Hakukoneoptimointi on yksi keskeisiä asioita inbound-markkinoinnin onnistumisessa. Ilman suunnitelmallista ja systemaattista hakukoneoptimointia saattavat sisältöön panostetut eurot valua hukkaan. Kohderyhmän tunteminen on koko sisällöntuotannon ja siten myös hakukoneoptimoinnin lähtökohtia.
Usein hakukoneoptimointi saatetaan mieltää kokonaan omaksi tehtäväkseen ja että suurin osa siitä on teknistä työtä. Näin ei kuitenkaan ole, vaan se on olennainen osa jokaista sivustolle tehtävää sisältöä ja tekninen osuus on itse asiassa melko pieni. Tässä yhdeksän konkreettista vinkkiä, miten voit parantaa yrityksesi hakukonenäkyvyyttä.
1. Luo sisältöä ostajapersoonille
Ensimmäinen askel sisällöntuotannossa on määritellä ostajapersoonat, joille sitä luodaan. Ilman hyvää ymmärrystä kohderyhmästä, panostukset menevät helposti hukkaan. Kannattaa kuitenkin aina muistaa, että kirjoitat lukijoillesi, et hakukoneille. Jos lukijasi pitävät sisällöstä, pitävät myös hakukoneet, koska ne seuraavat kävijöitä. Hakukoneita pitää vain opastaa, mistä kirjoitat.
2. Tee hakusana-analyysi
Kun ymmärrät kohderyhmääsi, ymmärrät myös heidän haasteita, kiinnostuksen kohteita ja ostokäyttäytymistä edes jollain tasolla. Näiden aiheiden ympärille kannattaa luoda sisältösuunnitelma, mikä luonnollisesti heijastuu suoraan sisällöissä käytettäviin hakutermeihin.
Ehdotus hakusana-analyysin tekemiseen:
- Pohjautuen ostajapersooniisi, ideoi ja listaa kymmeniä potentiaalisia hakulausekkeita, joita kohderyhmäsi käyttää.
- Hae ideoiduilla hakutermeillä Googlesta ja katso ovatko kilpailijasi tehneet näistä aiheista sisältöä. Jos ovat, analysoi millaisilla sisällöillä he ovat päässeet kärkeen. Katso myös lisäideoita Googlen antamista ehdotuksista, jotka saat esimerkiksi Googlen sivun alalaidasta (hakuun liittyvät termit) ja laita ne talteen.
- Syötä hakusanat esimerkiksi SEMrushiin, Google Adsin Keywords-työkaluun tai HubSpotin Keywords-työkaluun ja analysoi niiden hakumääriä ja kilpailua. Todennäköisesti suurimmalla osalla hakumäärät ovat alhaisia suomenkielisillä termeillä, mistä ei kannata pelästyä. Hyvin paljon haetuilla hakusanoilla taas voi olla, että hyvien sijoitusten saaminen on lähestulkoon mahdotonta. Kaikkiin taisteluihin ei siis kannata lähteä etenkään jos yrityksesi on pieni tai keskisuuri ja domain on uusi.
- Karsi selvimmät tapaukset pois ideoidusta listasta edellisten vaiheiden perusteella. Ryhmittele jäljelle jääneet omiksi samantyyppisiksi ryhmikseen. Katso, onko joukossa kattotermejä, jotka ovat tyypillisesti geneerisiä ja enemmän haettuja. Esimerkki kattotermistä on "inbound-markkinointi", josta voi tehdä oman sisältösivunsa, nk. pilarisivun. Tämän aihepiirin ympärillä on paljon siihen liittyviä termejä, kuten "inbound-markkinoinnin työkalut" ja "inbound-markkinoinnin aloittaminen". Näistä alatermeistä voi tehdä blogipostauksia, joissa viittaat ja linkkaat tuohon kattotermiin.
Linkkaaminen auttaa hakukoneita ymmärtämään rakennetta ja lisäksi se todennäköisesti parantaa kattotermin sijoittumista. Jälkimmäiset ovat niin sanottuja pitkän hännän hakusanoja (long-tail keywords), joilla pystyy luomaan hyvin relevanttia liikennettä ja sijoittuminen hakukoneissa niillä on helpompaa. Näppärä väline näiden ryhmittelyjen tekemiseen ja seuraamiseen on HubSpotin Strategy-työkalu. Ryhmittelyjen avulla on helpompi jäsentää myös sisältösuunnitelmaa.
3. Julkaise laadukasta sisältöä
Laadukkaan sisällön luominen on hakukoneoptimoinnin ja toisaalta koko markkinoinnin onnistumisen edellytys. Pitää luoda sisältöä, joka kiinnostaa, auttaa, palvelee ja koukuttaa. Kuulostaa niin vaikealta, saatat todeta. Sitä se totisesti myös on, mutta toisaalta ilman laadukasta sisältöä millään seuraavilla vinkeillä ei ole merkitystä.
