Ohita navigaatio

Näin valitset Googleen oikean mainosmuodon

blink_google_ads_1920x1080

Google-mainonnalla tarkoitetaan yleisesti ottaen vain hakusanamainontaa, mutta sen lisäksi Google tarjoaa myös muita mainosmuotoja eri tarkoituksiin. Tällaisiä ovat Googlen eri mainosmuodot ja millaisissa tilanteissa niitä kannattaa hyödyntää. 

Miksi Google-mainontaa tehdään?

Google-mainonnalla voit tavoittaa potentiaaliset asiakkaat, jotka etsivät palveluasi tai tuotettasi. Mainonta sopii erinomaisesti ostopolun alkupään tietoisuusvaiheeseen. Googlen avulla voi kerätä liidejä, nostaa brändin tunnettuutta tai lisätä käyntejä myymälässä tai ostoja verkkokaupassa. Google-mainonta on helposti mitattavaa, kohdentaminen onnistuu tarkasti eri kohderyhmille ja mainokset voivat näkyä hakutulossivulla, YouTubessa sekä Googlen eri kumppaneiden verkkosivustoilla sekä sovelluksissa.

Googlen hakusanamainonta ja muut mainosmuodot Googlessa

On hyvä tutustua Googlen kaikkiin mainosmuotoihin, jotta osaat valita yrityksellesi sopivan yhdistelmän mainosmuotoja. Google on suunnitellut erilaiset mainosmuodot eri asetteluihin: hakutuloksiin sopivat tekstipainotteiset mainokset, YouTubessa luonnollisesti videomainonta sopii kanavaan parhaiten.  

Googlen hakusanamainonta tavoittaa ne ihmiset, jotka etsivät palvelua tai brändiä. Hakusanamainokset ovat tekstimuotoisia mainoksia Googlen hakutuloksissa.

Display-mainonta on kuva- tai videomuotoista mainontaa. Voit kohdentaa display-mainontaa esimerkiksi jo sivustolla vierailleille tai tietystä aiheista kiinnostuneille. Display-mainonta ei ole yhtä tehokasta kuin perinteinen hakusanamainonta, mutta tuloksia voi parantaa tarkalla kohdistuksella. 

Tuotemainonta Googlessa on erinomainen valinta verkkokaupalle. Tuotemainonnan avulla voit nostaa tuotteesi suoraan ostettavaksi Googlen hakutuloksista. Esimerkiksi jos tuotteesi on keittokirja, niin kävijä saa hakutuloksiin suoraan tuotteesi kuvan ja ostolinkin. Näppärää! 

Videomainonta tarjoaa mahdollisuuden mainostaa videoita YouTubessa sekä Googlen videokumppaneiden sivustoilla ja sovelluksissa. Liikkuvalla kuvalla saat kerrottua vaikuttavan tarinan yrityksestäsi ja tuotteistasi tai palveluistasi. 

Googlen uusi kampanjamuoto Performance Max yhdistää hakumainonnan ja display-mainonnan. Mainosta varten tarvitset sekä tekstejä että kuvia ja videon. Google käyttää koneoppimista hyödykseen kampanjan kohdentamisessa. Varsinkin keväällä 2023 Performance Max-kampanjat toimivat erittäin hyvin verrattuna perinteiseen hakusanakampanjoihin. Uudella kampanjamuodolla toteutetut mainonnat saivat enemmän klikkauksia. 

Google Discovery on Googlen asiantuntijoiden syksyllä 2023 suosittelema kampanjamuoto. Discovery-mainokset näkyvät erityisesti Gmailissa ja YouTubessa. Mainoksissa korostuu visuaalisuus. Omien testien perusteella emme ole todenneet tätä muotoa toimivaksi, sillä mainosmuoto on vielä testauksen alla ja kampanja tarvitsee melko suuren budjetin alkuun.

Mikä mainosmuoto kannattaa valita?

Onnistuneen Google-mainonnan perusta on ymmärtää, millaisia termejä ja hakusanoja kohderyhmäsi käyttää. Yksi keino tähän on hakusana-analyysi, jonka voit tehdä Google Adsin Keywordsin avulla tai käyttää esim. SEMRUSH-työkalua.

Kun olet tehnyt hakusana-analyysin ja tiedät mihin sanoihin kannattaa panostaa, voit lähteä rakentamaan mainontaa. Vinkit hakusana-analyysiin löydät täältä. Kun palvelusi tai tuotteesi on helposti ymmärrettävä sekä hakusanat keräävät yleisöä, niin hakusanamainonta on helppo valinta. Jos palvelusi tai tuotteesi on täysin uusi isolle yleisölle, display-mainonta toimii kiinnostuksen herättäjänä. Kampanjamuotoiseen mainontaan sopii hyvin Performance Max-kampanja, joka yhdistää sekä hakusanamainonnan että display-mainonnan. 

Jos budjettisi on pieni, paukut kannattaa suunnata hakusanamainontaan. Hakusanamainonta tavoittaa yleisön, joka on lämmintä kauraa: he etsivät jo palveluasi ja täten pienelläkin rahalla voit tavoittaa potentiaalisen ostajaryhmän. 

Suuremmalla budjetilla kannattaa tehdä sekä hakusanamainontaa että display-mainontaa. Display-mainonta kannattaa kohdistaa esimerkiksi jo sivustolla vierailleille tai kiinnostuksen kohteiden mukaan, jotta siitä saa paremmat tehot irti. 

"Ei kaikkia munia samaan koriin" pätee myös Google-mainonnassa. Yhdistelemällä eri mainosmuotoja löydät yrityksellesi sopivan vaihtoehdon. Tuloksia seuraamalla näet, mitkä kampanjat toimivat ja tuovat liikenteen lisäksi myös liidejä sivustolle.

Testaa miten Google-mainontasi toimii

Tiedätkö missä kunnossa yrityksesi Google-mainonta on? Tee testimme, jotta tiedät miten hyvin mainonta toimii. Testi perustuu hyväksi havaittuihin mittareihin, joilla selvitämme miten laadukkaasti Google-mainonta on rakennettu. Testiä varten tarvitset pääsyn Google Ads-tilille tarkastelemaan tunnuslukuja. 

 

Anniina Leikas

Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija, joka innostuu tunteita herättävästä markkinoinnista.

Anniina Leikas

Katso myös