Haastattelussa kokenut sisältöasiantuntija Timo Vennonen. Teemana sisältömarkkinointi, bloggaus ja toimivan blogin rakennusaineet. Mukana myös yllätys, jonka löydät lopusta.
Tässä blogissa:
- Kerromme, miksi blogi on yksi sisältömarkkinoinnin tärkeimmistä työkaluista
- Listaamme, minkälaisia asioita blogin tuottamisessa on tärkeää ottaa huomioon
- Tarjoamme lopuksi käyttökelpoisen yllätyksen helpottamaan markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisen arkea
No niin Timo, hurmaat siis työksesi sekä lukijoita että hakukoneita. Eräänlainen sisältömarkkinointigigolo siis?
Timo: Joo, just se. Luon sisältöjä, sisältöstrategioita ja sisältömarkkinoinnin malleja, jotka auttavat asiakkaitamme löytämään paremmin loppuasiakkaansa. Tai oikeastaan asia on toisinpäin: loppuasiakkaat löytävät näin paremmin asiakkaamme. Eli potentiaalinen ostaja löytää markkinoijan.
Miksi blogien julkaiseminen on tärkeää?
Haetaan tukea statistiikasta:
Bloggaavat yritykset
° keräävät 67% enemmän liidejä kuin yritykset, jotka eivät bloggaa
° saavat 55% enemmän trafiikkia sivustolleen kuin yritykset, jotka eivät bloggaa
Hakukoneiden algoritmit kehittyvät kaiken aikaa. Google tekee vuosittain tuhansia päivityksiä algoritmiinsa. Hakukoneet osaavat asiansa. Mikä tahansa tekstipötkö tai manipulatiivinen avainsanojen viljely ei vie maaliin. Hakukone tunnistaa hyvän sisällön huonosta ja rankkaa sivuja ja domaineja järjestykseen sen perusteella.
Kun tarkoituksenmukainen tapa löytyy, on säännöllisen blogaamisen avulla mahdollista luoda sellainen sisältömarkkinoinnin malli, joka tuottaa ennustettavasti trafiikkia ja liidejä.
Kuinka blogeja tulee siis tuottaa? Minkälaisia vinkkejä ammattilaisella on tarjota?
Timo: Tuota lisäarvoa lukijalle. Kun sisältö on mietittyä, näkemyksellistä ja auttaa lukijaa hänen pulmassaan, on se arvokasta. Muista myös rakentaa blogi siten, että hakukoneiden on mahdollista löytää, indeksoida ja rankata se ongelmitta. Tämä on ehkä vähän teknisempi asia, mutta yhtälailla tärkeä.
Ja sitten pidempi vastaus muistilistan muodossa:
1. Auta lukijaa
Tunne lukijasi
Hyvän sisältömarkkinoinnin taustalla on kirkas kuva ostajapersoonista, joita varten sisältöjä tuotetaan. Näin on tiedossa ja dokumentoituna, miksi sisältöä tehdään ja mihin kontekstiin: mikä on persoonan haaste tai ongelma, mitä persoona pyrkii saada aikaiseksi (jobs to be done), mitkä asiat ajavat häntä eteenpäin ja mitkä mahdollisesti estävät – ja millaisen ostopolun kautta ostaminen tapahtuu.
Hahmota konteksti
Toimivan sisältömarkkinoinnin taustalla on myös näkemys siitä, mihin sisältötekemisellä pyritään (menestyssuunnitelma / strategia), minkälaisten sisältöteemojen (topic cluster) kautta tavoitteeseen on tarkoitus päästä ja mitä avainsanoja sisältö käsittää.
Varmista ettet kirjoita vain omaksi iloksesi
Alustavan työotsikon jälkeen on tärkeä todentaa, onko aihe kiinnostava itsesi lisäksi myös jollekin muulle? Selvitä avainsanatyökalun (esim. Googlen Keyword Planner, SEMrush tai HubSpotin SEO Tools) avulla, mitkä blogiteeman termeistä ovat sellaisia, joita ihmiset hakevat.
