Webinaari on loistava tapahtumaformaatti. Silloin kun se toteutetaan onnistuneesti.
Webinaarien ja muiden virtuaalisten tapahtumien suosio ja määrä ovat kasvaneet viime vuosina kovaa vauhtia – onhan niihin kätevä osallistua miten ja mistä vain. Onnistuneen ja tuloksia tuovan webinaarin toteuttaminen voi kuitenkin olla helpommin sanottu kuin tehty.
INBOUND 2022 -tapahtumassa pureuduttiin webinaarien kehittämiseen Cventin sponsoroimassa Take your webinars from boring to buzz-worthy -sessiossa.
Cvent tarjosi katsojille 10 vinkkiä, joiden avulla saat mahdollisimman paljon irti jokaisesta järjestämästäsi webinaarista. Vapaasti käännettynä vinkit kuuluvat seuraavasti:
Markkinointi-ihmisen korvaan vinkit kuulostavat oikein sopivilta. Mutta miten niitä käytännössä kannattaa soveltaa webinaarin järjestämiseen? Käydäänpä nämä vinkit läpi vaiheittain, webinaarin suunnittelusta aina live-hetkeen asti.
Webinaarin suunnittelu lähtee aina yleisöstä. Määritä kohdeyleisö ja räätälöi webinaarin sisältö yleisön tarpeiden mukaan. Onhan jokaisen yrityksen tavoitteena aina tarjota asiakkaalle mahdollisimman paljon konkreettista hyötyä.
Suunnitteluvaiheeseen kannattaa aidosti panostaa. Kun webinaarin runko ja materiaalit on kursittu kokoon ajatuksella, yleisö viihtyy esityksen parissa paljon paremmin. Oman brändin esiin tuontia webinaarissa ei myöskään kannata vältellä. Brändää esitystila rohkeasti oman näköiseksi, tai luo webinaarille täysin oma konsepti.
Lisää vinkkejä webinaarin konseptoinnista saat esimerkiksi Machine Toolin Roboloikka-referenssistä, jossa autoimme herättelimme yhteiskunnallista keskustelua ja tutustutimme teollisuusalan päättäjät yhteistyörobotteihin.
Webinaarin aikana esitettävä sisältö kannattaa pitää yksinkertaisena, selkeänä ja visuaalisena. Tällöin fokus säilyy puhujassa ja interaktiivisessa keskustelussa. Elävöitä esitystä videoilla ja selkeällä grafiikalla, jotka yleisön on helppo ja nopea sisäistää. Vältä pitkiä lauseita, hankalia sanoja ja monimutkaisia selityksiä.
Webinaari vaatii toimiakseen laadukasta, yleisölle tarkasti kohdennettua sisältöä. Parhaimmillaan sisältö herättää yleisössä kysymyksiä, joihin he saavat vastauksen heti webinaarin aikana. Sisältö voi olla mitä tahansa uuden tuotteen esittelystä erilaisiin koulutuksiin ja kursseihin, kunhan siitä on aidosti hyötyä yleisölle.
Hyvä webinaari ei ole pelkkää esityksen läpikäyntiä ja sisällön tuputtamista yleisölle, joka istuu hiljaa ruudun toisella puolella. Vaikka webinaarin runko on hyvä suunnitella etukäteen, kannattaa tapahtuman aikana aina esittää yleisölle kysymyksiä, kannustaa keskusteluun chatin puolella ja vuorovaikuttaa henkilökohtaisemmalla tasolla. Rikkomalla neljännen seinän webinaari – ja brändi – ovat lähestyttävämpiä.
Webinaarisi pitää myös tarjota jotain, joka saa yleisön palaamaan uudelleen. Hyvän sisällön ohella tässä auttavat interaktiiviset live-hetket, jotka antavat yleisölle sisältöä, jota he eivät edes tienneet tarvitsevansa. Toteuta live-hetkessä Q&A kysymyssessio, paljasta uusi tuote tai toteuta vaikka kilpailu.
Muista jakaa webinaarissa läpikäyty sisältö jälkikäteen helposti saatavilla olevassa muodossa. Kaikki eivät tee muistiinpanoja webinaarin aikana tai ehdi ilmoittautumisesta huolimatta paikalle tapahtuma-aikana.
Voit esimerkiksi lähettää webinaarin kohokohdat osallistujille jälkikäteen sähköpostilla tai ohjata heidät lukemaan aiheesta kirjoitettua blogia. Muista myös tallentaa webinaari esityksen jälkeen, jotta osallistujat voivat palata siihen tarvittaessa.
Vaivalla tuotetusta webinaarista kannattaa ottaa kaikki irti. Voit esimerkiksi pilkkoa webinaarin pienempiin osiin ja käyttää näitä kohokohtia sosiaalisessa mediassa tai voit hyödyntää webinaarin materiaaleja seuraavien tapahtumien markkinoinnissa. Älä myöskään unohda nostaa menestyneitä webinaareja yleisön tietoisuuteen uudelleen. Hyvä sisältö ei vanhene!
Nyt kun tiedät miten saat webinaaristasi mahdollisimman paljon irti, voit keskittyä yleisömäärän kasvattamiseen. Hyvällä webinaarilla ei tee mitään, jos se ei saavuta ansaitsemaansa yleisöä.
Tässä Blinkin vinkit webinaarin osallistujamäärän kasvattamiseen:
Hyvän webinaarin toteuttaminen ei ole tähtitiedettä, mutta aikaa ja vaivaa koko prosessiin on varattava. Jos markkinointisi kaipaa lisäkäsiä, Blink auttaa sinua monipuolisesti erilaisten virtuaalitapahtumien markkinoinnissa.
Jätä meille viestiä tai varaa aika suoraan kasvujohtajamme kalenterista!