Nykyaikainen hakukoneoptimointi (josta käytetään myös termiä SEO 2.0) ei keskity pelkästään avainsanoihin ja metatietojen viilaamiseen. Tekoälyä hyödyntävät kielimallit ymmärtävät hakujen taustalla olevia tarpeita ja motiiveja jatkuvasti paremmin. Hakukoneet ja käyttäjäkokemus kietoutuvat yhä tiiviimmin yhteen.
Hakukoneiden toimintalogiikka on muuttunut. Aikaisemmin ne palvelivat käyttäjiä avainsanojen perusteella: hauissa menestyminen edellytti tiettyjen avainsanojen tai -lauseiden ympärille rakennettuja laadukkaita sisältöjä. Nyt sisällöntuottajien on ymmärrettävä kohderyhmiensä motiiveja, hakujen tarkoitusta ja tarpeita entistäkin paremmin voidakseen tuottaa korkealaatuista, haussa esiin nousevaa sisältöä.
Tiedonhakijan saama hyvä käyttökokemus on tekoälyn ja siihen perustuvien hakukonepalveluiden keskeinen tavoite. Tietohaun voi yhä useammin tehdä käyttäjälle sopivimmalla tavalla: kirjoittamalla, puhumalla tai kuvan avulla.
Algoritmit huolehtivat siitä, että esiin nousevat sisällöt vastaavat käyttäjien hakuihin mahdollisimman syvällisesti ja asiantuntevasti. Teknisen optimoinnin on toki oltava kunnossa, mutta pelin ratkaisevat laadukkaat, monipuoliset ja yleisöään sitouttavat sisällöt. Rikas sisältö, joka yhdistää esimerkiksi tekstiä, kuvaa, ääntä ja videota, nostaa sijoituksia.
Tekoälyä hyödyntävät hakupalvelut pystyvät ymmärtämään mihin tiedonhakija pyrkii, eli tulkitsemaan kunkin tietohaun kontekstin ja tarkoituksen. Hauissa voidaan esimerkiksi käyttää puhekieltä. Siksi sisällötkin kannattaa tehdä niin että ne vastaavat haun tarkoitusta – esimerkiksi tiedon tarvetta, vertailua tai ostamista.
Tiedon tarve: käyttäjä etsii tietoa tai ohjeita tiettyyn asiaan – tarjoa perinpohjainen vastaus, joka opastaa häntä juuri tässä asiassa.
Vertailu: käyttäjä haluaa vertailla asioita – tarjoa kattava ja hyvin perusteltu lista vaihtoehtoja, joista hänen on helppo valita sopivin.
Ostaminen: käyttäjä on valmis ostamaan tuotteen tai palvelun – tarjoa mahdollisimman sujuva ja mielekäs ostokokemus.
Tekoälyä hyödyntäviä kielimalleja käyttävät perinteisten hakukoneiden lisäksi monet muutkin palvelut. Olet ehkä jo pyytänyt Google Geminiä tai Microsoft Copilotia antamaan vastauksia kysymyksiisi. Kokeile myös Perplexityä ja SearchGPTtä – ja seuraa alan muutoksia, sillä tekoälyä hyödyntäviä hakupalveluita syntyy varmasti lisää ja ne kehittyvät nopeasti.
Yhteistä näille nykyajan hakupalveluille on keskustelunomaisuus ja tietolähteiden runsaus. Saat kysymykseesi hetkessä vastauksen ja voit tarvittaessa täsmentää kysymyksiäsi, tavallaan keskustella palvelun kanssa.
Tekoälypohjaiset palvelut hyödyntävät yhtä tai useampaa lähdettä vastauksia generoidessaan. Useimmiten ne listaavat vastauksen loppuun lähteenä käytetyt verkkosivut. Näin voit halutessasi myös etsiä lisää tietoa lähdesivustoilta.
Tärkeintä on panostaa kohderyhmien tarpeisiin keskittyvään ja heille arvoa tuottavaan sisältöön, sillä tekoälyä hyödyntävissä hakupalveluissa hakijalle relevanteimmat sisällöt nousevat parhaiten esiin. Voit tietenkin käyttää tekoälypalveluita myös esimerkiksi kohderyhmäsi määrittelyyn sekä kohderyhmälle sopivien sisältöjen ja sisältömuotojen suunnitteluun ja tekemiseen.
