Verkkosisältöjen hakukoneoptimointi toimii, kun se perustuu kolmeen asiaan: haluttujen sivuilla kävijöiden ajatusmaailman tuntemiseen, heille ajatuksella ja taidolla tehtyyn sisältöön sekä lopulta myös tekniseen osaamiseen. Tässä järjestyksessä.
Hakukoneoptimointi (myös hakusanaoptimointi tai SEO, Search Engine Optimisation) on jo pitkään ollut taikasana, johon markkinoinnissa yleensä löytyy rahaa. Kaikki ymmärtävät, että verkkosivujen täytyy nousta esiin, kun Googlesta haetaan yrityksen tarjoamaan tuotteeseen tai palveluun liittyvää tietoa.
Mielenkiintoista kuitenkin on, miten usein verkkosivujen hakukoneoptimoinnissa asioita tehdään ikään kuin takaperin. Kun kyseessä on jatkuvia panostuksia vaativa markkinoinnin osa-alue, siihen käytetyt resurssit kannattaa optimoida. Voit vaikuttaa hakukoneoptimoinnin panos/tuotos-suhteeseen tekemällä oikeita valintoja.
Hakukoneoptimointi vai hakukonemainonta?
Digitaalisen markkinoinnin osaaminen on korkealla tasolla monissa yrityksissä. Niille, joilla omaa osaamista ei ole on tarjolla vaihtelevan tasoisia palveluita. Teilläkin todennäköisesti analysoidaan hakusanoja ja säädetään verkkosivuja teknisesti priimakuntoon: sivustolla käytetään oikein title tageja, url-osoitteita, H1- ja H2-otsikkoja, metatekstejä ja linkityksiä.
Googlen hakutulosten kärkipaikat ovat kuitenkin kovan kilpajuoksun takana. Moni yritys käyttää ison siivun markkinointibudjetista hakukonemainontaan, koska sillä voi ostaa oikotien ensimmäiselle hakutulossivulle.
Tämä on usein järkevää lyhyellä tähtäimellä, mutta hakukonemainonta on kallista ja se vaatii myös huolellista kohdistamista ja optimointia. Lisäksi tiedämme, että mainosten sijaan ihmiset klikkaavat mieluummin parhaiten hakutulostaan vastaavalle sivulle.
Jo tämä riittäisi syyksi panostaa mainontaa enemmän orgaaniseen hakukonenäkyvyyteen, mutta lisäksi hyvin optimoitu sivusto nousee orgaanisissa hakutuloksissa esiin muita paremmin ja mahdollistaa myös paremmat hakukonemainonnan tulokset.
Tasapainoa siis tarvitaan, jotta panostukset sivuston hakukoneoptimointiin ja -mainontaan muodostavat järkevän ja kustannustehokkaan kokonaisuuden.
- Vahva ja jatkuva panostus sivuston orgaaniseen löydettävyyteen luo perustan, joka
- Kasvattaa hakukonenäkyvyyttä ja liikennettä kestävällä tavalla
- Nostaa lisäksi Google-mainonnan laatupisteitä, eli mainokset palvelevat hakijoita paremmin ja siksi myös tuovat parempia tuloksia
- Eniten kilpailtujen ja yritykselle tärkeiden hakusanojen osalta näkyvyyttä voidaan lisäksi parantaa hakukonemainonnalla
Miten voit parantaa orgaanista hakukonenäkyvyyttä?
Tekninen hakukoneoptimointi pitää tietenkin hallita, mutta ethän unohda sivuston rakenteen ja kohderyhmiäsi palvelevien sisältöjen merkitystä?
Sivustolla täytyy olla vastauksia niiden ihmisten kysymyksiin, jotka löytävät perille joko Googlen hakutulosten tai mainosten perusteella. Jos vastauksia ei ole, mahdollinen matka asiakkaaksi alkaa huonoissa merkeissä. Panostukset sekä sisältöihin että mainontaan menivät todennäköisesti hukkaan.
Tärkeimmät kohderyhmät vaikuttavat siihen, minkä hakusanojen tai -lauseiden ympärille yksittäiset sivut kannattaa rakentaa. Kun tiedät mitä tulevat asiakkaasi etsivät, toimivien hakusanojen analysointi ja valinta on verraten helppoa.
Näin saat rakennettua hakukoneoptimoidun sivuston, josta kohderyhmäsi löytää paljon kiinnostavaa ja hyödyllistä tietoa – varsinkin jos sivustolla eteneminen on helppoa ja mukavaa.
- Jokainen yhden aiheen ympärille hyvin optimoitu sivu parantaa hakukoneoptimoinnin tuloksia
- Tärkeimpien hakutermien kohdalla kannattaa harkita myös ns. pilarisivun rakentamista: se kokoaa samaan aihepiiriin kuuluvat asiat yhteen, helpottaa lisätietojen löytämistä ja vahvistaa osaltaan sivuston hakukoneoptimointia Googlen näkökulmasta.
Päivitä verkkosivustoa jatkuvasti, asiakkaat ja Google kiittävät
Suuri osa verkkosisällöistä vanhenee, osa nopeammin, osa hitaammin. Tärkeä osa hakukoneoptimointia onkin vanhentuneen sisällön systemaattinen päivittäminen ja uuden sisällön säännöllinen tuottaminen. Jos sivustolla ei tapahdu pitkään aikaan mitään, se kertoo sekä Googlelle että sivustolle tulijoille, että tänne ei odoteta kävijöitä.
Lue myös muut vinkit verkkosivuston löydettävyyden parantamiseen.
Autamme sinua kaikissa hakukoneoptimointiin ja -mainontaan liittyvissä haasteissa.
Terhi Bergius
Terhi ideoi ja kirjoittaa sisältöjä, jotka tuottavat arvoa sekä asiakkaille että heidän kohderyhmilleen. Hän on kokenut inbound-markkinoija, joka ei pelkää tarttua haastavaankaan aiheeseen.