Lähtökohdat
Älvsbytalo on tehnyt Blinkin kanssa yhteistyötä vuodesta 2020 lähtien monipuolisesti markkinoinnin kaikilla osa-alueilla. Kokonaisvaltainen markkinoinnin tarpeita palveleva työkalu oli kuitenkin puuttunut ja vuonna 2022 sille lähdettiin etsimään vaihtoehtoja. HubSpot valikoitui parhaaksi työkaluksi ja se otettiin käyttöön koko konsernissa vuoden 2023 syksyllä.
Suomessa käyttöönoton toteutti Blink ja Ruotsissa ja Norjassa paikallinen HubSpot-kumppani. CRM-integraation teknisenä kumppanina on kolmas osapuoli Ruotsista. Yhteistyötä on tehty tiiviisti lähes viikottain eri osapuolten välillä.
Olin tyytyväinen, kun Blinkillä oli vahvaa HubSpot-osaamista ja pystyimme jatkamaan kokonaisvaltaista yhteistyötä myös tälla saralla. Käyttöönotto on osoittanut, että valinta on ollut oikea ja Blink tukee käytössä nopealla reagoinnilla ja tekee kehitysehdotuksia proaktiivisesti.

Esimerkki HubSpotin workflowsta

HubSpot-käyttöönotto
Käyttöönotto tehtiin jokaisessa maassa omaan HubSpot-portaaliin erityisesti markkinoiden eroavaisuuden ja CRM-integraation vuoksi. Oli tärkeää saada HubSpot melko pikaisesti käyttöön, jotta aiemmista työkaluista voitiin luopua ja aloittaa uusien mahdollisuuksien hyödyntäminen rakennusalan haastavassa markkinatilanteessa. Ruotsissa ja Norjassa oli aloitettu jo aiemmin, mutta Suomen osalta kirittiin nopeasti muiden rinnalle.
HubSpot-käyttöönotossa teimme muun muassa seuraavat toimenpiteet:
- Nykyisen kontaktikannan datan määrittely, asetukset ja tuonti HubSpotiin
- Ulkoisen sivuston lomakkeiden datan määrittely ja asetukset
- Sähköpostipohjien suunnittelu ja rakentaminen HubSpotiin
- Domain-asetukset sähköpostien lähetystä varten
- SoMe- ja Ads-tilien yhdistäminen
- Sisäiset automaatiot kontaktien statuksille (mm. kontaktien vaihe ja marketing contact status)
- CRM-integraatiota varten tarvittavat HubSpotin määrittelyt ja automaatiot
- HubSpot-koulutukset työkalujen käyttöön
Käyttöönotto on mennyt todella asiantuntevasti ja jouhevasti. Olen pystynyt luottamaan, että asiat etenevät suunnitellusti. Meille tärkeän CRM-integraation osalta Blink on varmistanut, että olemme valmiita sen edetessä ja antanut arvokkaita neuvoja, mitä liiketoiminnan kannalta oleellisia tietoja pitäisi siirtyä järjestelmien välillä.

Esimerkkejä kohdennetuista CTA-elementeistä

HubSpotin jatkuva kehitys ja tuki
Käyttöönoton jälkeen kehitystä on tehty jatkuvasti. Merkittävämpinä asioina on luotu eri kontaktisegmenteille kohdennettuja CTA:ita sivustolle ja sähköpostiautomaatiopolkuja. Lisäksi HubSpot tukee saumattomasti markkinoinnin kampanjoinnissa ja tulosten seurannassa, mikä mahdollistaa aiempaa ketterämmän tekemisen ja paremman kampanjoiden optimoinnin.
CRM-integraation myötä myynti saa lähes reaaliaikaisesti tiedon kontaktien aktiivisuudesta. He ovat olleet tyytyväisiä saadessaan tarkempaa tietoa myyntityönsä tueksi. Integraatiotyötä jatketaan edelleen CRM:stä ja toiminnanohjausjärjestelmästä HubSpotiin siirtyvän tiedon parissa.
Blinkin osaaminen on huomattu myös muualla konsernissa. Ruotsin ja Norjan markkinointivastaavat ovat kehuneet Blinkiä hyvästä ja asiantuntevasta työstä HubSpotin parissa. Suomessa on tehty asioita, joista he ovat olleet vaikuttuneita ja haluavat myös itselleen käyttöön. Tästä on hyvä jatkaa!

Älvsbytalo valmistaa muuttovalmiita omakotitaloja Ruotsissa. Yhtiö kuuluu Älvsbyhus-konserniin, joka on Pohjoismaiden johtava talovalmistaja ja perheyritys kolmannessa polvessa. Konserni on suunnitellut, valmistanut ja pystyttänyt jo yli 43 000 muuttovalmista taloa Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa.
Älvsbytalo rakentaa asiakkaittensa kodit markkinoiden kilpailukykyisimpään hintaan, laadusta tinkimättä. Asiakkaat ovat tutkitusti koko toimialan tyytyväisimpiä talotoimitukseensa – ovat olleet jo koko 2000-luvun ajan. (Rakennustutkimus RTS Oy, 2023).