2. Luo otsikko avainsanojen ympärille
Otsikon tulee kuvata blogin sisältöä ja herättää lukijan kiinnostus. On hyvä muistaa, että suurin osa kohdeyleisöstä ei lue blogiasi. Uhraa otsikon miettimiseen hetki aikaa, jotta he jotka silmäilevät otsikkoasi, jatkaisivat edelleen itse blogin leipätekstiin. Rakenna otsikko avainsanojen ympärille. Muista, että otsikko on hakukoneiden kannalta yksi olennaisimmista muuttujista, joita hakukoneet analysoivat pistäessään netin sisältöä järjestykseen ja tulkitessaan miten relevanttia sisältö olisi lukijalle.
Tee sormiharjoituksia ja listaa vaihtoehtoja. Mieti teemaa yleisellä tasolla ja tarkenna muotoilua konkreettisemmaksi. Otsikolla kerrot lukijalle, mistä kirjoituksessasi on kyse. Kerro myös otsikossa, onko teksti arvio, vinkkilista, vertailu vai jotain aivan muuta.
3. Metateksti (meta description)
Metateksti kertoo, mitä blogi sisältää. Hakukoneen tulossivun listauksessa metateksti on se tekstinpätkä, mikä näkyy otsikon ja osoitteen (url) alla. Suosituspituus metatekstille on 50-160 merkkiä.
4. Kuva
Myös kuvalla on väliä, sillä se kertoo osaltaan, mistä blogissa on kyse. Kuvan avulla voi myös houkutella tai provosoida ja rakentaa halutunlaista vaikutelmaa. Huonolaatuinen tai yhdentekevä kuva luo sekin vaikutelmaa – joskaan ei toivottuun suuntaan.
5. Johdanto
Johdannon tehtävä on herättää huomio ja kiinnostus, jotta lukija vakuuttuu siitä, että blogi kannattaa lukea loppuun saakka. Joskus on hyvä sisällyttää johdantoon koukku tai ns. cliffhanger. Jokin houkutin minkä vuoksi lukija haluaa lukea blogin loppuun saakka. Tässä blogissa lopun yllätys hoitaa tuon koukun virkaa.
6. Väliotsikot h-tagein
Väliotsikointi on pieni mutta merkityksellinen seikka. H-tagein (h2, h3 jne.) koodiin merkityt väliotsikot kertovat hakukoneelle, mitä osioita blogissa on. Tässäkin avainsanojen luonnollinen käyttö on tärkeässä roolissa. Näin sekä hakukone että lukija hahmottavat, mitä blogi sisältää - ja sivun SEO ranking nousee.
7. Leipäteksti
Optimaalinen merkkimäärä on 2000-2500 merkkiä. Sen lukemiseen menee n. 7 minuuttia.
8. Rytmitys
Varmista, ettei blogisi ole puiseva tekstimassa. Voit rytmittää tekstiä kuvilla, listauksilla, nostoelementeillä tai vaikka gif-animaatioilla. Lukeminen on näin helpompaa. Lisää tekstiin lukuja tai infobokseja. Ne viestivät siitä, että olet perehtynyt asiaan ja kaivanut faktaa argumenttisi tueksi.
9. Aktivointi
Tarjoa lukijalle jotain lisää, polku eteenpäin. Alan jargonpiireissä puhumme CTA:sta (Call-to-action). Ohjaus opaslataukseen on tyypillinen aktivointi. Näin lukija voi syventyä aiheeseen lisää ja dialogi lukijan ja markkinoijan välillä voi jatkua.
Tässä blogissa tarjoamamme polku eteenpäin on tämä yllätyslahja:
Blogipohjan avulla varmistat, että blogissasi on huomioitu kaikki laadukkaan, toimivan blogin perusasiat. Blogi on tekstitiedosto, jonka saat omaksesi. Se ei sido sinua mihinkään, mutta toivomme, että se auttaa sinua paremmaksi bloggaajaksi!
Hyvää bloggausta!
Antti Tolonen
Antti on Blink Helsingin toimitusjohtaja. Hänellä on pitkä kokemus niin kotimaisten kuin kansainvälistenkin yritysten markkinoinnin, myynnin ja asiakaspalvelun kehittämisessä. Antti auttaa yrityksiä luomaan dataohjattavia markkinoinnin, myynnin ja kasvun malleja.