Joskus vielä menestyi ohuellakin sisällöllä, mutta Google kehittää algoritmiaan jatkuvasti siten, että sisällön laatu käyttäjien mielestä merkitsee eniten. Tätä voit testata itsekin hakemalla jollain alaasi liittyvällä englanninkielisellä termillä (esim. X tips) ja katsomalla ensimmäiset orgaaniset hakutulokset. Minkälaisia sisällöt olivat? Olivatko ne mielenkiintoisia? Olivatko ne mielestäsi perusteellisia? Oliko niissä käytetty kenties uniikkeja kuvia, videoita, infograafeja? Todennäköistä on, että varsinkin jos hakusi oli suosittujen joukossa, kärkeen nousseet ovat laadukkaita ja kohderyhmää kiinnostavia aiheita.
4. Julkaise sisältöä jatkuvasti
Sisällön jatkuva julkaiseminen on tärkeää, jotta orgaaninen liikenne saadaan merkittävästi kasvamaan. Hyvä esimerkki siitä, kuinka voidaan tyhjästä luoda menestystä on Jeff Goins. Hän aloitti bloggaamisen tyhjästä ja lupasi itselleen tehdä blogipostauksen joka päivä kahden vuoden ajan. Aluksi hänellä oli 3 lukijaa, puolen vuoden päästä 70 ja vuoden päästä 10 000, jonka jälkeen määrä on kasvanut edelleen ollen nykyisin jo yli 100 000. Hän teki ensimmäisen vuoden aikana kymmeniä postauksia myös vierasblogeihin, mikä on tärkeää, jotta saa autoritäärisiä linkityksiä sivustolleen. Blogi menestyy hyvin monilla paljon haetuilla, merkittävillä hakusanoilla.
5. Laita sivuston sisäinen optimointi kuntoon
Suomessa monilla aloilla voi melko helpostikin kasvattaa orgaanisen liikenteen määrää laittamalla perusasiat eli sivujen sisäinen optimointi kuntoon (on-page seo)-
Keskity yhdellä sivulla yhteen asiaan
Älä yritä tunkea kaikkia mahdollisia aiheita yhteen sivuun vaan keskity tiettyyn aiheeseen, jonka olet valinnut. Muista aiheista voit kirjoittaa toisilla sivuilla ja jos ne liittyvät jotenkin toisiinsa, voit linkata ne tekstissä jolloin kävijä voi halutessaan syventyä toiseen kiinnostavaan aiheeseen. Sisäinen linkittäminen relevanteilla hakusanoilla parantaa myös hieman hakukonenäkyvyyttä.
Käytä valitsemaasi hakutermiä seuraavissa osissa
- Sivun otsakkeessa (page title),
- Sivun pääotsikossa (H1),
- Tekstisisällössä
- URL:issa ja niin että URL on luonnollinen (ei /artikkeli-5397%#)
- Meta-kuvauksessa (tämä vaikuttaa välillisesti, koska parantaa klikkausprosenttia hakutuloksissa)
- Kuvan alt-tekstissä
Käytä hakutermiä luonnollisesti tekstissä eli älä toista tarpeettoman paljon sitä. Hakutermin turha ja tarkoituksellinen toistaminen ("keyword stuffing") ärsyttää lukijaa ja saattaa tiputtaa sijoituksia hakukoneissa, koska hakukoneet tulkitsevat sen hakutulosten manipulointiyritykseksi.
6. Varmista että sivusto toimii nopeasti
Joskus oli vielä ok, että sivun latautumista odotellessa pystyi keittelemään kahvit. Nykyään ihmiset vaativat kuitenkin sivuston nopeaa toimivuutta ja lähtevät herkästi muualle jos näin ei ole. On tutkittu, että jokainen menetetty sekunti kasvattaa sivustolta poistumista, huonontaa asiakastyytyväisyyttä ja heikentää mahdollisuutta henkilön paluuseen sivustolle. Tämä pätee varsinkin jos latautumisessa menee normaalia pidempään. Tämän lisäksi hakukoneet rankaisevat sivuston hitaudesta, jolloin sijoitukset hakutuloksissa huononevat.
