Ohita navigaatio
Teknologiat

Markkinoinnin automaatio

Teknologia_alasivu

Markkinoinnin automaatiot osaksi strategiaa

Markkinoinnin automaatio on tullut viime vuosina yhä tärkeämmäksi osaksi yritysten markkinointistrategiaa. Se tarkoittaa erilaisten teknologisten ratkaisujen käyttöä markkinoinnin prosessien automatisoimiseksi ja tehostamiseksi. Markkinoinnin automaatio auttaa yrityksiä säästämään aikaa ja rahaa, parantamaan myynnin tehokkuutta sekä tarjoamaan parempaa asiakaskokemusta.

  1. Automatisoi toistuvat markkinoinnin ja myynnin toimenpiteet

  2. Säästä markkinoinnin rahaa ja myynnin aikaa

  3. Hyödynnä workflow-hoitomallit ja liidipisteytys

Markkinoinnin automaatio on yrityksesi paras myyjä ja innokkain asiakaspalvelija ilman fyysisen maailman rajoitteita – hereillä, motivoitunut ja fokuksessa 24/7. Automaation avulla palvelet samalla tehokkuudella ja tarkkuudella rajatonta määrää ihmisiä.

Mitä markkinoinnin automaatio on?

Markkinoinnin automaatio tarkoittaa markkinoinnin toistuvien toimenpiteiden automatisoimista. Toimenpiteet voivat olla sekä sisäisiä (esim. kontaktidatan päivitys ja muistutusviestit) että ulkoisia (esim. sähköpostiviestit ja sosiaalisen median päivitykset.

Markkinoinnin automaation teknologia mahdollistaa myös erilaisten hoitomallien toteuttamisen, jolloin kukin viestien vastaanottaja saa yksilöityä ja oikea-aikaista palvelua perustuen juuri tämän tilanteeseen, käyttäytymiseen tai ostoprosessin vaiheeseen. Automatisoidut viestiketjut voivat liittyä esimerkiksi lisäinformaation tarjoamiseen, personoituihin suosituksiin, retargetointiin tai kesken jätetyn ostoskorin uudelleenaktivointiin.

Mitä hyötyä on markkinoinnin automaatiosta?

Oikein käytettynä markkinoinnin automaatio säästää yrityksen markkinoinnissa rahaa, aikaa ja vaivaa. Automaation avulla myynti ja markkinointi toimii tehokkaammin kun rutiininomaiset tehtävät voidaan ulkoistaa teknologialle. Tämä tuo myös lisää tuloksia, kun yritys pystyy samaan aikaan palvelemaan laadukkaasti isoa joukkoja liidejä.

Markkinoinnin automaatio myös nopeuttaa ostoprosessia. Kun ostopolulla eteneminen voi tapahtua yötä päivää eivät esimerkiksi vuorokauden ajat tai maantieteellinen sijainti tuo viivettä ostoprosessiin. Tunnistat myös tarkasti missä ostopolun vaiheessa liidit ovat.

Liidi kaipaa erilaista sisältöä, viestintää ja palvelua ostoprosessin vaiheesta riippuen. Automaation avulla liidin käyttäytyminen käynnistää tälle ajankohtaiset viestit ja hoitomallin, jonka mukaan asiakasta palvellaan. Näin palvelu tapahtuu reaaliaikaisesti, juuri silloin kun liidi on kyseisen asian parissa. Tämä kaikki johtaa parempaan asiakaskokemukseen. Kun palvelu ja viestintä on personoitua, oikeaan aikaan tapahtuvaa ja tarkkaa, on palvelukokemuskin huimasti parempi.

5 syytä hyödyntää markkinoinnin automaatiota

  1. Kun ette saa käännettyä prospekteja liideiksi

  2. Kun myynnin aika ei riitä hoitamaan kaikkia liidejä

  3. Kun liidit ovat heikkolaatuisia “renkaanpotkijoita”

  4. Kun haluat tehostaa myyntiä

  5. Kun olet kehittämässä digitaalista markkinointia

Hoivaa liidejä automaattisesti eteenpäin ostopolulla

Markkinoinnin automaatio rakentaa samaan aikaan parempaa asiakaskokemusta ja tehostaa yrityksen omia markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun prosesseja. Automaation avulla yritys hoivaa liidiä eteenpäin ostopolulla. Automaation avulla voidaan liidiin olla luontevasti yhteydessä juuri oikeissa hetkissä, jolloin todennäköisyys konvertointiin on suurempi. Ei ole tuulesta temmattua, että liidien automatisoitua hoivaamista hyödyntävät yritykset tekevät enemmän myyntiä – pienemmillä kuluilla. Hoivatut liidit yleensä tekevät myös suurempia ostoksia kuin ne liidit, joita ei ole “nurturoitu”.

Blink_hubspot_kuvitus_1200x900px

Markkinoinnin automaation viitekehys ostopolun eri vaiheissa:

Markkinoinnin automaation lähestymistapa perustuu ostopolku-ajatukselle. Ostaminen tapahtuu vaiheissa ja siihen liittyy aina tietty harkinta-aika.