Kohderyhmäsi edustajan – käyttäjän – tarpeisiin keskittyminen edellyttää, että tiedät minkälaisille ihmisille teet sisältöjä. Silloin voit myös ymmärtää mitä he hakevat ja minkälainen sisältö osuu parhaiten haun tarkoitukseen.
Täsmällisiä hakusanoja tai -lausekkeita ei tarvita, sillä tekoäly ymmärtää sisältöjä, vaikka niissä käytettäisiin erilaisia termejä tai ilmaisuja. Sisältöjen huolellinen optimointi ei kuitenkaan ole turhaa, sillä se parantaa osaltaan sekä sivun relevanttiutta, uskottavuutta että käyttäjäkokemusta. Tekoälyä voi käyttää myös avainsanatutkimuksessa ja hakutarkoitusanalyysien tekemisessä.
Kun pystyt tunnistamaan ja ymmärtämään kohderyhmiesi tarpeita, pystyt myös ennakoimaan heidän seuraavia kysymyksiään. Aihettasi syventävät sisällöt osoittavat tekoälyä hyödyntäville hakukoneille, että sisältösi on perusteellista ja relevanttia.
Miten käyttäjän tarpeisiin optimoitu sisällöntuotanto suhtautuu pilarisivuihin perustuvaan sisältöstrategiaan? Pilarisivu on pitkä, tiettyyn aiheeseen keskittyvä verkkosivu. Se toimii aihettaan jäsentävänä koontisivuna ja sisältää linkkejä tarkemmin käsiteltyihin ala-aiheisiin, joita kutsutaan klusterisisällöksi. Oikein toteutettu pilarisivu osoittaa hakukoneille, että sivustolla on paljon aiheeseen liittyvää sisältöä.
Käyttäjän tarpeisiin optimoitu sisältö pyrkii vastaamaan tavoitellun kohderyhmän erityistarpeisiin. Pilarisivustrategia ja käyttäjän tarpeisiin optimoiminen ovat erilaisia strategioita, mutta ne toimivat erinomaisesti yhdessä. Tekoälyn avulla voit helposti luoda samasta aiheesta eri kohderyhmien tarpeisiin keskittyvää sisältöä – esimerkiksi pilarisivuun linkitettäväksi.
Mietitkö miten yrityksesi nykyiset sisällöt toimivat digitaalisessa universumissa? Siihenkin on tekoälypohjainen ratkaisu. Kokeile HubSpotin AI Search Graderia ja näet hetkessä, miten brändiviestintäsi toimii omassa viiteryhmässään. Saat samalla vihjeitä sisältöjesi kehittämiseen. Tutustu myös muihin HubSpotin tekoälyä hyödyntäviin ominaisuuksiin!
Hakukoneoptimointi kehittyy jatkuvasti, mutta kaikkea ei tarvitse laittaa uusiksi. Kohderyhmällesi relevantti pilarisivustrategia, käyttöliittymän toimivuus ja sivuston tekninen optimointi ovat edelleen tärkeitä. Mitä kauemmin käyttäjät viihtyvät sivuillasi, sitä paremmin algoritmit sivustoasi suosivat – ja nämä kaikki tekijät vaikuttavat siihen.
Uusia sisältöjä laatiessasi pyri hankkimaan tietoa kohderyhmäsi tarpeista ja motiiveista yhä paremmin – ne saattavat nimittäin muuttua ajan kuluessa. Ostajapersoonien määrittelystä on hyvä aloittaa. Tietoa niiden pohjaksi ja päivittämiseksi saat suoraan kohderyhmiesi edustajilta, omalta organisaatioltasi, verkkosivujesi analytiikasta – ja tietenkin myös tekoälyä hyödyntävistä haku- ja sisältöjen generointipalveluista.
P.S. Tämän artikkelin suunnittelussa ja oikoluvussa on hyödynnetty tekoälyä.