Asiakastuntemus on erottuvan, tuloksellisen ja menestyksekkään liiketoiminnan lähtökohta. Oma kohderyhmä täytyy tuntea, jotta voi tarjota asiakkaille merkityksellisiä asioita ja jotta toiminnan motiiveja voidaan ymmärtää. Asiakkaat myös odottavat sitä.
Perinteinen myyntiprosessi on muuttunut radikaalisti, ja valta on siirtynyt jatkuvasti saatavilla olevan tiedon myötä markkinoijilta ostajille. Tämä ilmenee myös kuluttajien tietoutena siitä, että yrityksillä on asiakkaistaan runsaasti tietoa.
Ostajapersoona on osittain fiktiivinen, osittain realistinen asiakaskuntasi edustaja, toisin sanoen yleistetty kuvaus ideaalisesta asiakkaastasi. Se kuvaa käyttäytymisprofiilia, joka ohjaa ihmisten toimintaa ja valintoja.
Hyvä tapa päästä kiinni persoonan ajatusmaailmaan on yhdistää eri tietolähteiden antia, kuten haastatteluja, markkinatutkimuksia ja oman asiakaskannan tietoja. Kun haluat tavoittaa koko maailman sijaan aidosti kiinnostuneet asiakkaat, räätälöit sisältöäsi heille sopivaksi.
Hyvään alkuun pääsee miettimällä persoonan perustietoja, kuten motivaatioita, tavoitteita ja haasteita. Peilaamalla asioita omaan yritykseen ja miettimällä miten yritys voi auttaa persoonaa menestymään, löytyy oikeanlainen viesti tavoittamaan ostajan.
Kaisa on noin 40-vuotias korkeakoulutettu nainen, ja toimii IT-yrityksessä markkinoinnin
ryhmäpäällikkönä. Hän on innovatiivinen ja tiedonnälkäinen niin töissä kuin vapaa-ajallakin, ja käyttää aikaa kotimaisten julkaisujen (Marmai, KL, TE) sekä kansainvälisten markkinointipainotteisten julkaisujen parissa. SoMe-kanavista tärkeimmät tiedon lähteet ovat LinkedIn ja Facebook. Kaisa haluaa kehittää markkinointia niin, että tekeminen tuottaa mitattavia tuloksia.
Kaisan haasteena on pienehkö markkinointibudjetti, joten pyrkimyksenä on saada kustakin kumppanitoimistosta paras osaaminen. Niukkojen resurssien vuoksi Kaisa on usein itse operatiivisissa asioissa kiinni, ja samaan aikaan johtoryhmälle tulisi näyttää tuloksia ja menestystä. Analytiikka ja järjestelmät kuitenkin raahaavat perässä, joten tulosten todentaminen on ajoittain haastavaa.
Päätöksentekijänä Kaisa arvioi kumppanitoimiston uskottavuutta ja paneutumista annettuun
haasteeseen. Lisäksi hän arvostaa läpinäkyvää ja mitattavaa toimintatapaa sekä selkeää palvelutarjoomaa. Ajanpuutteen vuoksi hän arvostaa näkemyksiä ja mutkatonta yhteistyötä
toimiston kanssa.