  1. Tietoisuusvaihe. Kun ostajapersoona tulee tietoiseksi oston tarpeesta, houkuttele prospekti huomaamaan yrityksesi ja palvelusi.

  2. Kartoitusvaihe. Kun ostajapersoona kartoittaa erilaisia mahdollisuuksia asiansa ratkaisemiseksi, tarjoa yrityksen palveluihin liittyvää lisäarvoa esimerkiksi laadukkaan sisällön kautta.

  3. Vertailuvaihe. Kun ostajapersoona on jo hahmotellut ratkaisuvaihtoehtoja ja muokannut tarvettaan tarkempaan muotoon, kerro yrityksen kilpailueduista kiinnostavalla tavalla.

  4. Ostovaihe. Kun ostajapersoona tekee ostopäätöksen, tue ostamista ja argumentoi yrityksesi valinnan puolesta. Ole läsnä relevantilla tavalla koko ostoprosessin ajan silloin kun ostopäätöksen muodostuminen kestää useita kuukausia tai pidempäänkin.

  5. Ilahdutusvaihe. Kun ostajapersoonasta tulee asiakas, auta asiakasta olemaan tyytyväinen asiakas. Näin asiakas haluaa ostaa lisää ja kertoa kokemuksistaan eteenpäin.

Funneli vai vauhtipyörä?

Vaikka tätä ostopolku-mallia kuvataan usein funnelina, on se oikeastaan toistuva kehä, jossa hyvä kiertää ja asiakkuus säilyy ja kehittyy myös kaupan jälkeen. Markkinointiautomaation avulla näitä kaikkia ostamisen eri vaiheita voidaan tukea tehokkaasti ja oikea-aikaisesti ostajapersoonan käyttäytymiseen pohjautuen. 

 

Hyödynnä workflow ja liidipisteytys markkinointiautomaation tehostamisessa

Yksinkertaisimmillaan markkinoinnin automaatio on esimerkiksi vahvistusviestin lähteminen tapahtumaan ilmoittautuneelle liidille. Markkinointiautomaatio voi kuitenkin olla myös paljon muuta.

Erilaiset workflowt (hoitomallit) ovat markkinoinnin automaation keskiössä. Workflow on sarja valmiiksi määriteltyjä toimenpiteitä; esimerkiksi sähköposti- tai tekstiviestejä, kontaktien merkintöjä ja myynnin muistutuksia. Ne aktivoituvat aina asiakkaan käyttäytymisestä ostopolun varrella. Tietynlaisesta käyttäytymisestä seuraa aina tietynlainen viestiketju, joka voi näyttää hyvinkin erilaiselta asiakkaan tekemien valintojen mukaan. Workflown avulla luot lukuisia erilaisia mahdollisuuksia haarauttaa markkinoinnin automaatiota eri poluille.

Ota markkinointiautomaatiossa käyttöön myös liidipisteytys. Liidejä voidaan ohjelmallisesti laaduttaa (kvalifioida) ja luokitella. Pisteytyksen perusteena voi olla esimerkiksi käyttäytyminen sivustolla sekä reagointi yrityksen markkinointiviesteihin. Myynnin kontaktointilistalle voidaan esimerkiksi ohjata ensisijaisesti ne, jotka vastaavat tarkimmin määriteltyä ostajapersoonaa ja vaikuttavat olevan ostamisessaan siinä vaiheessa, että myynnin kannattaa kontaktoida heidät. Näin myynti voi käyttää aikansa tehokkaasti keskittymällä koko liidikannasta niihin, jotka juuri sillä hetkellä vaikuttavat potentiaalisimmilta.

Katso myös

  • Growth-Driven Design

    Growth-Driven Design

    Growth-Driven Design -malli tarjoaa mahdollisuuden kehittää sivustoa jatkuvasti käyttäjien tarpeiden mukaan.
  • HubSpot-sivustot

    HubSpot-sivustot

    HubSpot CMS on monipuolinen ja käyttäjäystävällinen verkkosivualusta. Sen avulla voit jatkuvasti parantaa kävijöiden asiakaskokemusta ja liidikonversiota.
  • Verkkopalvelun auditointi

    Verkkopalvelun auditointi

    Auditoinnilla varmistetaan sivuston toimivuus, turvallisuus, käyttäjäystävällisyys sekä mahdollisimman hyvä hakukonenäkyvyyttä.
  • Verkkosivuprojektit

    Verkkosivuprojektit

    Oikeanlainen verkkosivu tukee yrityksen brändiä, kerryttää enemmän liidejä ja parantaa löydettävyyttä hakukoneissa. 
Automatisoidaanko teidän markkinointia?

Ota yhteyttä tai varaa aika kalenteristani!

Antti Tolonen Toimitusjohtaja antti@blinkhelsinki.fi 050 348 0347