinoinnin avulla yleisösi esimerkiksi Facebookissa, Instagramissa, TikTokissa, LinkedInissä ja Googlessa. Autamme sinua luomaan tuloksellista digimarkkinointia!
Digitaalisen markkinoinnin edut
-
Tavoitat asiakkaasi kustannustehokkaasti
-
Markkinointi on tarkasti mitattavaa
-
Mainontaa on helppo kohdentaa
Digitaalinen markkinointi tavoittaa kohderyhmäsi helposti ja kustannustehokkaasti. Digitaalisessa kanavissa markkinointi on helposti muokattavissa ja optimoitavissa tilanteiden vaihtuessa.
Mitä digitaalinen markkinointi on?
Digitaalinen markkinointi on verkossa tapahtuvaa markkinointia. Käsitteen alle jäävät niin sosiaalisen median markkinointi kuin myös Googlessa tapahtuva markkinointi. Googlessa voit nostaa yrityksesi esiin esimerkiksi hakusana- tai display-mainonnalla.
Sosiaalisen median markkinointi sisältää yleensä kaikki tunnetuimmat kanavat; Facebook, Instagram, TikTok ja LinkedIn. Kanavissa voit tehdä maksettua mainontaa sekä orgaanisia päivityksiä ilman mainosrahaa.
Natiivimainonta taas koostuu sanomalehtien verkkoversioissa olevista mainoksista, jotka sopeutuvat ympäristöönsä ja ohjaavat lukemaan tiettyä sisältöä, esimerkiksi artikkelia tai blogia. Natiivimainonta on tehokas keino tavoittaa suuria yleisöä ja saada sisällölle sitoutuneita lukijoita.
Missä digitaalisissa kanavissa tavoitat asiakkaasi?
Blinkin asiantuntijat auttavat sinua löytämään oikeat kanavat kohderyhmäsi dataan perustuen. Suunnittelemme, toteutamme, optimoimme ja analysoimme erilaiset digitaaliset kampanjat ja tulokset.
Digitaalisen median kanavista voit tavoittaa lähes jokaisen suomalaisen ja ne sopivat sekä B2B- ja B2C-markkinointiin. Sosiaalisen median kanavissa kuten Facebookissa, LinkedInissä, Instagramissa ja TikTokissa kasvatat myös brändisi tunnettuutta.
Googlen hakusanamainonnan kautta tavoitat asiakkaat, jotka osaavat jo hakea palveluasi tai tuotettasi. Googlen display-mainonnan avulla taas brändiäsi näkyväksi. Somekanavien kautta tapahtuvalla retargeting-mainonnalla tavoitat jo yrityksestäsi kiinnostuneet potentiaaliset asiakkaat ja käännät heidät yrityksesi asiakkaiksi.
Digitaalisen markkinoinnin palvelut
-
Sosiaalisen median tilien ylläpito
-
Sosiaalisen median mainoskampanjat
-
Google-mainonnan rakentaminen, optimointi ja ylläpito
-
Digitaalisen markkinoinnin tulosten seuranta
-
Sosiaalisen median strategia
-
Natiivimainonnan kampanjat, optimointi ja ylläpito
-
Orgaaniset sosiaalisen median päivitykset
Inbound- ja outbound-markkinoinnin palvelut
Inbound- ja outbound-markkinointi ovat kaksi eri tapaa tehdä markkinointia ja mainontaa. Inbound-markkinointi houkuttelee asiakkaita kiinnostavan sisällön ja asiakkaalle luotavan lisäarvon avulla. Asiakas löytää yrityksen itse – juuri oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa. Inbound-markkinointia tehdään erityisesti digitaalisissa kanavissa kuten verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa, hakukoneissa ja sähköpostikampanjoissa.
Outbound-markkinointi taas lähestyy asiakkaita suoraan eri kanavissa, esimerkiksi mainoksien, suoramarkkinoinnin tai ostetun mainostilan kautta. Outbound-markkinoinnin tavoite on tavoittaa mahdollisimman monta potentiaalista asiakasta mahdollisimman nopeasti. Outbound-markkinointi myös keskittyy enemmän yrityksen haluihin, kun taas inbound-markkinointi huomioi enemmän yksittäisen asiakkaan tarpeet.
Kannattaa muistaa, että toimiva mainonta ja markkinointiviestintä sisältävät usein sekä inbound- ja outbound-markkinointia. Nämä molemmat sisältävät tehokkaita tapoja houkutella asiakkaita yrityksen palvelujen pariin. Lue lisää sisältömarkkinoinnista Blinkin oppaasta!
Valitse toimivat markkinointikanavat ja -keinot
Millaista markkinointia yrityksesi kannattaa tehdä? Valitsemalla oikeat markkinointikeinot muodostat toimivan kokonaisuuden, joka tukee yrityksen brändiä ja kasvustrategiaa. Perinteinen outbound-markkinointi ja nykyaikainen inbound-markkinointi sopivat hyvin yhteen – usein tehokas markkinointikokonaisuus edellyttääkin näiden molempien palvelujen käyttämistä.
