Ohita navigaatio
Viaton vai rakastaja

Millainen on brändisi arkkityyppi?

Oletko tekemässä brändiuudistusta ja mietit millaisia työkaluja käyttäisit apunasi? Yksi hyvä tapa hahmottaa uudistuksen suuntaa on käyttää arkkityyppejä. Arkkityyppi on nimensä mukaisesti tyypillinen ja helposti tunnistettava esimerkki jostain tietystä asiasta tai henkilöstä – tässä tapauksessa brändistä.
blink_arkkityyppi_1600x750

Brändin arkkityyppi on tyypillinen ja helposti tunnistettava esimerkki, jonka kaikki tunnistavat. Mikä on sinun brändisi arkkityyppi? Katso tästä!

Ajattelepa suosikkibrändejäsi, vaikkapa vaatteita. Luultavasti olet tykästynyt tietyn merkkisiin farkkuihin ja käytät mielelläsi juuri sen yhden brändin tennareita. Ne tuntuvat vaan oikeilta, tutuilta ja luotettavilta sekä kuvastavat persoonallisuuttasi. Olet saattanut rakentaa myös kotiteatterisi juuri sen yhden valmistajan tuotteista, koska sinusta ne edustavat äänenlaadultaan, käytettävyydeltään ja muotoilultaan omia ideaalejasi. 

Luultavimmin ideaalisi ovat erilaisia erilaisten tuoteryhmien tai palveluiden suhteen. Pukeutumisessasi saatat suosia luovaa hulluutta, kun taas elektroniikan suhteen arvostat kenties insinöörimäistä ajattelua. Kuulostaako tutulta? Seuraa juonipaljastus. 

Menestyvät brändit suunnitellaan omiksi persoonallisuuksikseen. Sellaisiksi, jotka erottuvat kilpailijoistaan ja vetoavat kohderyhmiinsä. Huolella mietitty persoonallisuus ohjaa tekemistä ja auttaa arvioimaan millaiset toimet ja temput brändille sopivat. 

Millainen sinun brändisi persoonallisuus on ja millainen se voisi olla? Mieti porukalla! Tässä muutama arkkityyppi pohdintojen pohjaksi.

PS. Lue myös miten luot brändille merkitysen!

Viaton

Tämä arkkityyppi viestii onnellisuutta ja hyvyyttä, optimismia ja turvallisuutta, romantiikkaa ja nuoruutta. Esimerkkeinä Coca-Cola, Nintendo Wii ja Dove. 

Tietäjä


Tietäjä on sitoutunut tuomaan maailmaan lisää näkemystä ja viisautta. Hän on mentori tai neuvonantaja. Esimerkkejä tietäjistä ovat Google ja Philips, kuten myös kotoinen Helsingin Sanomat.

Seikkailija

Hän saa inspiraationsa matkustelusta, riskeistä, löytämisestä ja uusista kokemuksista. Esimerkiksi Jeep, Red Bull ja Halti ovat kaikki seikkailijoita tyynni.

Kapinallinen 


Kyseenalaistaa auktoriteetit ja rikkoo sääntöjä. Kapinallinen ajaa vallankumousta. Esimerkiksi Virgin, Harley-Davidson, Diesel Jeans sekä the other danish guy vaikuttavat varsin kapinoivilta. 

Taikuri


Haluaa tehdä unelmista totta ja arjesta erityistä. Taikuri on henkinen visionääri. Esimerkiksi Apple, Disney, Absolut Vodka tai kotimaisista vaikkapa DNA. 

Sankari 


Rohkea, urhea ja innostava. Sitä on sankari, joka haluaa tehdä maailmasta paremman. Esimerkiksi Nike, BMW, Duracell ovat sankaribrändejä. 

Rakastaja 


Rakastaja luo intiimejä hetkiä, inspiroi rakkauteen ja intohimoon, romantiikkaan ja sitoutumiseen. Esimerkkejä tästä ovat vaikkapa Victoria’s Secret, Chanel, Haagen Dazs ja Fazer.

Hauskuuttaja


Hauskuuttaja tekee maailmasta hauskemman huumorilla ja ilolla – eikä kumarra kuvia. Esimerkiksi Old Spice, Ben & Jerry’s, M&Ms, mutta nykyisin myös Verohallinto vetoaa huumorinnälkäisiin (ainakin somenäkyvyydellään!). 

Tavis 


Haluaa aina kuulua joukkoon – tavis on uskollinen, kannustava ja konstailematon. IKEA on mainio tavis ja samaan sakkiin kuuluvat myös Motonet ja Puuilo.

Hallitsija 


Hallitsija tuo selkeyttä kaaokseen, koska hän pitää ohjat käsissään ja olla tiukka, mutta vastuullinen ja järjestelmällinen. Esimerkkejä hallitsijasta ovat Mercedes-Benz, Microsoft, British Airways ja Traficom. 

Huolehtija 


Huolehtija suojelee ja huolehtii muista. Brändi on myötätuntoinen ja antelias hoivaaja, sellainen kuin vaikkapa Johnson & Johnson, UNICEF ja Aava. 

Luova 


Luova brändi on mielikuvituksellinen, kekseliäs, uusia merkityksiä ja uutta arvoa etsivä. Esimerkkeinä Lego, Adobe, B&O tai vaikkapa useimmat mainostoimistobrändit. 

Löysitkö brändisi arkkityypin näistä vai onko se kenties yhdistelmä useampaa tyyppiä – viaton rakastaja? Yllä olevat ovat toki hyviä esimerkkejä, mutta voit tietysti kehittää oman persoonallisuutesi, kunhan se on vain koko työryhmälle selkeä ja ykselitteinen. Ja ennen kaikkea kohderyhmääsi puhutteleva. 

Kun kaipaat asiantuntevaa pallottelukumppania, älä epäröi ottaa yhteyttä. 

Timo Vennonen

Timo hallitsee markkinoinnin ja viestinnän strategisen suunnittelun ideoinnista toteutukseen saakka.

Timo Vennonen

Katso myös