Lähtökohdat
Keksi Agency lähti etsimään CRM-järjestelmää, kun tarve järjestelmällisemmän ja tehokkaamman myynnin tekemiseen sekä raportointiin oli käynyt ilmeiseksi. Heillä oli hieman aiempaa kokemusta myynnin työkaluista, mutta tässä vaiheessa aktiivisessa käytössä oli vain projektinhallintaan tarkoitettu ohjelmisto, johon myyntiputkesta saatiin lähinnä myynnin loppuvaiheen toiminnot, kuten lähetetyt tarjoukset.
CRM:n lisäksi Keksi halusi uudistaa sivustoaan ja sivustoalustaansa, joka ei toiminut halutulla tavalla. Vaihtoehtojen kartoituksen jälkeen HubSpot valikoitui sekä uudeksi myynnin työkaluksi että alustaksi verkkosivustolle. Käyttöönoton aikaan (alkukesästä 2024) vallinneesta haastavasta markkinatilanteesta huolimatta Keksillä oli rohkeutta investoida uuteen kasvun mahdollistamiseksi.
HubSpot Sales Pron käyttöönotto
Käyttöönotto tehtiin tiiviillä aikataululla pääasiassa yhden kuukauden aikana. Järjestelmä haluttiin ottaa tehokkaasti ja nopeasti hyötykäyttöön ja samalla siirtää kaikki käynnissä olevat myyntimahdollisuudet irrallisista muistiinpanoista HubSpotiin. Tässä onnistuttiin erinomaisesti, kun molemmat osapuolet pitivät kiinni yhteisesti sovitusta aikataulusta.
HubSpot Sales -käyttöönoton vaiheita olivat muun muassa:
- Myyntiprosessin vaiheiden ja toimenpiteiden määrittely yhteisessä workshopissa
- Myyntiprosessin suunnittelu ja toteutus HubSpotiin
- Nykyisen kontaktikannan validointi ja kontaktien tuonti HubSpotiin
- Myyntiputken automaatioiden määrittely ja rakentaminen
- Koulutukset HubSpot-työkalujen tehokkaaseen käyttöön.
Esimerkki laskutusennusteen raportoinnista
Lopputulos
Keksillä on nyt hyvin myyntiä tukeva järjestelmä, jossa kaikki keskustelut, myynnin liidit ja seuranta toimivat saumattomasti. Heti käyttöönoton jälkeen Keksillä on lähdetty aktiivisesti hyödyntämään esimerkiksi dokumentteja, sähköpostipohjia ja sekvenssejä. Myös HubSpotin mobiilisovellus on koettu erityisen hyödylliseksi liidien aktiivisuuden seurannassa.
HubSpot Sales Pro:n avulla automaatiot tehostavat tekemistä kun diilit siirtyvät myyntiputkessa, tehtävät ja liidit luodaan sekä data pidetään ajantasalla. Jatkossa HubSpot mahdollistaa tekemisen laajentamisen myynnin puolelta esimerkiksi markkinoinnin toimenpiteisiin.
Keksi on visuaalisen viestinnän ratkaiseva kumppani. Keksin palveluita ovat muun muassa strateginen visuaalisen viestinnän suunnittelu, erilaiset kuva- ja videotuotannot sekä informaatiomuotoilu. Asiakkaisiin lukeutuvat monet Suomen johtavat yritykset, julkishallinnon toimijat sekä liitot ja järjestöt.