Tärkeintä on tunnistaa mitkä keinot ja kanavat toimivat lukujen valossa juuri sinun yrityksellesi. Tämä vaatii usein ostajapersoonien ja ostopolkujen määritystä. Kun asiakas tunnetaan perusteellisesti on toimivimman viestin, ulkoasun, markkinointikeinojen ja kanavien valinta lasten leikkiä.
Perinteinen markkinointiviestintä (outbound):
- Lineaarisesti toteutettua markkinointia rajoitetuissa kanavissa
- Fyysistä sisältöä, joka pyrkii kiinnittämään asiakkaan huomion (esim. printti-, televisio- ja radio sekä ulkomainonta)
- Suorat lähestymiset asiakkaaseen (esim. kylmäsoitot ja suorat viestit)
- Yleisö on hyvin laaja eikä kohdenna tarkasti tiettyihin ostajapersooniin
- Kilpailee koko ajan asiakkaan huomiosta
- Markkinoinnin tehokkuutta on hankala mitata
Digitaalinen markkinointiviestintä (inbound):
- Monikanavaista markkinointia digitaalisissa kanavissa (esim. verkkosivut, sosiaalinen media, display-mainonta, sähköpostimarkkinointi)
- Keskittyy liidigenerointiin informatiivisen sisällön kautta
- Tarjoaa hakukoneoptimoitua ja laadukasta sisältöä, joka tarjoaa ratkaisun asiakkaan ongelmaan
- Kohdennettu tarkasti kohderyhmien ja yksittäisten ostajapersoonien mukaan
- Usein myös interaktiivisessa muodossa
- Mitattavissa ja seurattavissa analytiikkatyökalujen kautta
Digitaalinen markkinointi on tärkeä osa inbound-markkinointia
Inbound-markkinointi johdattaa asiakkaasi yrityksesi luokse ja palvelee heitä ostopolun eri vaiheissa. Digitaalinen markkinointi on läsnä erityisesti tietoisuusvaiheessa, kun yrityksesi tavoittelee uusia asiakkaita. Retargeting-markkinointi taas puree vertailu- ja ostovaiheessa. Digitaalisen markkinointi toimii yhdessä etenkin laadukkaan sisällöntuotannon sekä hakukoneoptimoinnin kanssa.
Inbound-markkinoinnissa kohdentaminen on elintärkeää. Kohdentamalla mainontaa yritys pystyy saavuttamaan halutun kohderyhmän ja luomaan heihin vaikutuksen. Kohdennetulla mainonnalla voidaan myös tehostaa mainosbudjetin käyttöä. Tuloksellinen markkinointi ja mainonta vaativat yleensä niin pieniä kuin suuria investointeja, joten budjetista on tärkeää saada kaikki irti. Digitaalisen markkinoinnin parhaita puolia ovat ehdottomasti erinomainen kohdennettavuus ja kustannustehokkuus.
Mitkä ovat digitaalisen markkinoinnin tärkeimmät mittarit?
Markkinoinnin avainluvut eli KPI:t määritetään aina erikseen jokaisen asiakkaan tarpeiden ja toiveiden mukaan. Nämä mittarit määrittävät mitä lukuja markkinoinnissa ensisijaisesti halutaan seurata. Digitaalisen markkinoinnin mittaamisessa toistuvat kuitenkin aina myös kaikki yleisimmät ja tärkeimmät mittarit. Näitä ovat CPC, CTR ja mainonnan konversioprosentti. CPC tarkoittaa, kuinka paljon yksi klikkaus on maksanut ja CTR kertoo, kuinka moni mainoksen nähnyt on klikannut sitä. Konversioprosentti taas kertoo, kuinka suuri osuus mainoksen katselijoista on ostanut tai tehnyt muun toivotun toimenpiteen verkkosivustolla, kuten täyttänyt yhteydenottolomakkeen. Näitä mittareita seuraamalla arvioimme ja optimoimme mainonnan tehokkuutta.
Näin valitset oikeat markkinoinnin työkalut ja mittarit.
Katso myös
-
Inbound-markkinointi
Inbound-markkinoinnin avulla rakennat yrityksellesi dataohjautuvan markkinointimallin, joka tuo potentiaalisia asiakkaita sivustollesi, konvertoi kävijäliikenteestä liidejä, hoivaa liidit myyntivalmiiksi ja diilit edelleen lojaaleiksi asiakkuuksiksi.
-
Avainmittaristo ja avainanalytiikka
Oikein valittujen mittareiden avulla yritys voi seurata markkinoinnin tehokkuutta ja tehdä tarvittavia muutoksia.
-
Sisällöntuotanto
Sisällöntuotanto on olennainen osa markkinointia ja yrityksen brändin rakentamista. Se tarjoaa asiakkaille arvokasta tietoa eri sisältöformaateissa.