Ohita navigaatio

Onko brändisi arvoton? - 6 keinoa nostaa yrityksesi mainetta

arvopohjainen markkinointi

Miksi kilpailijasi menestyy, mutta sinä et? Vastaus voi löytyä brändisi arvottomuudesta. Lue tästä vinkit brändin arvon ja arvojen parantamiseen!

 

 

“Sade piiskaa ikkunoita, kun Matti asettuu työpöytänsä ääreen ja avaa työkoneen. On harmain syksy, mutta hänellä ei voisi mennä paremmin. Matti kurkkaa sähköpostiin, joka on täynnä yhteydenottoja uusilta asiakkailta, ja tuntee luissaan miten liiketoiminta kasvaa. Sinä tuijotat tyhjää liidilistaa ja mietit mistä löytää lisää asiakkaita. 

Matin puhelin soi heti aamutuimaan ja hän vastaa tyytyväisenä alan johtavan lehden kysymyksiin yrityksensä kasvutarinasta. Juodessaan aamukahvin loppuun hän saa työntekijältään viestin, miten uusin rekry-ilmoitus on vastaanottanut kasoittain laadukkaita hakemuksia, joista valita lisäkäsiä kasvavan liiketoiminnan pyörittämiseen. Sinä mietit, miksi kukaan ei halua yritykseesi töihin.

Rentouttavan lounastauon aikana Matti vilkaisee yrityksen sosiaalisen median kanavia, jotka ilmoittavat kymmenistä uusista vuorovaikutuksista. Sinä avaat puhelimen ja huomaat, ettei kukaan ole nähnyt julkaisujasi ja olet menettänyt seuraajia.

Matti nostaa jalat pöydälle ja katsoo tyytyväisenä ruudulla ylöspäin kipuavia analyytiikan käyriä. Sinä avaat viimeisimmät raportit ja mietit mihin kaikki verkkosivun kävijät ovat hävinneet, ja miten koko markkinointibudjetti on huvennut tuhkana tuuleen, ilman tuloksia.”

 

Miksi Matti menestyy, mutta sinä et?

Hän on tajunnut brändinsä arvon.

 

Onko brändistäsi mitään hyötyä asiakkaille? - Näin nostat brändin arvoa

Kun brändi rakennetaan oikein, se vie yrityksen liiketoiminnan aivan uudelle tasolle. Koska jokaisella yrityksellä on brändi, halusivat he sitä tai eivät, fiksuinta on ottaa itse ohjat käsiin ja tehdä siitä omien arvojen mukainen. Et voi vaikuttaa siihen mitä mieltä asiakkaat lopulta ovat yrityksestäsi, mutta voit ohjata heitä oikeaan suuntaan yrityksen päätöksillä ja teoilla. Parhaimmat brändit erottuvat muiden joukosta tavalla, jolla on merkitystä ja hyötyä suoraan asiakkaalle.

Lue tästä vinkit brändin arvon ja arvojen parantamiseen.

 

1. Tunne kohderyhmäsi - Markkinoi oikeille ihmisille

Tiedätkö keitä asiakkaasi oikeasti ovat? Jotta osaat markkinoida brändiäsi oikealle kohderyhmälle, tulee sinulla olla tiedossa yrityksesi ostajapersoonat. Näin saat tietää miten houkutella oikeanlaisia liidejä, ja miten hoivata niitä ostopolulla eteenpäin.

Jos et tavoita oikeita ihmisiä, menee markkinointi harakoille. Selvitä kohderyhmä, ja keskity heihin. Brändi rakentuu aina myydyn tuotteen tai palvelun ympärille, joten ole realistinen, äläkä lähde haahuilemaan kohderyhmäsi ulkopuolelle, jos tuotettasi ei ole suunnattu kaikille. Tutki myös, missä kanavissa kohderyhmäsi liikkuu, miten heidät parhaiten tavoittaa ja kaikkein tärkeimpänä, mitä he tarvitsevat. Brändisi tehtävä on tuottaa hyötyä sen kohderyhmälle.

 

2. Määritä yrityksen arvot ja tuo ne esiin

Hyvät arvot erottavat yrityksen kilpailijoista ja käyvät yksi yhteen asiakkaan toiveiden kanssa. Ne lupaavat sellaista hyötyä, jota asiakas arvostaa ja tarvitsee. Arvojen pitäisi näkyä yrityksen jokapäiväisessä työssä ja tulla ilmi myös muualla kuin verkkosivujen unohdetulla “Tietoja meistä” -sivulla. Ei enää riitä, että lupaat yrityksesi olevan luotettava ja rehellinen. Nämä adjektiivit eivät mene tarpeeksi syvälle siihen, miksi asiakkaan pitäisi valita juuri sinun tuotteesi tai palvelusi.

Arvoista puhutaan paljon, mutta miten ne määritellään? Mieti hetki, mitkä asiat nousevat toiminnassasi esiin. Mitä asiakkaat arvostavat yrityksessäsi ja miten haluat parantaa asiakkaan elämää. Mitä arvoja haluat ajaa?

