Mitä featured snippet tarkoittaa?
Featured snippet eli vastauslaatikko on Googlen tapa palvella käyttäjiään mahdollisimman hyvin eli suosittelemalla hakuasi parhaiten vastaavaa sisältöä. Kun kirjoitat hakukenttään sinua kiinnostavan kysymyksen, Google pyrkii löytämään siihen relevanteimman vastauksen mahdollisimman nopeasti ja myös näyttää sen muiden hakutulosten yläpuolella ilman että sinun täytyy klikata yhtään linkkiä. Tämä on korkein mahdollinen sijoitus SEO-tuloksissa.
Mitä featured snippet sisältää?
Featured snippet on tekstilainaus siltä sivulta, josta Google löysi vastauksen kysymykseesi. Lisäksi snippetissä näkyy tiedon lähde ja linkki kyseiselle sivulle. Lainaus voi olla muodoltaan esimerkiksi tekstikappale, listaus tai taulukko ja siihen voi kuulua myös kuva.
Miksi 0-sijoitus hakutuloksissa on tärkeä?
Hyvä SEO-sijoitus tuo verkkosivuille uusia kävijöitä ilman mainontaa. Kun sisältösi näkyy kaiken muun yläpuolella ja Googlen suosittelemana, se on ansainnut todella arvokkaan paalupaikan. Samalla kun Google palvelee hakukoneensa käyttäjiä, myös sinä palvelet heitä tarjoamalla hyödyllistä tietoa.
Huomaa, että vastauslaatikko voi sijaita hakutuloksissa myös muualla kuin hakutulosten kärjessä. Se erottuu kuitenkin mainoksista ja muista hakutuloksista.
Vaikka kaikki hakutuloksen näkevät eivät siirrykään sivuillesi lukemaan lisää, hyödyllinen tietolähde jää usein mieleen itämään. Ja kyllä, featured snippetit keräävät myös klikkauksia ja tuovat uusia kävijöitä sivuillesi. Näin saat lisää maksutonta hakukonenäkyvyyttä.
Miten voit saada oman sisältösi vastauslaatikkoon?
Oikotietä ei ole – hakutuloksissa paras sijoitus eli SERP 0 edellyttää, että sivustosi sisältö on Googlen mielestä luotettavaa ja huolella hakukoneoptimoitua. Kun tiedät millä avainsanoilla ja hakutermeillä kohderyhmäsi etsivät tietoa, voit tarjota heille relevantteja sisältökokonaisuuksia, jotka nousevat hakukoneissa muita paremmin esiin. Samalla koko sivustosi painoarvo kasvaa, eli luot perustan yhä paremmalle hakukonenäkyvyydelle.
Ne sisällöt, jotka jo sijoittuvat hyvin hakutuloksissa, on helpointa jalostaa mahdollisiksi featured snippeteiksi. Muista kuitenkin, että snippetit ovat vain osa laadukasta hakukoneoptimointia – noin 10 % Googlen hakutuloksista sisältää featured snippetin. Tätä sijoitusta ei voi ostaa eikä pitää varmasti saavutettavana asiana.
Mieti siis tarkkaan mitkä sekä yrityksellesi että haluamillesi kohderyhmille tärkeät hakutermit ja kysymykset ovat sellaisia, joiden 0-sijoitusta kannattaa tavoitella. Panostuksesi ei mene hukkaan, sillä hakuja vastaava sisältö palkitaan orgaanisena näkyvyytenä. Korkea sijoitus hakutuloksissa lisää joka tapauksessa sivustosi uskottavuutta ja houkuttelevuutta.
Featured snippet -vastauslaatikon sisältö löytyy aiheeseen keskittyneeltä sivulta
- Anna suora vastaus suoraan kysymykseen
- Käytä kysymyksen tai hakutermin muotoiluun H1- tai H2-otsikkoa
- Anna vastaus heti seuraavassa tekstikappaleessa lyhyesti ja selkeästi
- Älä mainosta tekstissä tuotetta tai palvelua, se ei toimi
Sivuston usein kysytyt kysymykset -osio on mainio paikka tarjota tällaista sisältöä. Voit sisällyttää vastauksia myös tavallisille verkkosivuille tai blogiteksteihin esimerkiksi vinkkinostoina. Sijoita tärkeimmät hakutermit ja vastaukset sivusi yläosaan, jotta Googlen on helppo löytää sisältösi.
7 vinkkiä featured snippet -kelpoisen sisällön tekijälle
- Valitse kohderyhmillesi tärkeimmät hakutermit ja kysymykset, joihin panostat
- Suunnnittele sisällöt, joka vastaavat näihin hakuihin ja kysymyksiin
- Jäsentele sisältösi huolella ja tarjoa selkeitä vastauksia
- Varmista, että sivu käsittelee kysyttyä aihetta kattavasti, yhtä tekstinpätkää laajemmin
- Hyödynnä usein kysytyt kysymykset ja ankkurilinkein varustetut pilarisivut
- Käytä sisällön optimoinnissa hyväksesi otsikoita, listoja, taulukoita ja kuvia
- Jos kilpailijasi on vallannut sinulle tärkeän featured snippet -paalupaikan, muokkaa oma sisältösi vielä paremmaksi
Tuntuuko hankalalta? Ota avuksi hakukoneoptimoinnin ammattilaiset. Me autamme sinua panostamaan kohderyhmiäsi palveleviin ja optimoituihin sisältöihin. Tämä varmistaa sivustollesi yhä paremman orgaanisen hakukonenäkyvyyden!
Terhi Bergius
Terhi ideoi ja kirjoittaa sisältöjä, jotka tuottavat arvoa sekä asiakkaille että heidän kohderyhmilleen. Hän on kokenut inbound-markkinoija, joka ei pelkää tarttua haastavaankaan aiheeseen.