7. Analysoi tuloksia ja kehitä
Varmista, että sinulla on tarpeidesi mukaan konfiguroidut analytiikkatyökalut, joilla voit seurata panostuksiesi tuottavuutta. Kun olet tehnyt tarpeeksi sisältöä, alkavat jotkut jutut nousemaan hakukoneissa ja tuottaa orgaanista liikennettä enemmän kuin toiset. Voit analysoida näitä sisältöjä ja miettiä esimerkiksi, miksi ne ovat nousseet, kuinka pitkään niitä on luettu, ovatko ne aktivoineet kävijää eteenpäin ja auttaneet liidien luonnissa. Voit verrata niitä huonommin menestyviin jolloin voit päätellä, mistä menestys on mahdollisesti johtunut. Oppimalla tästä voit jatkossa tehdä sisältöjä, jotka todennäköisesti toimivat paremmin. Lisäksi voit yrittää optimoida heikommin menestyneitä juttuja jos näet niissä potentiaalia.
8. Promoa sisältöä SoMessa ja muualla
Google ei ole suoraan myöntänyt, että SoMe-näkyvyys artikkeleille vaikuttaisi hakutuloksiin. Lukuisat tutkimukset kuitenkin osoittavat, että SoMe-jaoilla, twiiteillä, tykkäyksillä ja pinnauksilla on vaikutus hakukonenäkyvyyteen, vaikka vaikutus saattaakin jäädä lyhytkestoiseksi.
Sisältöjä voi käyttää hyödyksi myös esimerkiksi myyntityössä ja jakaa vinkkejä liideille. He saattavat jakaa linkkiä eteenpäin, mitä kautta voit saada hyvää liikennettä ja linkkauksia tekemääsi sisältöön. Linkkaukset voivat taas parantaa auktoriteettiasi Googlen ja kävijöiden näkökulmasta.
9. Pyri saamaan linkityksiä relevanteilta sivustoilta
Tämä kohta on jätetty tarkoituksella viimeiseksi, koska se on hakukoneoptimoinnin haastavampia mutta myös tärkeimpiä asioita. Linkkien saamista muilta sivustoilta voi verrata äänten saamiseen. Mitä enemmän saat ääniä, sitä enemmän sinuun luotetaan. Erityisen hyödyllistä on saada linkkauksia muilta luotetuilta ja merkittäviltä sivustoilta, koska Google luottaa että silloin myös sinun sisältösi on luotettavaa. Sivustojen auktoriteettia luokitellaan asteikolla 0-10 ja mitä suurempi arvo linkkaavalla sivustolla, sitä suurempi on vaikutus hakukonenäkyvyyteesi.
On hienoa, jos sisältösi on niin arvokasta, että siihen linkataan vapaaehtoisesti muualta. Usein asiat eivät ole kuitenkaan näin ruusuisesti vaan linkkausten saamiseksi pitää tehdä töitä. Voit kontaktoida muita mielestäsi relevantteja ja riittävän autoritäärisiä sivustoja jotka voisivat linkittää sisältöihisi esimerkiksi blogissaan. Tähän tehtävään voi luoda esimerkiksi ystävällisen sähköpostin, jossa pyydetään linkityksen saamista ja jos mahdollista osoittaa että olet itse linkannut heidän sivustonsa sisältöön. Parhaimmillaan ristiinlinkitykset auttavat sekä kävijää että molempia yrityksiä.
Toinen hyvä keino saada linkkauksia sivustolle on tehdä vierailijasisältöä toiselle yritykselle ja linkkaamalla siitä omalle sivustollesi.
Hakukoneoptimointia ei kannata ajatella erillisinä suoritteena, vaan se kuuluu olennaisena osana sisältöjen luomiseen ja julkaisemiseen. Suurimpaa osaa ylläolevia ohjeistuksia noudattaen olemme itse vuodessa kasvattaneet blogin aloittamisesta tähän päivään sivuston orgaanista liikennettä 109 % (kolmen kuukauden vertailujakso). Orgaanisen liikenteen määrä on n. 60 % kokonaisliikenteestä eli myös absoluuttinen kasvu sivustolle on merkittävä. Lisäksi hakusanojen määrä Googlen top-10:ssä on kasvanut muutamasta yli kolmeenkymmeneen.
Kaikkea emme mekään ole tehneet oppikirjan mukaan, mutta siinä piilee myös tekemisen hienous eli se, että tehtyä pystyy muokkaamaan ja kehittämään paremmaksi. Se vaatii jatkuvaa työtä ja resursseja asiakkaita palvelevan sisällön luomiseksi.
Jos haluat kuulla, kuinka voitaisiin auttaa teitä laadukkaan sisällön luomisen ja hakukoneoptimoinnin saralla, ota yhteyttä!
Kimmo Saarinen
HubSpot-tiimin vetäjänä Kimmo auttaa asiakkaita löytämään ja hyödyntämään HubSpotin koko potentiaali konkreettisten tulosten saavuttamiseksi.