→ Tuo nämä asiat vahvemmin esiin, ja anna brändillesi jokin syy olla olemassa. Voit myös kehittää uudet arvot, joiden takana haluat seistä. Pääasia on, että arvot ovat aitoja, asiakkaitasi hyödyttäviä asioita, joita olet valmis ajamaan eteenpäin.

Hukassa brändin  arvomaailmassa?

Lue lisää brändin rakentamisesta!

 

3. Ota rohkeammin kantaa - Muuten jäät jalkoihin

Kun yrityksesi on julistanut arvonsa verkkosivuillaan, niiden kanssa pitää myös elää. Ota rohkeammin kantaa arvoihin perustuviin asioihin ja yhteiskunnan epäkohtiin. Barrikaadeille ei tarvitse lähteä, mutta sinun on oltava valmis seisomaan sanojesi takana. Vaatii rohkeutta sanoa mielipiteensä suurelle asiakasjoukolle, jossa kaikki eivät välttämättä ole samaa mieltä, mutta esiin astuminen tuo sinulle kaivattua huomiota ja kunnioitusta.

Arvopohjaisessa markkinoinnissa sanoja tärkeämpää ovat teot. Ottamalla kantaa yrityksesi toiminnalle merkityksellisiin asioihin ja ajamiisi arvoihin, luot asiakkaaseen luottamusta. Todistat, että arvoilla on oikeasti väliä. Tee konkreettisia tekoja. Tee jotain hyvää. Yrityksesi ei tarvitse pelastaa koko maailmaa, mutta se voi olla osa ongelmien ratkaisua.

 

4. Älä huijaa - Jäät kyllä kiinni

Brändisi arvojen pitäisi olla sellaisia, joiden takana yrityksesi voi oikeasti seisoa. Jos jäät kiinni valheesta, alamäki on valmis. Tämän takia arvopohjaisessa markkinoinnissa kannattaa miettiä tarkkaan mitä lupaa.

Tästä hyvä esimerkki on viherpeseminen. Koska ilmastonmuutos vaikuttaa kaikkien elämään, on ekologisuutta ja kestävää kehitystä helppo viljellä ympäriinsä huomion toivossa. Mutta jos yrityksesi ei oikeasti tee mitään päästöjensä vähentämiseksi, ei totuutta voi piilottaa vihreän tarran alle. Valheesta jää aina kiinni, myös yritysmaailmassa. Ekologisuus ei ole ainoa arvo, jonka yrityksesi voi valita. Keksi jotain muuta. 

 

5. Panosta nykyisiin asiakkaisiin ja kerää palautetta

Kaikista arvokkain markkinoinnin väline on asiakas, joka vapaaehtoisesti ja aidosti vie yrityksesi viestiä eteenpäin. Ihminen uskoo parhaiten toisen ihmisen mielipidettä, oli kyseessä sitten uusi suklaapatukka, tai B2B-puolen teknisen tuotekehityksen palvelu.

Anna asiakkaille mahdollisuus suositella yritystäsi ja pyydä heiltä palautetta. Nosta referenssit esiin ja tuo niissä ilmi miten työ on toteutettu yhteisiä arvoja noudattaen. Kannattaa muistaa, että positiivista palautetta ei jätetä yhtä usein kuin negatiivista, ellei sitä erikseen kysytä. 

 

6. Vastaa odotuksiin joita asetat, tai olet jo asettanut

Kun brändisi luo odotuksia, sinun pitää myös täyttää ne. Luottamus brändiin syntyy, kun odotukset ja teot kohtaavat. Ei ole väliä, mitä yrität uusille asiakkaille markkinoida, jos et oikeasti toteuta kyseisiä lupauksia, tai unohdat vanhat lupaukset nykyisille asiakkaille täysin. Kohtele asiakkaitasi hyvin ja vakuuta heidät arvokkaalla työllä, niin saat heistä maailmalle maineesi viestinviejiä.

 

Yhteenvetona: Arvosta brändiäsi, niin muut seuraavat perässä

Brändi rakentuu asiakkaille viestityistä mielikuvista ja odotuksista. Vaikka brändi muodostuu kokonaiseksi vasta vastaanottajan mielessä, voit vaikuttaa siihen, millaiseksi brändi rakennetaan ja mitä asioita se ajaa.

Brändin arvot vaikuttavat asiakkaan ostopäätökseen, sekä hänen ja brändisi väliseen luottamukseen. Arvopohjaisella markkinoinnilla luot brändin ja kohderyhmän välille aidon ja merkityksellisen suhteen, joka johtaa pitkiin ja tyytyväisiin asiakkuuksiin. Ole uskollinen kohderyhmällesi, kartoita tärkeät arvot ja ota rohkeammin kantaa. Tarjoa asiakkaille sitä mitä he etsivät, ja vastaa niihin odotuksiin, joita itse asetat.

Brändi ei rakennu itsestään, mutta kun teet siitä tarpeeksi vahvan, se myy itsestään.

 

Tuottaako markkinointiviidakossa navigointi haasteita?

Varaa ilmainen aika toimarin kalenterista ja katsotaan teille sopivat keinot markkinoinnin buustaukseen!

Jonna Hietikko

Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija, jonka sydän sykkii hyvälle sisällölle.

Jonna Hietikko

Katso myös